Adobe هم علیه مایکروسافت

شرکت «آدوب» اعلام کرد چنانچه اتحادیه اروپا «مایکروسافت» را به توقف اقدامات انحصارطلبانه‌اش وادار نکند، این شرکت از «مایکروسافت» شکایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویتر، «بروس چیزن» مدیر اجرایی «آدوب» اعلام کرد هم‌اکنون تنها دو گزینه برای این شرکت باقی مانده که عبارتند از شکایت از مایکروسافت در دادگاه و یا ترغیب اتحادیه اروپا به برخورد با این شرکت و اجبار آن به ایجاد تغییرات مناسب در سیستم‌عامل جدید «ویندوز ویستا» که مسوولان «آدوب» در حال حاضر گزینه دوم را ترجیح می‌دهند.

شرکت «آدوب»، سازنده نرم‌افزارهای گرافیکی مشهور و پرکاربری نظیر «فتوشاپ»، سال‌ها قبل برای نخستین بار فایل‌های اسناد رایانه‌ای با فرمت «پی‌دی‌اف» (pdf) را ابداع کرده و مجموعه نرم‌افزارهای «آکروبات» را به منظور ایجاد، ویرایش و مشاهده این قبیل فایل‌های رایانه‌ای به بازار داد که هم‌اکنون فایل‌های رایانه‌ای با فرمت «پی‌دی‌اف» یکی از پرکاربردترین انواع فایل‌ها محسوب می‌شوند.

هم‌اکنون شرکت «مایکروسافت» در نگارش جدید سیستم‌عامل خود به نام «ویندوز ویستا» اقدام به معرفی یک فرمت جدید فایل‌های رایانه‌ای مشابه فایل‌های «پی‌دی‌اف» کرده و قابلیت‌های ایجاد و مشاهده این قبیل فایل‌ها را به «ویندوز ویستا» افزوده است.

مسوولان شرکت «آدوب» عقیده دارند قراردادن چنین قابلیتی در قلب «ویندوز ویستا» سبب می‌شود کاربران دیگر نیازی به فایل‌های «پی‌دی‌اف» نداشته باشند و این بدان معنا است که مایکروسافت تلاش می‌کند با استفاده از انحصار خود در بازار سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای، بازار انواع دیگر نرم‌افزارها را نیز به شکل انحصاری در اختیار خود گرفته و سایر شرکت‌های نرم‌افزاری را از گردونه رقابت حذف کند. به گفته «چیزن»، در صورت عدم همکاری مایکروسافت، شرکت «آدوب» به ناچار به دادگاه شکایت خواهد کرد.