نخستین لپ‌تاپ‌های طرح«یک لپ‌تاپ برای هر کودک» تابستان عرضه می‌شوند

نخستین لپ‌تاپ‌های طرح «یک لپ‌تاپ برای هر کودک» که به منظور تامین لپ‌تاپ برای کودکان کشورهای جهان سوم به مورد اجرا گذاشته شده است، از اوایل تابستان آینده به کشورهای شرکت‌کننده در این طرح ارسال می‌شوند. به گزارش سایت اینترنتی «بی‌بی‌سی‌نیوز»، هم‌اکنون دولت‌های کشورهای برزیل، آرژانتین، اوروگوئه، نیجریه، لیبی، پاکستان و تایلند اقدام به پیش‌خرید لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت این طرح برای کودکان دبستانی خود کرده‌اند.

این لپ‌تاپ‌ها موسوم به لپ‌تاپ‌های «اکس‌او» (XO) توسط یک گروه آمریکایی به نام «یک لپ‌تاپ برای هر کودک» و به سرپرستی یکی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به نام «نیکلاس نگروپونته» طراحی شده‌اند و تولید انبوه آنها در یک شرکت تایوانی صورت می‌گیرد.

«نگروپونته» در مصاحبه جدید با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده‌است که تا دو هفته دیگر احتمالا سه کشور آفریقایی دیگر نیز به جمع کشورهای حاضر در این طرح اضافه می‌شوند.

این رایانه‌های لپ‌تاپ که «نگروپونته» امیدوار است، هزینه تولید آنها در آینده با افزایش تولید به کمتر از ۱۰۰دلار برسد، دارای یک پردازنده مرکزی ساخت شرکت «ای‌ام‌دی» با سرعت محاسباتی ۳۶۶مگاهرتز هستند و به علاوه از قابلیت اتصال بی‌سیم به شبکه‌های رایانه‌ای داخلی و نیز شبکه اینترنت برخوردارند.

لپ‌تاپ‌های «اکس‌او» فاقد هارددیسک بوده و در عوض دارای ۵۱۲مگابایت حافظه «فلش» هستند و به علاوه دو عدد پورت اتصال «یواس‌بی» برای هر لپ‌تاپ تعبیه شده که می‌توان رایانه را از آن طریق به حافظه‌های خارجی بیشتر متصل کرد.

هرچند منتقدان این طرح سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های «اکس‌او» را بسیار ضعیف و ناکارآمد می‌خوانند، اما «نگروپونته» عقیده دارد این رایانه‌ها کاملا نیازهای کودکان را برطرف می‌کنند.

رایانه‌های «اکس‌او» به جای سیستم‌عامل حجیم و سنگین «ویندوز»، از یک نگارش خلاصه شده سیستم‌عامل «لینوکس» استفاده می‌کنند و عملکرد آنها کاملا متفاوت رایانه‌های مبتنی بر «ویندوز» و یا رایانه‌های ساخت شرکت «اپل» است. لپ‌تاپ‌های «اکس‌او» دارای یک مرورگر اینترنتی برای گشت و گذار کودکان در اینترنت و نیز یک نرم‌افزار واژه‌پرداز هستند و به گفته بسیاری کارشناسان رایانه‌ای، ظاهر نرم‌افزارهای به کار رفته در این لپ‌تاپ‌ها در عین سادگی، کارآمدتر از نرم‌افزارهای پیچیده و مرسوم امروزی است. به گفته «نگروپونته»، نخستین نمونه‌های این رایانه‌های لپ‌تاپ از ماه فوریه برای آزمایش به کشورهای حاضر در این برنامه ارسال خواهند شد و پس از آزمایش توسط کودکان، تولید انبوه آنها از ماه ژوئیه سال ۲۰۰۷ در شرکت «کوانتا کامپیوتر» در تایوان آغاز می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طرح «یک لپ‌تاپ برای هر کودک» می‌توانند از وب سایت این برنامه با آدرس اینترنتی www.laptop.org بازدید کنند.