اتحادیه توسعه مس آفریقا (CDA) در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شد. در آغاز، این اتحادیه هدف تامین مس مورد نیاز کشورهای جنوبی این قاره را بر عهده داشت، ولی با گذشت چند سال و توسعه حوزه فعالیت این اتحادیه وظیفه تامین مس مورد نیاز تمامی کشورهای قاره آفریقا بر عهده آن قرار گرفت. هم‌اکنون مس یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در وسایل الکترونیکی و یا به طور کلی در صنعت برق و ساختمان است و همین مساله بر ضرورت توسعه اتحادیه‌های فعال در صنعت مس و آلیاژهای مسی می‌افزاید.

در پایگاه این اتحادیه هدف اصلی تاسیس این طور ذکر شده است: اتحادیه توسعه مس آفریقا به منظور توسعه استفاده از مس و آلیاژهای مسی در سراسر این قاره سیاه شکل گرفت و گسترش یافت. البته نمی‌توان از اهداف اقتصادی این اتحادیه هم غافل شد. این اتحادیه که نماینده‌ای فعال از صنعت مس آفریقا است شناسایی بازارهای مصرف و میزان مس مورد نیاز آن‌ها را برعهده دارد. این اتحادیه یکی از حلقه‌های بسیار بااهمیت زنجیر عرضه و تقاضای مس در آفریقا است و از آن جا که این قاره از نظر منابع معدنی در زمره قدرتمندترین قاره‌های جهان است می‌توان اذعان داشت که اتحادیه توسعه مس آفریقا یکی از حلقه‌های مهم بازار مس بین‌الملل است.

اعضای این اتحادیه تمامی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس آفریقا هستند و از اتحادیه به عنوان رابطی بین بازار تولید و مصرف این قاره استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر تمرکز اصلی دست‌اندرکاران اتحادیه روی تامین نیازهای ساختمانی و الکترونیکی مس در سراسر جهان است. اگرچه تاکنون سهم بیشتر مس مورد نیاز این بخش‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی مس ICA و اتحادیه مس اروپا ECI تامین شده است، اعضای اتحادیه معتقدند که این مرکز با داشتن بیش از ۷۵سال سابقه و تجربه کاری در این صنعت و بهره‌مندی از کارشناسان و تکنسین‌های برجسته می‌تواند حتی مس مورد نیاز کشورهای اروپایی را نیز تامین کند و خدمات مناسبی بعد از فروش این محصول به مصرف‌کنندگان ارائه دهد.

در صفحه اصلی سایت اینترنتی این اتحادیه عملکردهای کلیدی و تاثیرگذار آنها به صورت زیر عنوان شده است:

۱ -طی سال‌های اخیر با کمک تبلیغات گسترده در مورد مس و موارد مصرف آن آگاهی مردم را در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد فلز مس و آلیاژهای آن افزایش دادیم. هم‌اکنون ضرورت مصرف این فلز برای همگان آشکار است و همین مساله موجب افزایش تقاضای آن در بازار مصرف خواهد شد.

۲ -در حال حاضر این اتحادیه در قاره آفریقا به رسمیت شناخته شده است به همین دلیل نمایندگی از این اتحادیه در محافل و مراکز تصمیم‌گیری ملی حضور دارند و از منافع آن دفاع می‌کنند.

۳ - شبکه ارتباطی نزدیک این اتحادیه آفریقایی با اتحادیه کشورهای اروپایی و اتحادیه بین‌المللی مس سبب شد تا قاره آفریقا همیشه به اطلاعات لازم در زمینه نحوه انعقاد قراردادهای سودآور و نحوه هدایت بازار مصرف دسترسی داشته باشد. حمایت اتحادیه‌های ICA و ECI از اتحادیه CDA یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این اتحادیه آفریقایی است و زمینه را برای رشد بیشتر و بهره‌گیری آن از تجربیات دو اتحادیه مذکور فراهم می‌آورد.

۴ - افزایش حوزه پذیرش عضو و قبول عضویت تمامی شرکت‌های فعال در این صنعت از شرکت‌های بالا دست و بزرگ تا شرکت‌های کوچک و حتی شرکت‌های خدماتی این صنعت سبب شد تا شبکه اعضای این اتحادیه کامل شود و علاوه بر رشد صنعت مس در داخل (به‌دلیل همکاری تمامی سازمان‌های ذی‌نفع) زمینه برای افزایش مصرف این فلز و ترکیبات آن در کشورهای این قاره افزایش یابد.

از طرف دیگر اتحادیه بین‌‌المللی مس به منظور حصول اطمینان از رشد صنعت مس آفریقا و تداوم نرخ رشد آن در سال‌های آتی سرمایه‌ای را برای شروع پروژه‌ای سودآور در اختیار این اتحادیه قرار داده است. نرخ بازگشت سرمایه و سود آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت حداکثر میزان ممکن است و همین مساله سبب شده است تا اتحادیه توسعه مس آفریقا با انگیزه و سرعت بیشتری در مسیر رشد قرار بگیرد.

اتحادیه مس آفریقا مهم‌ترین مسوولیت خود را تامین نیاز سهامداران آفریقایی این اتحادیه می‌داند و همین مساله انگیزه‌ای قوی در تولیدکنندگان کوچک داخلی ایجاد کرد تا وارد این اتحادیه شوند. مدیریت اتحادیه که بر عهده گوردون گرانت است عقیده دارد حمایت از اعضا سبب رشد صنعت داخلی و پس از آن جذب سهم بیشتری در بازار بین‌المللی می‌شود.