نحوه احتساب جریمه مشترکان پرمصرف آب

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب کشور از اجرایی شدن جریمه و رایگان محسوب شدن مصرف آب مشترکان از ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: مصوبه شورای اقتصاد برای اصلاح تعرفه‌های آب هنوز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به وزارت نیرو ابلاغ نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس، مجید نامجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصوبه اصلاح تعرفه‌های آب در حقیقت به دنبال اصلاح منطق دریافت آب‌بها بین مشترکان و شرکت‌های آب و فاضلاب است، بنابراین اصلاح تعرفه‌ها هرگز به دنبال افزایش درآمد برای شرکت‌های آب و فاضلاب نبوده است.

۱۴میلیون نفر آب رایگان مصرف می‌کنند

به گفته نامجو، براساس این مصوبه دولت اعلام کرده است از مشترکانی که تا ۷متر مکعب آب مصرف‌کنند، آبونمان دریافت نشود.

وی با بیان اینکه قبلا مصرف تا ۵ متر مکعب مشترکان از اعمال آبونمان بر روی قبوض آنها معاف بود، گفت: در حال حاضر ۵/۲۰درصد مشترکان کشور که بالغ بر ۱۴میلیون نفر هستند اگر از این الگوی مصرف تبعیت کنند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آب رایگان استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، هر مشترکی که بتواند ماهانه ۷هزار لیتر آب و روزانه ۵۲ لیتر آب مصرف کند از پرداخت وجه برای مصرف آب معاف خواهد بود.

تغییری در قبوض ۵۸ درصد مشترکان آب ایجاد نمی‌شود

نامجو افزود: در مصوبه جدید دولت تاکید شده است که از مشترکانی که تا الگوی مصرف که حداقل ۱۸متر مکعب و حداکثر ۲۴ متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند برای قبوض آنها تعرفه‌های سال ۸۳ اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵/۵۸درصد مشترکان کشور که زیر الگوی مصرف هستند قبوض آب آنها نسبت به دو سال گذشته هیچ تغییری نخواهد کرد.

نامجو گفت: مشترکانی که سه برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند قبوض مصرف آب آنها به صورت پلکانی اعمال خواهد شد بنابراین مصوبه اخیر دولت سعی دارد از مشترکان پرمصرف قیمت واقعی آب را دریافت کند.

حق انشعاب آب در شهرها به صورت ثابت دریافت می‌شود

نامجو همچنین در این نشست از دریافت حق انشعاب آب خانگی به صورت ثابت خبر داد و گفت: از این پس برای اعطای حق انشعاب آب خانگی برای مراکز استان‌ها ۲۵۰هزار تومان، برای شهرهای بیش از ۵۰هزار نفر ۲۰۰هزار تومان، برای شهرهای ۲۰ تا ۵۰هزار نفر ۱۷۰‌هزار تومان و برای شهرهای کمتر از ۲۰‌هزار نفر ۱۵۰‌هزار تومان دریافت خواهد شد. معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب کشور همچنین درباره پیشرفت کند طرح فاضلاب در کشور گفت:‌ اعتبار اختصاص یافته برای بخش فاضلاب در بودجه سال گذشته ۴۰۰میلیارد تومان بود که امسال این عدد به ۲۷۲میلیارد تومان کاهش یافت، بنابراین مشکلات مالی می‌تواند این طرح را با مشکل مواجه کند. به گفته وی، اعتبار بخش فاضلاب در متمم بودجه امسال ۱۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی همچنین میزان اعتبار وام بانک جهانی به ۷ شهر انزلی، رشت، ساری، بابل، شیراز، اهواز و تهران را ۷۰۰میلیون دلار عنوان کرد و گفت: عدم استقبال از انشعاب فاضلاب در کشور متاسفانه به این موضوع باز می گردد که در برخی از استان‌ها و شهرها هنوز به بحث فاضلاب به عنوان یک چالش منطقه‌ای نگاه نمی‌کنند، البته این موضوع به هزینه بر بودن انشعاب فاضلاب برای خانوارها و ضروری ندیدن احداث و متصل کردن انشعاب فاضلاب به شبکه از سوی برخی از مشترکان است. نامجو به شاخص‌های مهم سلامت و بهداشت آب در افق ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه برخورداری شهرها از آب آشامیدنی تحت نظارت از ۳/۹۸درصد کنونی باید به ۱۰۰‌درصد و روستاها از ۶۵‌درصد به ۸۶‌درصد باید برسد. به گفته وی تا پایان سال ۸۸ باید‌درصد برخورداری شهرها از دفع صنعتی فاضلاب از ۲۶‌درصد به ۴۰‌درصد برسد.

۴۰۰‌هزار تومان وام برای انشعاب فاضلاب

وی همچنین از وجود ۸۰۰‌هزار انشعاب فاضلاب آماده خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰‌هزار انشعاب فاضلاب آماده وجود دارد که از سوی مشترکان به دلیل داشتن چاه‌های جذبی اقدامی ‌برای دریافت انشعاب فاضلاب نمی‌شود اما به هر حال طبق توافق شرکت آبفای کشور با بانک‌ها قرار است تا به متقاضیان انشعاب فاضلاب ۴۰۰‌هزار تومان وام با ۱۴‌درصد سود پرداخت کند.

شرکت‌های آبفا امسال ۳۲۵میلیارد تومان زیان انباشته خواهند داشت

از سوی دیگر معاون هماهنگی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب کشور با توجه به تثبیت قیمت‌ها امسال در مجموع (شهری و روستایی) ۳۲۵میلیارد تومان زیان انباشته خواهند داشت. جانباز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ زیان انباشته شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در کشور (با ۱۵ سال قدمت) از ابتدا تاکنون ۷۸۰میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و ۱۸۰میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی بوده است، اما به هر حال این زیان انباشته در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و ۲۰۰میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و ۱۲۵میلیارد تومان نیز مربوط به آبفای روستایی خواهد بود. وی ادامه داد:‌ دلیل زیان انباشته شرکت‌های آب و فاضلاب کشور به فاصله قیمت تمام شده آب و فروش آن به مشترکان باز می گردد، چرا که قیمت تمام شده هر مترمکعب آب شهری ۱۲۶تومان است، اما همین آب به مشترکان ۵۴تومان فروخته می‌شود.

جانباز گفت: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب روستایی نیز ۲۳۲تومان و فروش آن ۳۰تومان است.

وی ادامه داد: سخن ما این است که دولت باید مابه‌التفاوت قیمت تمام شده آب و هزینه شرکت‌ها را در قالب تبصره‌های بودجه به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اختصاص دهد.