زهرا واعظ - مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی از آغاز هماهنگی میان دستگاه‌های بیمه‌گر برای ارائه دفترچه بیمه درمان یکسان خبر داد و تصریح کرد: با تاکید رییس‌جمهوری ظرف چند ماه آینده، طرح یکسان‌سازی دفترچه بیمه درمان همه سازمان‌های بیمه‌گر یا یکسان شدن خدمات پایه آنها به اجرا درخواهد آمد و خدمات اختصاصی هر یک از بیمه‌ها در قالب خدمات تکمیلی خواهد بود. محمدرضا شمس اردکانی دیروز در نشست خبری در محل این سازمان افزود: براساس جلساتی که با دستگاه‌های بیمه‌گر برگزار شد، در تلاشیم با یکسان کردن دفترچه‌های بیمه، بیمه پایه درمان را برای تمامی افراد جامعه هماهنگ کنیم.

وی در این خصوص به تشکیل بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: از طریق اطلاعات این بانک که براساس کد ملی خواهد بود، از هم‌پوشانی‌ها جلوگیری شده و همه بیمه شده‌ها از یک نوع دفترچه و بیمه پایه یکسان برخوردار خواهند شد.

شمس‌اردکانی درباره بیمه روستاییان تاکید کرد: در حال حاضر ۶هزار پزشک باید در روستاها مستقر شوند که به دلیل پراکندگی و اقلیم خاص روستاهای دوردست، نزدیک به ۵هزار روستا تحت پوشش پزشکان قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی یادآور شد: با اجرای طرح بیمه درمان روستاییان تعداد افراد تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی از حدود ۱۹میلیون نفر به ۳۸میلیون نفر در کل کشور افزایش یافته است. وی همچنین به مساله تشکیل صندوق بیماران صعب‌العلاج در کشور اشاره کرد و گفت: مراحل تشکیل این صندوق در شورای هماهنگی بیمه‌ها در حال انجام است و قرار است علاوه بر بیماران خاص، بیماران سرطانی نیز که هزینه‌های دارو و درمان گزافی دارند، تحت پوشش حمایت این صندوق قرار گیرند.

وی در مورد دریافت حق بیمه بیشتر از اقشار با درآمد بالاتر توضیح داد: این یک برنامه جدید و عجیب نیست اما اجرای آن نیازمند تصویب دولت است، بر اساس این طرح قرار است صندوقی تشکیل شود تا قسمتی از درآمد افراد با درآمد بالا در صندوقی برای کمک به نیازمندان هزینه شود.

شمس اردکانی در مورد فهرست داروهای تحت پوشش بیمه نیز گفت: تعیین داروهای تحت پوشش بیمه یک فرآیند علمی و بیمه‌ای پیچیده است و اضافه شدن یا حذف یک دارو از فهرست داروهای بیمه‌ای نیازمند زمان است، زیرا ممکن است یک داروی جدید در واقع مشابه داروهای قبلی باشد اما به هر حال تلاش سازمان بیمه خدمات درمانی حفظ سلامت مردم است.

شمس اردکانی در مورد کارت هوشمند بیماران خاص نیز توضیح داد: در زمان حاضر از ۴۵هزار نفر بیمار خاصی که برای کارت هوشمند ثبت نام کرده‌اند، کارت هوشمند ۴۰هزار نفر صادر شده است و حدود ۵۰درصد داروخانه‌ها نیز اکنون مجهز به دستگاه کارتخوان هوشمند هستند، با این حال هنوز داروخانه‌ها، هم کارت هوشمند و هم دفترچه بیمه بیماران را قبول می‌کنند.