کاهش عرضه برخی از محصولات کشاورزی و کالا‌های اساسی خوراکی موجب افزایش بهای کالاها در چند گروه عمده غذایی شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، گوشت، حبوب و انواع میوه در صدر جدول افزایش قیمت‌ها قرار دارند و پس از این سه گروه، کالا‌های گران‌شده عبارتند از: برنج، قند و شکر، روغن نباتی، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ.

براساس یافته‌های خبرنگار خبرگزاری فارس، پا به پای افزایش بهای کالا‌ها، کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضا هم رخ داده و فروشندگان خرده‌پا از وضع خود شکوه کرده‌اند. بهبود سعیدی‌کیا در گزارش خود آورده است: در‌حال‌حاضر در تهران قیمت یک‌کیلوگرم گوشت سردست گوساله ۵۸۰۰‌تومان، گوشت ران گوسفندی ۶۷۰۰‌تومان، مغز ران ۶۲۰۰‌تومان، گوشت گردن گوسفندی ۴۵۰۰‌تومان، خرده راسته گوساله ۳۹۰۰‌تومان، مغز گوساله درجه یک ۱۸۰۰‌تومان است.

هر‌کیلوگرم ماهی قزل‌آلا ۲۹۰۰‌تومان، گوشت مرغ ۱۵۹۰‌تومان، جگر مرغ ۱۵۰۰‌تومان، سنگدان مرغ ۱۵۰۰‌تومان، پای مرغ ۸۰۰‌تومان، دل مرغ ۲۰۰۰‌تومان، یک‌کیلوگرم ران گوساله ۴۸۰۰‌تومان و سیراب و شیردان گوسفند هر‌کیلوگرم ۱۰۰۰‌تومان به فروش می‌رسد. امیرحاجی‌بابا، قصاب جوان پس از مطمئن شدن از خبرنگار بودن بنده و اینکه مامور سازمان بازرسی نیستم، در مورد نوسان قیمت گوشت، می‌گوید: قیمت هر‌کیلوگرم گوشت گوسفندی از ۴۸۰۰‌تومان ظرف یک‌ماه به ۵۵۰۰‌تومان، گوشت گوساله از ۵۸۰۰‌تومان به ۶۲۰۰‌تومان و گوشت مرغ از ۱۹۰۰‌تومان به ۱۵۹۰‌تومان رسیده است.

وی گفت:‌ قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی که حدود ۲‌کیلوگرم وزن دارد، از ۱۵۰۰‌تومان به ۲۳۰۰‌تومان ظرف دو ماه افزایش پیدا کرده است. وی علت افزایش قیمت گوشت را عید قربان و افزایش قیمت گوسفند زنده دانست.

شاگرد قصابی نیز از شرکت پشتیبانی امور دام گلایه دارد که چرا تخم‌مرغ را به قیمت ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰‌تومان عرضه می‌کند، ولی حاضر نیست توزیع آن را به مغازه‌های تخم‌مرغ فروش بسپارد.

یک فروشنده که از کمبود مشتری گلایه می‌کرد، گفت: دیگر پول دست مردم نیست قشر حقوق‌بگیر، اکثر حقوق خود را هنوز دریافت نکرده، مجبور است قسط بدهد، لذا توان خرید گوشت کافی ندارند.

وی افزود: دلالان هم از نبود نظارت کافی دولت بر بازار سوءاستفاده می‌کنند و هرچه تیغشان ببرد، قیمت را افزایش می‌دهند.

این قصاب گفت‌: گرچه دامدار گوشت گاو را‌ کیلویی ۴۰۰۰‌تومان می‌فروشد، ولی دست قصاب ۴۶۰۰‌تومان می‌رسد، پس از جداسازی استخوان از گوشت هزینه‌ آن ۵۸۰۰‌تومان می‌شود و در نهایت هر‌کیلوگرم گوشت خالص گاو را ۶۰۰۰ تا ۶۲۰۰‌تومان می‌فروشد.

بعد از مغازه قصابی سراغ مغازه خواربار فروشی می‌روم، اتیکت قیمت روی انواع کیسه‌های برنج پاکستانی، هندی و تایلندی مشاهده می‌شود، برنج ایران هم هست، ولی قیمت آن بالای ۱۶۰۰‌تومان در هر‌کیلوگرم است.

برنج پاکستانی نیز بسته به نوع و درجه آن از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰‌تومان در هر‌کیلوگرم عرضه می‌شود، در حالی که دو ماه پیش به قیمت ۱۰۰۰‌تومان عرضه می‌شد.

داریوش حسینی، فروشنده خواربار فروشی در مورد افزایش قیمت کالاهای ضروری با اشاره به اینکه تخم‌مرغ از دانه‌ای ۶۰‌تومان به ۱۰۰‌تومان رسیده است، می‌گوید: قیمت روغن نباتی ۵‌کیلوگرمی از ۴‌هزار و ۵۰۰‌تومان به حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰‌تومان افزایش یافته است. وی افزود: برنج عطری ایرانی از ۱۲۰۰‌تومان دو‌سال پیش به ۱۳۰۰‌تومان در سال گذشته و به ۱۷۰۰‌تومان در سال‌جاری افزایش یافته است.

خبرنگار خبرگزاری فارس بعد از عبور از مغازه‌های گوناگون، وارد میوه‌فروشی می‌شود که قیمت همه میوه‌ها تقریبا افزایش یافته است. سیب سفید درختی درجه ۲ هرکیلوگرم ۷۹۰‌تومان، سیب‌قرمز ۸۲۰‌تومان، نارنگی ۵۸۰‌تومان، انار ۸۹۰‌تومان، پرتقال درجه سه ۶۵۰‌تومان، لیموشیرین ۶۶۰‌تومان، به ۱۳۰۰‌تومان، خیار گلخانه‌ ۶۵۰‌تومان و گوجه فرنگی ۸۷۰‌تومان عرضه می‌شود. سیب‌زمینی به قیمت ۵۰۰‌تومان و پیاز ۴۰۰‌تومان به فروش می‌رسد.

فروشنده مغازه در مورد علت گرانی سیب‌زمینی می‌گوید: امسال کشاورزان کمتر سیب‌زمینی و پیاز کاشته‌اند به جای آن گندم کاشته‌اند که دولت نقدی می‌خرد.

نکته جالب در مراجعه به بازار این است که موز تقریبا تبدیل به میوه مورد تقاضای طبقه متوسط شده است، قیمت ثابت ۶۵۰ تا ۷۰۰‌تومان در هر‌کیلوگرم پیدا کرده است، اما در‌ عوض گوجه‌فرنگی بندری که از جنوب کشور آمده است، ۱۲۰۰‌تومان و گوجه فرنگی درجه ۲ هر ‌کیلوگرم ۷۸۰‌تومان به فروش می‌رسد. میوه‌های خارجی مانند: نارنگی پاکستانی ۱۳۰۰‌تومان، و پرتقال تامسون ۹۰۰‌تومان به فروش می‌رسد. انار درجه یک ۱۲۰۰‌تومان، انواع سبزی ۴۱۰‌تومان، شلغم ۴۰۰‌تومان، نارنج ۳۵۰‌تومان، لیموترش ۵۵۰‌تومان، گل‌کلم ۵۰۰‌تومان و کلم قرمز ۵۰۰‌تومان عرضه می‌شود.

یک مشتری گفت:‌ قیمت میوه در ایران نسبت به کشورهای خارجی بالا نیست، ولی چون حداقل دستمزد در ایران پایین است، مردم توان خرید ندارند.

محمد ایزدی میوه فروش هم از افزایش قیمت میوه گله‌مند است و در حالی که مشتریان خود را پاسخ می‌دهد و گاهی دست خود را روی شعله آتش اجاق‌گاز کوچک زیر میز کارش گرم می‌کند، به خبرنگار فارس می‌گوید: قبلا روزی ۲ دستگاه نیسان بار میوه می‌آوردم، اکنون نصف نیسان هم فروش ندارم، مشتری توان خرید میوه گران‌قیمت را ندارد.