گوگل باز هم اول می‌شود

گروه کامپیوتر- فاصله زیادی میان موفقیت و شکست نیست، شاید چند قدم. فاصله‌ای که از طرف مسوولان و مدیران گوگل دیده شد تا امروز غول جست‌وجوی اینترنتی دنیا تنها چند قدم با عنوان پربیننده‌ترین سایت اینترنتی دنیا در سال ۲۰۰۷، فاصله داشته است. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد، درآمد گوگل در سه فصل اول سال ۲۰۰۶ به ۲/۷میلیارد دلار رسید تا سهام گوگل با ۵۰۰۰دلار برای هر سهم در بازار بورس خرید و فروش شود. با این همه خرید ۷/۱میلیارد دلاری You Tub به عنوان یکی از موفق‌ترین وب‌سایت‌های ویدئویی در ماه اکتبر موفقیت‌های بیشتری را نصیب گوگل کرد.

به همین دلیل شبکه‌های آماری و تحقیقاتی ComScore و Nielsen سعی دارند این خرید موفق را در رتبه‌بندی سال جدید وب‌سایت‌ها، محسوب کنند.

«دنی سالیوان» یکی از کارشناسان موتورهای جست‌وجو با تایید شماره یک بودن گوگل در میان کاربران آمریکا و جهان، می‌گوید: «حتی در ماه نوامبر گذشته زمانی که گوگل وب‌سایت You Tub را نخریده بود، توانست بعد از مدت‌ها Yahoo را پشت سر گذاشته و پرطرفدارترین وب‌سایت در میان کاربران سرتاسر دنیا شود».

Yahoo اما بیشتر از ۱۰ سال است که حاکم بی‌چون و چرای گشت و گذارهای اینترنتی در ایالات‌متحده است. در حقیقت Yahoo به خاطر قابلیت‌هایی مانند E-mail و Messanger همیشه مورد علاقه کاربران آمریکایی بوده است.

با این حال Yahoo با داشتن درآمد ۵/۴میلیارد دلاری در سه فصل اول سال ۲۰۰۶ هنوز از گوگل عقب است.

براساس آمار منتشر شده توسط موسسه C،ComScore Yahoo با داشتن ۱۳۰میلیون بازدیدکننده در مقابل گوگل با در اختیار داشتن ۱۰۸میلیون بازدیدکننده در آمریکا حرف اول را می‌زند.

این در حالی است که در رتبه‌بندی Com Score، وب‌سایت مایکروسافت، به خاطر حجم دانلود نرم‌افزارهای به روز رسانی شده‌اش توانست به عنوان پربیننده‌ترین سایت اینترنتی دنیا برگزیده شود. در این رتبه‌بندی اما گوگل رتبه دوم را در میان سایت‌های پرترافیک دنیا به دست آورد.

سالیوان در این مورد معتقد است: «گوگل به یک وب‌سایت یک بعدی تبدیل شده و این تنها به دلیل تمرکز آن روی جست‌وجو است. شاید گوگل فقط به دنبال نمایش قدرت خود در جست‌وجوی اینترنتی است.

این در حالی است که براساس آمار ارائه شده توسط موسسه تحقیقاتی رقیب یعنی Hitwise تنها ۱۰درصد از ترافیک وب‌سایت Yahoo مربوط به جست‌وجو در این سایت است و در مقابل این رقم برای گوگل به ۸۷درصد می‌رسد. اما بیشترین ترافیک Yahoo مربوط به Email با ۳۳درصد است.

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند امسال Yahoo در سایه گوگل حرکت می‌کند. این موضوع حتی روی قیمت سهام Yahoo هم تاثیر گذاشته تا آنجا که سهام Yahoo با قیمت حدود ۲۶ دلار برای هر سهم در بازار بورس معامله می‌شود.

با این همه در روزهای پایانی سال ۲۰۰۶ گروه تحقیقاتی Citigroup پیش‌بینی کرد گوگل حتی بدون You Tub هم در سال آینده جلوتر از Yahoo و مایکروسافت خواهد بود.

این گزارش نشان می‌دهد در حالی که تعداد کاربران اینترنت در دنیا با رشد ۱۰درصد در حال افزایش است، کاربران گوگل با رقمی در حدود ۹ تا ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کنند.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود به این ترتیب ارزش سهام گوگل در سال جدید میلادی به ۶۰۰ دلار برای هر سهم برسد.