مجلس به فوریت طرح خرید ماهواره مستقل پخش برنامه‌های تلویزیونی رای داد

نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی برای خرید تجهیزات، ساخت سامانه پرتاب ماهواره و قراردادن ماهواره رادیو تلویزیونی ایران (IRAN-DBS۲) در مدار اختصاص یافته در سال۱۳۸۵، معادل ریالی ۲۵۰میلیون دلار در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گیرد. به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح اصلاح جداول شماره ۱۴و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح بودجه ۱۳۸۵کل کشور رای مثبت دادند.

«سعید ابوطالب» نماینده تهران در مجلس در ضرورت فوریت این طرح گفت: اهمیت روز افزون خروج جمهوری اسلامی ایران از انزوای خبری و ارتباط مطمئن با مخاطبان داخل و منطقه‌ای در مقابله با هجوم گسترده رسانه‌های نظام سلطه و پیشگیری از مخاطرات غیرقابل جبران قطع شبکه‌های برون مرزی برنامه صداوسیما ما را وادار می‌سازد که در جهت دستیابی به سیستمی غیر وابسته برای ارسال سیگنال‌های رادیو تلویزیونی اقدام کنیم.

وی تاکیدکرد: خرید ماهواره مستقل پخش برنامه‌های رادیو تلویزیونی (DBS) تا زمان دستیابی دانشمندان ایرانی به این فناوری، ضمن ایجاد برتری نسبی در منطقه و صرفه‌جویی در هزینه اجاره کانال‌های ماهواره‌ای، امکان پخش شبکه‌های استانی در همه فضای کشور را ایجاد می‌کند.

ابوطالب یادآورشد: از آنجا که طبق قوانین سازمان ارتباطات بین‌المللی (JTO) آخرین مهلت پرتاب ماهواره از سوی ایران و اشغال نقاط مداری اختصاص یافته به ایران بالاخص مدار ۲۶درجه شرقی در حال سپری شدن است، این طرح یک فوریتی ارائه شده است.

وی یادآور شد که از پیش از انقلاب، ایران برای انجام این برنامه تلاش داشته است که در سال ۱۳۶۵تصویب شد که ماهواره ایران در مدار ۴۶درجه پرتاب شود، اما به دلیل عدم تامین منابع مالی این برنامه اجرا نشد.

«رضا عبداللهی» رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از مخالفان یک فوریتی این طرح بود.

وی گفت: طرحی که ۲۸سال اجرای آن به تعویق افتاده، دیگر نیازی به بررسی به صورت یک فوریتی ندارد.