باتری‌های ضدحرارت تولید می‌شوند

گروه کامپیوتر- ۱/۴میلیون باتری لپ‌تاپ‌های ا Dell ا، ۸/۱ میلیون باتری لپ‌تاپ‌های Apple و... درنهایت ۹/۶میلیون باتری تولید شرکت Sony در یکسال گذشته آتش گرفتند تا ضرر سنگین ۴۳۲میلیون دلاری را به این شرکت تحمیل کنند. فراخوان باتری‌های ساخت شرکت Sony که در اغلب لپ‌تاپ‌های موجود در بازار با مارک‌های مختلف به کار برده می‌شد و حواشی مربوط به آن یکی از جنجالی‌ترین تیترهای خبری در یکسال گذشته بوده است. آتش گرفتن و بیش از حد گرم شدن باتری‌ها اما گویا فقط گریبان Sony را نگرفته و شرکت‌های دیگر تولیدکننده باتری‌های لیتیوم مانند Mastushita و Sanyo را درگیر کرده است تا آنجا که Matsushita (تولیدکننده باتری لپ‌تاپ‌های Panasonic) مجبور به فراخوان ۶هزار باتری لیتیوم شد.

این موضوع درنهایت به تولید باتری‌های مجهز به لایه ضد حرارت از طرف شرکت ژاپنی Matsushita شده است.

کارشناسان این شرکت معتقدند علت گرمای بیش از اندازه و آتش گرفتن باتری‌های Sony، گرم‌شدن قطعات کوچک فلزی به کار رفته در این باتری‌ها و از بین رفتن تدریجی لایه جداکننده آنها است که منجر به تولید جرقه و آتش گرفتن می‌شود.

به این ترتیب Matsushita با اضافه کردن یک لایه ضدحرارت به باتری‌های لیتیوم، امنیت و عمر این باتری‌ها را افزایش داده است.

آخرین اخبار در این مورد نشان می‌دهند این شرکت تصمیم دارد باتری‌های ضدحرارت خود را به تولید انبوه برساند.

«آکیریا کادوتا» سخنگوی Matsushita در این رابطه می‌گوید: «باتری‌های ضدحرارت ما به زودی به تولید انبوه می‌رسند.

این باتری‌ها در حال حاضر هر ماه به تعداد ۱۰۰هزار تا تولید می‌شوند.

اما از ماه آوریل آینده که قرار است به کشورهای دیگر هم صادر شوند، میزان تولید آنها به ۵میلیون در ماه خواهد رسید.»

شرکت صنعتی تولید باتری Matsushita که زیرمجموعه شرکت بزرگ Matsushita است در حقیقت با افزودن یک لایه عایق اکسید فلز به سطح الکترودهای موجود در باتری‌‌های لیتیوم توانسته این باتری‌های ضدحرارت را تولید کند.

این شرکت در حالی که با تولید ماهانه ۱۵میلیون باتری لپ‌‌تاپ و ۱۰میلیون باتری گوشی موبایل و سهم ۱۳درصدی از بازار جهانی باتری‌های لیتیوم بعد از شرکت‌های Sanyo،اSony و Samsung در جایگاه چهارم قرار دارد، امیدوار است تا سال ۲۰۰۹ بیش از نیمی از باتری‌های لیتیوم ضدحرارت دنیا را تولید کند.

در شرایطی که انجمن مهندسان الکترونیک به دنبال ایجاد استانداردهای جدید برای تولید باتری‌های لیتیوم تا پایان سال آینده هستند، هنوز هیچ آمار دقیقی از قیمت باتری‌های ضدحرارت شرکت Matsushita اعلام نشده است.

با این همه سخنگوی این شرکت گفته است: «قیمت این باتری‌ها قطعا گران‌تر از باتری‌های فعلی موجود در بازار است اما در صورت تولید انبوه احتمال ارزان‌تر شدن آن وجود دارد.»