Zune هنوز فاصله زیادی با ipod دارد

گروه کامپیوتر- دنیای رقابت کوچک است و خبرها با سرعت به گوش آنها که باید می‌رسند و البته گاهی شایعات که به هر حال جزو لاینفک فضای رقابتی است. از مدت‌ها پیش که خبر تولید دستگاه پخش دیجیتال موسیقی Zune در بازار پیچیده، زمزمه رقابت شدید محصول تولیدی شرکت Microsoft با ipod شرکت Apple قوت گرفت. حالا حدود دو هفته از عرضه Zune به بازار می‌گذرد و شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی مختلف به دنبال ارائه آمار دقیق‌تری از وضعیت فروش این دو محصول و میزان سهم آنها از بازار و در نهایت پیش‌بینی شانس موفقیت آنها در آینده هستند.

آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی NPD Group نشان می‌دهد ورود Zune به بازار با استقبال خوبی از طرف کاربران و خریداران مواجه شده است.

تا جایی که براساس این گزارش Zune توانست در فاصله روزهای ۱۴ تا ۱۸ ماه نوامبر ۹درصد بازار دستگاه‌های پخش دیجیتال موسیقی را به خودش اختصاص دهد.

این در حالی است که این رقم برای ipod به ۶۳درصد رسیده و سهم SanDisk که معمولا رتبه دوم را بعد از ipod داشته به ۸درصد کاهش پیدا کرده است.

گزارش رویتر اما نشان می‌دهد ipod در تعطیلات روز شکرگذاری (Thandsgiving) با رساندن سهم خود به ۷۰درصد توانسته جایگاه خود را در جدول دستگاه‌های پخش دیجیتال موسیقی حفظ کند.

در گزارش رویتر آمده که وقتی فهرستی از این دستگاه‌ها و mp۳ Playerهای موجود در بازار در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، ۸۰درصد آنها ipod را انتخاب کرده و در مقابل تنها ۷درصد آنها Zune را ترجیح می‌دهند.

شرکت Microsoft محصول ۳۰ گیگابایتی خود را با قیمت پایه ۲۴۹ دلار و هم قیمت با ipod به بازار عرضه کرد.

در حالی که شرکت Apple اولین بار ipod را در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ با قیمت ۷۹ دلار ارائه کرده و به فروش رساند.

پرطرفدارترین مدل ipod با نام Nano هم اولین بار با قیمت ۱۴۹دلار عرضه شد.

در برابر، محصول شرکت SanDisk با قیمت اولیه ۵۰ دلار ارزان‌قیمت‌ترین دستگاه Mp۳ Player بازار است.

از زمان عرضه اولین ipod زمان نه چندان زیادی می‌گذرد و Apple توانسته با فروش بیش از ۷۰میلیون دستگاه ipod رهبری بازار دستگاه پخش دیجیتال موسیقی را به دست بگیرد.

موضوعی که مسوولان Microsoft را به تصدیق فاصله زیاد خود با رسیدن به چنین موفقیتی وادار کرد.

به این ترتیب در حالی که گزارش NPD Group از میزان فروش Zune آینده خوبی را برای این محصول پیش‌بینی می‌کند، تحقیقات دیگر امید چندانی به موفقیت آن در رقابت با ipod ندارند.

هفته گذشته ستون بهترین فروش‌های بازار روزنامه آمازون با تایید رهبری ipod، ا Zune را در رتبه ۱۷ جدول این محصولات قرار داد.

وب‌سایت خرده فروشی آنلاین Buy.com هم به Zune نمره ۱۳ داد تا مسوولان بخش بازاریابی شرکت Microsoft را به پیدا کردن روش‌های تبلیغاتی موثرتر ترغیب کرده و موفقیت‌‌های Apple را غیرقابل رقابت بخواند.