به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی شاید از ۷، ۸ سال قبل و از دوره مدیر عاملی امیر اصلانی در این بانک به بعد، شاهد کاهش سهم بازار بانک ملی بوده‌ایم و این کاهش سهم مربوط به برتری سایر بانک‌ها نبوده و شاید نسبت به ماموریت اصلی بانک که حفظ سهم در بازار بوده، بی توجهی شده است. داوود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: برخی از بانک‌های دولتی در آستانه آماده شدن برای واگذاری و خصوصی شدن هستند و این در حالی است که بانک ملی کماکان به عنوان یک بانک دولتی باقی می‌ماند تا توازنی بین دو بخش دولتی و خصوصی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی این بانک را از ارکان مهم اقتصاد کشوردانست و تصریح کرد: این بانک در توسعه کشور نقش بسزایی دارد. دانش جعفری با اشاره به مدت زمان کوتاه فعالیت انصاری در سمت مدیر عاملی بانک ملی ایران، گفت: انصاری در فعالیت‌های خود مصمم، صادق و سخت کوش بود.

وی به بحث استعفای انصاری از تیر ماه سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: پس از این موضوع برای اخذ یک نتیجه، مذاکراتی با اعضای مجمع بانک ملی صورت گرفت.

به گفته وزیرامور اقتصادی و دارایی، تمام اعضای مجمع عمومی‌بانک نسبت به نقش ویژه بانک ملی در کشور و اینکه این بانک بیانگر یک فرهنگ، نماد و تاریخچه خاص مرتبط با بانکداری کشور است، اذعان و تاکید کردند که بانک ملی باید به شرایط مناسبی با توجه به مجموعه شرایط کشور و آینده نگری مربوط به بانک دست یابد.

دانش جعفری ادامه داد: اعضای مجمع اذعان داشتند که به علت قدیمی‌بودن بانک از لحاظ نیروی انسانی مشکلی برای اعمال روش سنتی و انتخاب یک نفر از اعضای خود بانک وجود ندارد و به همین لحاظ مدیر عامل جدید از بین اعضای مجمع انتخاب شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شاید از ۷، ۸ سال قبل و از دوره مدیر عاملی امیر اصلانی در این بانک به بعد شاهد کاهش سهم بازار بانک ملی بوده‌ایم و این کاهش سهم مربوط به برتری سایر بانک‌ها نبوده و شاید نسبت به ماموریت اصلی بانک که حفظ سهم در بازار بوده، بی توجهی شده است. وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط امروز شاهد نزول ۶، ۷ و ۸‌درصدی سهم این بانک که ۴۰‌درصد سهم بازار بانکی کشور بوده به حدود بالای ۳۰‌درصد سهم بازار بانکی کشور بوده‌ایم. به گفته وی، بانک ملی نباید نسبت به سیاست مشتری مداری بی تفاوت باشد و برای افزایش سرمایه نیز توجه به این موضوع بسیار مهم است.

وی با تاکید بر این که بدون داشتن سیاست جذب منابع، بانک‌ها به اهداف خود نخواهد رسید، تصریح کرد: رقابت بین بانک‌های کشور به خصوص با توجه به وجود بانک‌های خصوصی و غیره که سعی در افزایش سهم خود در بازار دارند، بسیار سنگین است.

وزیر اقتصاد همچنین به فعال شدن بازار سرمایه در کنار بازار پولی کشور و رقابت این بازار در جذب سپرده‌ها اشاره کرد و گفت: سلیقه و قدرت مشتریان در انتخابات را نیز نباید از یاد برد، زیرا بانک‌ها تنها بازیگران صحنه بانکی نیستند.

فشار به بانک ملی برای پرداخت تسهیلات

عبدالحمید انصاری، مدیرعامل سابق بانک ملی نیز در مراسم توزیع، خود به فشارهای زیادی که بر بانک ملی جهت پرداخت تسهیلات وارد می‌شود، اشاره کرد و گفت: این شرایط منجر به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای تسهیلات از این بانک شده است که برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان این که خوب است بانک‌های دولتی از برخی امتیازات خود به نفع بخش خصوصی چشم پوشی کنند، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط رقابت میان این دو بخش دولتی و خصوصی عادلانه نیست.

عبدالحمید انصاری با تاکید بر کمک دولت به بانک‌های خصوصی برای رشد و بالندگی آن، گفت: در برخی موارد بانک‌ها به عدم همکاری با دولت متهم می‌شوند و این در حالی است که شبکه بانکی و بعضا بانک ملی در خدمت نظام بوده است.

مدیر عامل سابق بانک ملی گفت: در شرایط فعلی هر شخصی با هر عنوانی از بانک وام دریافت کند، برنده است و دلیل آن وجود نرخ سود ۱۴‌درصد تسهیلات بانکی است.

مدیر عامل جدید بانک ملی نیز در این مراسم گفت: بانک ملی فراز و نشیب‌های بسیاری را در کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب پشت سر گذاشته و تجربه رقابتی کارکردن برای این بانک کار جدیدی نیست.

به گفته علی صدقی، بانک ملی در بین ۴۰ بانک دولتی، خصوصی و موسسات ملی و غیره در زمان قبل از انقلاب ۴۰‌درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده بود و پس از انقلاب نیز این بانک توانست سهم بالایی از بازار بانکی کشور را به خود اختصاص دهد، به نحوی که تا پایان سال ۷۹ سهم خود را به ۵/۳۳‌درصد بازار بانکی کشور رساند. وی اضافه کرد: پس از این زمان بانک ملی با کاهش سهم در بازار مواجه شد، که این موضوع برای کارکنان بانک بسیار آزاردهنده بود.