تا پایان سال ۱۳۸۴، مطالبات قطعی سازمان تامین‌اجتماعی از دولت ۵۵هزار‌میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال‌جاری، این رقم، به ۶‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان افزایش یابد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان تامین‌اجتماعی، حسین قدیم، با بیان مطلب فوق گفت: در سال ۱۳۸۴ دولت متعهد شده بود ۹۳۵‌میلیارد تومان از بدهی‌های سازمان را تهاتر کند، که از این رقم، نزدیک به ۴۳۰‌میلیارد تومان در قالب سهام به سازمان پرداخت شد که این میزان، حدود ۴۴‌درصد را شامل می‌شود.

وی افزود: در سال‌جاری و در تبصره ۸ قانون بودجه، دولت متعهد شد ۱۵۰۰‌میلیارد تومان از مطالبات سازمان را در قالب واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به سازمان بپردازد، در‌حال‌حاضر که سال رو به اتمام است به‌رغم تمام پیگیری‌ها و مکاتباتی که انجام داده‌ایم، هیچ واگذاری توسط دولت صورت نگرفته است.

قدیم با اشاره به اینکه درآمد سازمان تامین‌اجتماعی بر‌اساس حق بیمه‌ای است که دریافت می‌کند، گفت: تا زمانی که رونق‌اقتصادی و شغل جدید ایجاد نشود، به طور طبیعی حق‌بیمه‌ای هم وجود نخواهد داشت.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: بدهی دولت حدود ۱۰۰‌میلیارد تومان فقط به صندوق بیمه بیکاری است. این رقم جزو تعهدات جاری دولت است، ولی دولت در چند سال گذشته بخشی از سهام را که به ما انتقال می‌داد، بابت تعهدات خود در قبال صندوق بیکاری تهاتر می‌کرد، امسال از آن بابت هیچ سهامی واگذار نشده است و سازمان از محل منابع خود که خلاف قانون است، مستمری کارگران را در بحث بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.