دنیای اقتصاد- آخرین نشست شش قدرت جهانی (۵+۱) در خصوص بحث هسته‌ای ایران که در پاریس برگزار شده بود، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و قرار شد که ادامه نشست در نیویورک انجام شود، اما زمان مشخصی برای آن تعیین نشد. روسیه در این نشست قطعنامه‌ تهیه شده از سوی اروپایی‌ها را غیرمسوولانه، مخرب و نامتناسب با واقعیت‌های موجود دانست. علی طجوزی - نشست روز سه‌شنبه پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان درخصوص مذاکره برای تحریم ایران در حالی برگزار شد که منابع خبری پیش از آن خبر از نزدیکی مواضع و توافق میان اعضای گروه ۱+۵ داده بودند. اما نشست پاریس هم بدون دستیابی به نتیجه دلخواه به پایان رسید.

هرچند که نیکلاس برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا گفته بود که به نتیجه این نشست خوشبین نیست، اما ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و فیلیپ دوست بلازی، وزیر امورخارجه فرانسه پس از دیدار و گفت‌وگو با هم در بروکسل با اظهار خوشبینی از کسب نتیجه در این نشست اعلام کردند که مواضع اعضا به هم نزدیک است و اختلاف‌های موجود راهبردی نیست و تاکتیکی است، اما نتیجه نشست پاریس باز هم از شکاف و دودستگی میان اعضا بر سر چگونگی اعمال تحریم علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد. در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم پیش از نشست پاریس درخصوص طرح غرب برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران گفته بود روسیه از تحریم انتقال فناوری و مواد مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم به ایران حمایت می‌کند، اما تحریم گسترده علیه ایران نتیجه‌ای معکوس دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیروز با اشاره به این که هم چنان درخصوص بعد تحریم‌ها علیه ایران میان اعضا اختلاف هست، گفت که تهران با تحریم‌های سازمان ملل مواجه می‌شود. دوست بلازی به رادیو آر،تی ، ال فرانسه گفت که مساله درخصوص تحریم نیست، بلکه چگونگی تحریم محل اختلاف است. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز پس نشست پاریس در یک نشست خبری مدعی شد: آنچه که رییس‌جمهوری ایران می‌گوید ارتباطی با واقعیت ندارد. وی می‌گوید که ما می‌خواهیم ایران را از دستیابی به برنامه هسته‌ای بازداریم، من فکر می‌کنم این امر واقعیت ندارد.

ژان باتیست ماته ئی، اضافه کرد: در‌ها هنوز به روی ایران بسته نیست و ایران می‌تواند به میز مذاکرات باز گردد.

وی یادآور شد: در صورتی که ایران به مذاکرات بازگردد و فعالیت غنی‌سازی خود را به حال تعلیق درآورد ما نیز روند تهیه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت را متوقف می‌سازیم.

وی گفت: از مدت‌ها قبل تماس‌های متعددی میان کشورهای عضو این گروه در جریان بوده و روز دوشنبه نیز وزیر امور خارجه فرانسه با همتای روسی خود در بروکسل بر سر این موضوع گفت‌وگو کرده است.

وی در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهوری ایران مبنی بر این که در صورت وضع مجازات‌ها ایران مناسبات خود را با اتحادیه اروپایی محدود خواهد کرد، گفت: همان گونه که ما از ابتدا تلاش داشتیم، قصد نداریم وارد بحث با مقام‌های ایرانی شویم. ما نمی‌خواهیم ایران را از دستیابی به برنامه هسته‌ای بازداریم. کشورهای عضو گروه شش در پیشنهادهای خود به ایران تحت شرایط و تضمین‌هایی برنامه هسته‌ای غیرنظامی را پیشنهاد داده‌اند.

وی اضافه کرد: برای سایر موارد نیز ما وارد این مجادلات نمی‌شویم، اما تاکید می‌کنیم همان‌طور که وزیر امور خارجه فرانسه گفته است، هدف تنبیه ایران نیست، بلکه منظور اتخاذ تدابیری برای ترغیب ایران به انجام مذاکره بر اساس پروژه کشورهای گروه شش و ایده‌هایی است که احتمالا از سوی ایرانی‌ها ارائه خواهد شد. بنابراین قصد ما ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکره است. وی مدعی شد: این کاری است که ایران با امتناع از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی خود از انجام آن خودداری می‌کند.

وی افزود: برای ما کار ما اقدامی لازم برای از سرگیری مذاکرات است، علاوه‌بر این که این ما بودیم که به ایرانی‌ها پیشنهاد تعلیق مضاعف یعنی تعلیق غنی‌سازی در ازای تعلیق پیگیری پرونده ایران در شورای امنیت را دادیم.

ژان باتیست ماته ئی در مورد مذاکرات دو روز قبل وزرای امور خارجه فرانسه و روسیه در بروکسل گفت: موضع این مذاکرات در مورد متن پیشنهادی قطعنامه بود که این متن در حال حاضر محرمانه است و نمی‌توانم وارد جزئیات آن شوم. همانطور که می‌دانید روس‌ها در خصوص تدابیر مورد نظر ملاحظاتی دارند. حال این که تا کجا می‌تواند با توجه به این ملاحظات پیش رفت، این‌ها موضوعاتی است که مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی در مورد این که آیا در مذاکرات وزرای خارجه فرانسه و روسیه پیشرفتی نیز مشاهده شده است ، افزود: احساس ما این است که روس‌ها همچون سایر کشورها با اصل صدور قطعنامه موافقند. یک بار دیگر هم می‌گویم بحث حاضر در مورد حوزه عمل این قطعنامه و تدابیری است که باید در آن مورد توجه قرارگیرد. ما فکر می‌کنیم که اکنون زمان آن رسیده که توافقی برای صدور این قطعنامه شکل‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که تنها یک هفته از ارائه طرح پیشنهادی فرانسه می‌گذرد و این طرح چه مشخصات جدیدی نسبت به طرح قبلی دارد، گفت: از آن جایی که این طرح هنوز علنی نشده است، من نمی‌توانم در مورد آن زیاد صحبت کنم و مذاکرات در مورد آن هنوز محرمانه است. من نمی‌توانم دیدگاه تک تک اعضا را بگویم، آن هم پیش از برگزاری این نشست. سوالی که مطرح است این است که ما باید تا کجا پیش رویم، چه نوع فعالیت‌هایی را باید مشمول این مجازات‌ها کنیم و چه نوع اقدامات انفرادی را باید در نظر داشته باشیم و احتمالا چه روش‌هایی برای بررسی نتیجه اقدامات خود باید پیش‌بینی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ایران بر مواضع خود پافشاری کند، آیا شورای امنیت به صدور قطعنامه در مورد وضع مجازات‌ها علیه این کشور مبادرت خواهد کرد یا نه، گفت: البته چنین خواهد شد. گروه شش ماهیت حقوقی ندارد و نشست‌های آن از همان آغاز غیر رسمی بوده است. این قالب در اصل قالبی غیررسمی است که امکان تصمیم‌گیری در چنین مواردی را ندارد. وی در مورد حضور آلمان در جمع این کشورها و این که آیا این امر به معنای مقدمه‌ای برای حضور آلمان در جمع اعضای دائم شورای امنیت نیست، گفت: این مساله قدری خاص است، زیرا در ماجرای هسته‌ای ایران بعد از سفر سه وزیر امور خارجه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران در سال ۲۰۰۳ آلمان نیز نقشی محوری در این مذاکرات یافت. بدیهی است که در تمام مراحل کار نیز آلمان مورد مشورت قرار‌گیرد و این اقدامی طبیعی است.

اما در مورد عضویت دائم آلمان در شورای امنیت ما قبلا حمایت خود را از این امر اعلام کرده‌ایم و طبیعی است که ما از نامزدی آلمان برای عضویت دائم در شورای امنیت حمایت کنیم.

در همین حال رویتر گزارش داد که فرانسه، آلمان و انگلیس به روسیه گفته‌اند خواستار تصویب قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تا پایان سال میلادی هستند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگو بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در پاریس گفت: نظر سه کشور اروپایی این است که این متن باید تا پایان سال تصویب شود.

وی به این پرسش که آیا آنها این مساله را به روسیه نیز گفته‌اند، پاسخ مثبت داد.

روسیه تاکنون با تلاش‌ها برای تحریم علیه ایران مخالفت کرده است.

در عین حال وزارت امور خارجه فرانسه با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرد: نشست مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های کشورهای عضو گروه ۱+۵ که شامگاه سه‌شنبه در پاریس با حضور خاویر سولانا، نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجی برای بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد، بدون دستیابی به نتیجه مورد نظر به کار خود پایان داد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «ما در زمینه حوزه مجازات‌ها با متمرکز شدن بروی فعالیت‌های حساس در زمینه اشاعه سلاح هسته‌ای به پیشرفت‌هایی دست یافتیم، اما مسائلی باقی مانده است که باید در روزهای آینده در نیویورک بر روی آن کار کنیم.»

به موجب این اطلاعیه با این وجود پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان جملگی بر ضرورت تصویب قطعنامه‌ای موثر (علیه ایران) توافق داشتند. هدف از نشست مدیران سیاسی وزارتخانه‌های کشورهای عضو گروه ۱+۵ در پاریس تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل متحد بود تا بر اساس آن بتوانند مجازات‌هایی را علیه ایران وضع کنند.