جزئیات لایحه متمم بودجه 85
به‌گفته موسی قربانی عضو هیات رییسه مجلس، طبق این لایحه، دولت اجازه برداشت ۱۵۰۰میلیارد تومان به منظور هزینه‌های جاری و ۱۵۰۰میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی و طرح‌های تملک دارایی‌های مالی را از مجلس درخواست نموده است.

انتشار برخی دیگر از جزئیات لایحه متمم بودجه
یک‌هزار میلیارد تومان به واردات مصالح و تجهیزات پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت
مجلس امروز بررسی می‌کند
فوریت لایحه ۳۵۰۰‌میلیارد تومانی متمم بودجه ۸۵
یک فوریت لایحه 3500‌میلیارد تومانی متمم بودجه سال 85، امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
موسی قربانی، عضو هیات رییسه مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره لایحه ۳۵۰۰‌میلیارد تومانی متمم بودجه ۸۵ گفت: لایحه مزبور با قید یک فوریت تقدیم مجلس شده که فوریت آن در جلسه امروز مطرح می‌شود.
وی افزود: طبق این لایحه دولت اجازه برداشت 3500‌میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی را از مجلس درخواست کرده که 1500‌میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و 1500‌میلیارد تومان به اعتبارات عمرانی و طرح‌های تملک دارایی‌های مالی اختصاص می‌یابد. قربانی گفت: طبق این لایحه حدود 500‌میلیارد تومان نیز برای اعتبارات عمرانی استانی اختصاص می‌یابد.


بر اساس جزئیات لایحه متمم بودجه سال‌جاری، معادل یک‌هزار میلیارد تومان به واردات مصالح و تجهیزات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (پروژه‌های عمرانی) اختصاص خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در لایحه متمم بودجه سال‌جاری آمده است: نظر به افزایش سرعت اجرای پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در کشور و ضرورت پیش‌بینی منابع اعتباری متناسب با این روند و جلوگیری از توقف اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و همچنین تسریع در اجرای عملیات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ خاتمه می یابند و تامین اعتبارات هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دستگاه‌های اجرایی به ویژه پرداخت‌های قانونی کارکنان، لایحه متمم بودجه برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.
بنابراین گزارش در بند الف، ماده واحده لایحه متمم بودجه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تامین کسری اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در زمینه پرداخت به هنگام حقوق، مزایا، عیدی، دیون و سایر هزینه‌های کارکنان مشاغل و بازنشسته و موظف و تامین کسر یارانه‌ها و سایر موارد مندرج در قانون و تسریع در اجرای عملیات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و به ویژه خاتمه یافتن پروژه‌هایی که در سال 85 و 86 به پایان می‌رسند، علاوه بر مبلغ مندرج در بند 6 تبصره 2 قانون بودجه 85، مبلغ 25‌هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی هزینه کنند.
همچنین در بند ب ماده واحده لایحه متمم بودجه ۸۵ به منظور تامین مناسب منابع مالی مورد نیاز این قانون معادل ۵هزار میلیارد ریال نسبت به فروش سهام شرکت‌های دولتی که از قابلیت نقدپذیری مناسبی برخوردارند، اقدام شود.
بنابراین گزارش بانک مرکزی موظف شده، 15‌هزار میلیارد از بند الف را تا پایان بهمن ماه از حساب ذخیره ارزی برداشت و با تبدیل ارزی به حساب عمومی دولت واریز کند.
همچنین در تبصره ماده واحده لایحه متمم بودجه ۸۵ آمده است، معادل ۱۰‌هزار میلیارد ریال موضوع بند الف را به واردات مصالح و تجهیزات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دهد.
در جدول شماره یک لایحه متمم بودجه که نشان دهنده افزایش اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است، 105‌هزار و 749‌میلیون ریال برای دیه محکومان معسر دادگستری، 50‌هزار‌میلیون ریال برای کمک به بیماران هیات امنای صرفه جویی ارزی، 176‌هزار و 968میلیون ریال برای حق بیمه سهم دولت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، 354‌هزار و 296‌میلیون ریال برای سازمان صدا و سیما، 935‌هزار و 198‌میلیون ریال برای صندوق بازنشستگی کشوری، 935‌هزار و 198‌میلیون ریال برای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، یک‌میلیون و 407‌هزار و 832‌میلیون ریال برای کسری یارانه سال 84 سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، 539‌هزار و 537‌میلیون ریال برای قوه قضائیه، 2‌میلیون و697‌هزار و 686‌میلیون ریال برای آموزش و پرورش استان‌ها و یک‌میلیون و 834‌هزار و 427‌میلیون ریال برای بنیاد شهید و امور ایثار گران استان‌ها در نظر گرفته شده است.
بنابراین گزارش، در لایحه متمم بودجه ۸۵ برای افزایش اعتبار هزینه‌ای متفرقه و تملک دارایی‌ سرمایه‌ای، ۳۵۴‌هزار و ۲۹۶‌میلیون ریال برای بیمه رانندگان شهری و بین شهری، ۷۰‌هزار و ۸۵۹‌میلیون ریال برای وزارت رفاه به منظور کمک به نهادها و سازمان‌ها حمایتی، ۳۵‌هزار و ۹۶۹‌میلیون ریال برای اصلاح حقوق بازنشستگان ارتش، ۷۱‌هزار و ۹۳۸‌میلیون ریال برای حقوق شهدای جنگ بنیاد شهید و ۱۲۹‌هزار و ۴۸۹‌میلیون ریال برای یارانه وام مسکن برای تامین مسکن در شهرهای کوچک و متوسط با زمین اجاره‌ای در نظر گرفته شده است.
همچنین در لایحه متمم بودجه 85 برای افزایش اعتبارات فصول تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 34‌هزار و 814‌میلیون ریال برای فصل پژوهش‌های اسلامی، 56‌هزار و 132‌میلیون ریال برای فصل دفاع، 73‌هزار و 909‌میلیون ریال برای فصل نظم و امنیت عمومی، 151‌هزار و 568‌میلیون ریال برای فصل آموزش،76‌هزار و 842‌میلیون ریال برای فصل فرهنگ و هنر رسانه‌های جمعی و گردشگری، 24‌هزار و 876‌میلیون ریال برای فصل بهداشت و سلامت، 10‌هزار و 277‌میلیون ریال برای فصل رفاه و تامین اجتماعی، 120‌هزار و 344‌میلیون ریال برای فصل تربیت بدنی، 173‌هزار و 182‌میلیون ریال برای فصل کشاورزی و منابع طبیعی، 4‌میلیون و 86‌هزار و 642‌میلیون ریال برای فصل منابع آب، 145‌هزار و 8‌میلیون ریال برای فصل صنعت و معدن، 20‌هزار و 615‌میلیون ریال برای فصل محیط زیست، 24‌هزار و 38‌میلیون ریال برای فصل بازرگانی و تعاون، 2‌میلیون و 68‌هزار‌میلیون ریال برای فصل انرژی، 2‌میلیون و 395‌هزار و 88‌میلیون ریال برای فصل حمل‌ونقل، 130‌هزار و 123‌میلیون ریال برای فصل ارتباطات و فناوری ارتباطات و یک‌میلیون و 181‌هزار و 235‌میلیون ریال برای عمران و مسکن شهری، روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است.