یلدا، شبی برای جشن گرفتن

نگاه سوم- این روزها که از پاییز و زمستان تنها سرمایش به ما رسیده است و شهر ما در هوایی آلوده از سرب و آلاینده‌های دیگر تسخیر شده است، می‌توان تنها سنت‌ها را زنده نگهداشت و زندگی را معنا بخشید. شب یلدا نیز یکی از این سنت‌ها است که هویت ایرانی دارد. این شب بهانه‌ای است برای جشن گرفتن تا طولانی‌ترین شب سال برای ایرانیان معنای دیگری پیدا کند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه‌هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه‌هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز، مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می‌برند به این دلیل که کوتاه‌ترین روز، آخرین روز پاییز است و از این روز به بعد شب‌ها کوتاه‌تر و روزها بلندتر می‌شود، این شب را یلدا نامیدند. در گذشته برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می‌شدند و با برافروختن آتش از خورشید، طلب برکت می‌کردند.

خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند و در این شب هم مانند بسیاری از جشن‌ها، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. خبرگزاری دانشجویان درباره این شب و خاطراتی که از آن برای افراد تداعی می‌شوند، با برخی نویسندگان، هنرمندان و بازیگران گفت‌وگوهایی کرد.

مصطفی رحمان‌دوست: یلدا طولانی‌ترین شب سال است و خداوند شب را آرامش‌بخش قرار داده است، پس شب یلدا بلندترین شب آرامش است.

محمدعلی اسلامی ندوشن: شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است که مردم ایران چون شادی را دوست دارند، در این شب مراسمی می‌گیرند و دور هم جمع می‌شوند. امیدوارم که مردم مقداری از کارهای روزانه خود بکاهند و استراحت کنند.

مینا لاکانی: شب یلدا من را به یاد فال حافظ می‌اندازد و با توجه به این‌که ما ایرانی‌ها، به فال حافظ خیلی اعتقاد داریم، تصور می‌کنم، در آن شب هرکسی هر چیزی که بخواهد و هر نیتی که داشته باشد، در فال حافظ پیدا می‌کند. دیگر این‌که در شب یلدا تمام خانواده دور هم جمع می‌شوند و انار و هندوانه می‌خورند و در این شب بلند برای یکدیگر آرزوی سعادت و خوشبختی می‌کنند.

هوشنگ مرادی‌کرمانی: من حس خاصی ندارم، همه در این شب دور هم جمع می‌شوند و هندوانه و انار می‌خورند.

بهاره رهنما: مراسم شب یلدا از خاطرات خوب دوران کودکی من بوده است، فال حافظ، انار، مادربزرگ و کرسی که همیشه کنارش بود. متاسفانه امسال مادربزرگم نیست، اما به یادش هستیم.

منوچهر احترامی: از نظر من همیشه شب‌های زمستان به‌خاطر بلند بودن شب یلدا هستند و در این شب‌ها مادرم برای‌مان قصه می‌خواند. خود مراسم شب یلدا نیز بهانه‌ای برای دور هم نشستن و با هم بودن است.