جنگ کنسول‌ها در بازار داغ بازی‌های کامپیوتری

گروه کامپیوتر- می‌جنگیم تا پیروز شویم، در بازی یا واقعیت فرقی ندارد. جنگ تولیدکنندگان کنسول‌بازی‌های کامپیوتری هم با ورود محصولات جدید به بازار و نزدیک شدن به فصل تعطیلات هر روز به بازار کشورهای مختلف کشانده شده و شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد. تعطیلات سال نو امسال گویا فرصت مناسبی برای سه رقیب بزرگ بازار بازی‌های کامپیوتری یعنیPlay Station۳ شرکت Sony، Xbox۳۶۰ شرکت Microsoft و Wii شرکت Nintenda خواهد بود. Nintendo که تنها یک هفته از عرضه محصول پرطرفدارش در ژاپن گذشته، توانسته ۴۰۰هزار دستگاه Wii را در بازار این کشور به فروش برساند.

Nintendo با فروش ۶۰۰هزار از محصول خود در بازار آمریکای شمالی، حجم فروش Wii را در جهان به یک‌میلیون دستگاه رساند. این در حالی است که Nintendo اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۰۶ و تعطیلات سال نو ۶۰۰هزار دستگاه Wii را در ژاپن عرضه و ۴میلیون از این محصول را به بازار ایالات متحده و کانادا صادر کند.

در برابر Sony با عرضه PS۳ از یازدهم نوامبر در ژاپن توانست تنها در یک روز ۱۰۰هزار دستگاه از این محصول را به فروش برساند.

Sony اما تصمیم دارد تا پایان سال میزان صادرات PS۳ را به بازار کانادا و ایالات متحده به یک‌میلیون دستگاه برساند.

در حالی که یک سال از عرضه Xbox۳۶۰ می‌گذرد Microsoft به دنبال فروش ۱۰میلیون دستگاه از این محصول تا پایان سال است.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد Nintendo با پیروزی قدرتمند خود در اولین جنگ رقابتی نسل جدید کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری توانست در طول هشت روز به فروش ۱۹۰میلیون دلاری در بازار این محصولات برسد.

تحلیلگران اما معتقدند رقابت جدی میان Nintendo و Sony با سهم ۶۰درصدی از بازار بازی‌های کامپیوتری است. در حالی که Sony اعلام کرده حجم فروش Play Station در سال‌های اخیر به بیشتر از ۲۰۰میلیون رسیده، کارشناسان اعلام کرده‌اند موفقیت اصلی Sony به خاطر عناوین مختلف و متنوع بازی‌های تولیدی این شرکت است.

از طرفی براساس تحقیقات انجام شده، یکی از دلایل اصلی مقبولیت wii قابلیت‌های خاص این دستگاه و ارزان بودن آن است. قیمت wii با ۲۵۰دلار تقریبا نصف قیمت Play Station است و xbox۳۶۰ با ۱۰۰دلار بیشتر از wii به فروش می‌رسد.