به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ماه‌های گذشته با مشخص نبودن دبیر هیات‌امنای حساب ذخیره ارزی و عدم تشکیل جلسات آن، دولت به دفعات و مکرر از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.در حالی که به همین بهانه، بانک‌ها منابع حساب ذخیره ارزی را به روی بخش خصوصی بسته‌اند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در ماه‌های گذشته با مشخص نبودن دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی و عدم تشکیل جلسات آن، دولت به دفعات و مکرر از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در ماه‌های گذشته با مشخص نبودن دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی و عدم تشکیل جلسات هیات امنای آن، دولت به دفعات و مکرر از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است، اما به همین بهانه بانک‌ها منابع حساب ذخیره ارزی را به روی بخش خصوصی بسته‌اند. وی افزود: با تشکیل حساب ذخیره ارزی انتظار می‌رفت تا با تخصیص درآمدهای موجود در این حساب به سرمایه‌گذاری‌های بنیادی و پروژه‌های عمرانی، موجودی این حساب و درآمد‌های آن مستقیما صرف هزینه‌های جاری و مصرفی نشود. عضو کمیسیون اقتصادی گفت: همچنین در تعریف حساب ذخیره ارزی پیش‌بینی شده بود تا ۵۰درصد درآمد‌های این حساب برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. وی تاکید کرد: متاسفانه انتظارات مجلس از حساب ذخیره ارزی برآورده نشد، این حساب از ابتدا تاکنون با برداشت‌های غیر منطقی رو به رو بوده است و در سال‌های اخیر درآمد‌های این حساب فقط برای هزینه‌های جاری و مصرفی اختصاص یافته بود و زمینه‌های لازم برای بهره‌مندی و استفاده بخش‌خصوصی از حساب ذخیره ارزی برای اشتغال و سرمایه‌گذاری فراهم نشد.

ندیمی با اشاره به وجود مشکل در رابطه با اقتصاد بخش خصوصی گفت: در چند ماه گذشته موجودی حساب ذخیره ارزی بدون در نظر گرفتن مزیت اقتصادی و تنها با توجه به توصیه‌های درست یا نادرست در استان‌ها هزینه شده است، به نظر می‌رسد در این شرایط جایی برای رشد بخش خصوصی در اقتصاد کشور وجود ندارد و بخش خصوصی باید از خیر منابع حساب ذخیره ارزی بگذرد. وی افزود: متاسفانه طرح تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق ذخیره ارزی با تفاوت رای اندک به تصویب نرسید و امروز همچنان دولت می‌تواند برداشت‌های بیشتری داشته باشد و چون در قالب حساب ذخیره ارزی دولت ملزم به بازگرداندن برداشت‌های خود از حساب‌های ذخیره ارزی نیست درآمدهای نفتی تنها با یکبار هزینه کرد به هدر می‌روند و ارزش افزوده در منابع موجود در حساب ذخیره ارزی ایجاد نمی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در مدتی که حساب ذخیره ارزی بدون متولی بوده است دولت لوایح متعددی برای برداشت ارزی به مجلس ارائه کرده است، در حالی که نظارتی بر حساب ذخیره ارزی و عملکرد دولت درباره این حساب وجود ندارد.

*حساب ذخیره ارزی بدون متولی و برداشت‌های دولت

با پایان دوره ماموریت علی طیب‌نیا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حساب ذخیره ارزی کشور سرپرست و مسوول ندارد و هیچ کس دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی نیست. بنابراین گزارش دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی از طرف معاونت امور اقتصادی و هماهنگی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معرفی و پس از تایید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی منصوب می‌شود. در دوره ریاست فرهاد رهبر، معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسوولیت دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی را نیز بر عهده داشت. به گزارش فارس در حال حاضر حدود دو ماه است که ماموریت علی طیب‌نیا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پایان یافته و وی هیچ مسوولیت رسمی در این سازمان ندارد و تا کنون نیز هیچ حکم رسمی مبنی بر سرپرستی معاونت امور اقتصادی و هماهنگی صادر نشده است. از سال ۷۹ که حساب ذخیره ارزی برای واریز مازاد درآمدهای نفتی ایجاد شد تا پایان سال ۸۴، بیش از ۱۷۹میلیارد دلار از محل صادرات نفت و گاز عاید کشور شد که ۴۹میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار آن به عنوان مازاد درآمد نفتی به این حساب واریز گردید.

بنابراین گزارش، طی سال‌های ۷۹ تا ۸۴ یعنی از زمان تاسیس حساب ذخیره ارزی تا پایان سال ۸۴ مبلغ ۳۲میلیارد و ۸۱۶میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است که ۶میلیارد و ۸۲میلیون دلار آن در قالب تسهیلات به بخش خصوصی واگذار شده و ۲۶میلیارد و ۷۳۱میلیارد دلار بابت مصارف دولتی مورد استفاده قرار گرفته است. موجودی حساب ذخیره در پایان سال ۸۴ بالغ بر ۱۰میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۸۵ نیز با توجه به نوسان بهای نفت۲۰ تا ۲۵میلیارد دلار وارد حساب ذخیره شود. بنابراین گزارش، پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال ۸۵ حدود ۱۴میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت شود که باید ارقام مندرج در متمم بودجه و بودجه واردات بنزین را نیز به آن اضافه کرد. دولت طی پنج ماهه نخست سال جاری ۶۶۸۸۱میلیارد ریال معادل بیش از ۳/۷میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های عمرانی از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.