دنیای اقتصاد - غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی دیروز در نشستی خبری با اشاره به مجوز داده‌شده به دولت، بر انتظار مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین در سه ماه پایانی سال تاکید کرد.

رییس مجلس با اشاره به مواضع مجلس در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد: ما از ابتدای سال اصرار داشتیم که بنزین یا سهمیه‌بندی شود و یا قیمت آن افزایش یابد که دولت با افزایش قیمت موافق نبود، اما ما معتقدیم که سهمیه‌بندی امکان‌پذیر است، چرا که با این کار مردم بیشتر از وسائل نقلیه عمومی استفاده خواهند کرد و ترافیک تهران کمتر خواهد شد. به گفته وی، انتظار مجلس از دولت این است که کار سهمیه‌بندی در سه ماه آخر سال ولو در سطح محدود آغاز شود.

برخی نمایندگان بیم آن دارند که چنانچه قبل از پایان امسال تغییری در وضعیت فعلی مصرف بنزین ایجاد نشود در سال آینده نیز این امکان به دلائل مختلف منتفی شود.

رییس مجلس در نشست خبری خود به سایر سوالات خبرنگاران در خصوص انتخابات پاسخ گفت. رییس مجلس شورای اسلامی:

۲۴ آذر، اخلاقی‌ترین انتخابات برگزار شد

دولت سهمیه‌بندی بنزین را آغاز کند

حداد عادل در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن در صرفه‌جویی ارزی و کاهش ترافیک گفت: با توجه به اینکه سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش ترافیک و صرفه‌جویی ارزی در کشور می‌شود، از دولت می‌خواهیم در سه ماهه باقی مانده سال ۸۵ کار سهمیه‌بندی را آغاز کند. رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای سهمیه‌بندی بنزین و نقش آن در صرفه‌جویی ارزی و کاهش ترافیک اظهار داشت: انتظار نمایندگان ملت از دولت این است که سهمیه‌بندی بنزین را ولو در سطح محدود شروع کند.حداد عادل همچنین خواستار تجدید نظر در سیاست خودروسازی کشور برای مقابله با معضل ترافیک شد و تصریح کرد: مادامی که کارخانه‌ها خودروی شخصی تولید می‌کنند اگر همه سطح تهران نیز تبدیل به بزرگراه شود باز هم راه‌بندان ایجاد خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تبدیل سبد ارزی کشور از دلار به یورو اظهار داشت: رهایی از وابستگی انحصاری به دلار از سال‌ها پیش مورد بحث اقتصاددانان و سیاستگذاران مالی و پولی کشور بوده است. گاهی رابطه اقتصاد و سیاست تاثیر در تصمیم‌گیری‌ها می‌گذارد و مسوولان اداره کشور نباید تصمیمات خود را فارغ از ملاحظات سیاسی اتخاذ نمایند.

هنگامه علیقلی- انتخابات ۲۴ آذر ماه، مهم‌ترین حادثه سال است و مردم با رای خود پایه‌های نظام را مستحکم‌تر کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی، دیروز در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان این مطالب گفت: برگزاری ۳ انتخابات همزمان در برخی از مناطق و در انتخابات گسترده در سراسر کشور، از ویژگی‌های انتخابات ۲۴ آذر ماه است.

حدادعادل افزود: این انتخابات، از نظر اخلاق انتخاباتی یکی از بهترین انتخابات‌ها بود و شاهد کمترین میزان تخریب در این انتخابات بود.

وی تجمیع انتخابات را ابتکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از خصوصیات دیگر این انتخابات دانست و اظهار داشت: نتایج این اقدام، صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود و مردم دیگر لازم نبود که در فاصله کوتاهی دوباره وارد صحنه شوند و وقت و هزینه مردم و مسوولان برای برگزاری انتخاباتی دیگر تلف نشد. از سوی دیگر در این انتخابات شاهد حضور بیشتر مردم در صحنه بودیم و درصد بالای شرکت‌کنندگان، نتیجه این اقدام بود.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسش «روزنامه دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه در صورت اعتراض برخی از کاندیداها و درخواست بازشماری آرا، نظر مجلس چه خواهد بود، گفت: در جلسه‌ای که با فراکسیون اقلیت داشتم گفتم که اگر درباره صندوق مشخصی اعتراضی دارند، حق قانونی آنها است و می‌توانند آن را بازشماری کنند.

حدادعادل، همچنین درباره نامه فراکسیون اقلیت به مقام معظم رهبری درخصوص ابراز نگرانی از تخلفات انتخاباتی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر چنین چیزی باشد طبیعی است.

حدادعادل، در تحلیل نتایج انتخابات شورای شهر که تاکنون اعلام شده گفت: به نظر من رای مردم ادامه رای به سه انتخابات گذشته بود و مردم به کسانی رای دادند که آنها را اهل کار و خدمت می‌دانستند. مردم به چهره‌های جنجالی و سیاسی‌کار رای ندادند. مردم به خدمت و اعتدال رای دادند و این پیامی است که باید از انتخاب مردم بگیریم و به آن عمل کنیم. حدادعادل، در پاسخ به پرسشی در خصوص پیام انتخابات برای حامیان دولت، گفت: پیام انتخابات این بود که آنها همچنان حامی دولت باشند. کسانی که در این انتخابات اکثریت را گرفتند همه طرفدار دولت هستند و از ابتدا نیز اعلام کردیم که هیچ گروهی نباید عنوان حامی دولت را به خود اختصاص دهد. لااقل در میان اصولگرایان مردم به کسانی رای دادند که بیشترشان معتقد به حمایت از دولت بودند. وی افزود: نمی‌توان گفت مهندس چمران که نفر اول است حامی دولت نیست. اگر کسی این موضوع را انکار کند مثل این است که خورشید را در آسمان ببیند و روز را انکار کند.

رییس مجلس، در پاسخ به پرسشی در خصوص نگرانی فراکسیون اقلیت از جابه‌جایی صندوق‌های آرا و اینکه ۵۰ساعت طول کشید تا شمارش آرای شورای شهر شروع شود و این تاخیر شبهاتی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: در جلسه دیروز با فراکسیون اقلیت موضوع جابه‌جایی‌ها را مطرح کردند، اما در مقامی نبودم که بتوانم آن را بپذیرم یا رد کنم و این جابه‌جایی چند مورد بیشتر نبوده سه صندوق یا پنج صندوق جابه‌جا شده است.

به گفته وی، در کار وسیع و گسترده‌ای که چند هزار صندوق در چند هزار شعبه موجود بوده است اگر یک درصد اشکال به وجود بیاید طبیعی است و دوستان اصلاح‌طلب در صحبت‌های خود وجود این مقدار اشکال را اجتناب‌ناپذیر می‌دانستند.

رییس مجلس در خصوص علت ۵۰ساعت تاخیر در شمارش آرا، تصریح کرد: علت این بود که بلافاصله بعد از انتخابات شمارش آرای خبرگان شروع شد و امکانات وزارت کشور و هیات‌های اجرایی محدود بود، چرا که برای اولین بار سه انتخابات با هم برگزار شد و شمارش آرای خبرگان و میاندوره‌ای مجلس بر شوراها مقدم بود و ابتدا آرای خبرگان و میان‌دوره‌ای شمارش شد و بعدا شوراها.