محمد تاجیک- در پی پیگیری‌ها و پرداخت بدهی‌‏های معوقه سینماگران توسط معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری با موافقت محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل خانه سینما و رییس شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان در نامه‌‏هایی جداگانه مراتب سپاس و تقدیر خود را از این اقدام و تدبیر معاونت سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. دیون معوقه مذکور از محل تسهیلات تکلیفی تبصره ۳ و ۵۰ قوانین بودجه سنواتی بوده که به صورت وام در اختیار متقاضیان قرار گرفته بود و به علت مشکلات خاص اقتصادی حاکم بر فرآیند بازگشت سرمایه در سینمای ایران، موفق به بازپرداخت آن نشده بودند.

در قسمتی از متن نامه سیدرضا میرکریمی، مدیر عامل خانه سینما آمده است: «بدون تردید پیگیری‌‏های مجدانه حضرتعالی نقش مثبت و موثری در ایجاد آرامش ذهنی و رفع تشویش خاطرهنرمندان و سینماگرانی که به هر دلیل، موفق به تایید وام‌های دریافتی خود نشده‌‏اند، خواهد داشت و از تاثیرات مستقیم این امر نیز ارتقای کیفی سطح تولیدات سینمایی و به‌تبع رونق اکران سینمایی خواهد بود.»

«مرتضی شایسته»، رییس شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان نیز در نامه خود آورده است:

«بدون شک این اقدام موجب حل معضل به وجود آمده برای تعدادی از همکاران ما خواهد شد و آنها را به ادامه فعالیت و کار در زمینه تهیه و تولید فیلم‌های سینمایی دلگرم می‌‏نماید.»

براساس این گزارش، مبلغ ۲۳ میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات رایج سنوات گذشته بابت تادیه دیوان معوقه سینماگران توسط معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شد.

علیرضا رضاداد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این باره گفت: «موضوع پرداخت دیون معوقه سینماگران موضوعی است که طی چند سال پیش پیگیری می‌شد، اما اجرای آن هرجا با موانعی مواجه می‌شد با اقدامات سریع وزارت ارشاد به سرانجام رسید.»

به گفته رضا داد، از میان نزدیک به ۱۲۰پروژه، مشکل ۶۷ پروژه حل شده است.

رضا داد، هدف از پرداخت این دیون را حمایت اقتصادی از محصولات فرهنگی عنوان کرد و افزود: در واقع ایجاد امنیت روانی درمیان اهالی سینما مورد توجه کمیته کارشناسی متشکل از دولت، اصناف و خانه سینما بوده است.

به گفته رضا داد، این اقدام نوعی تضمین چرخه محصولات فرهنگی و پیشگیری از حضور عواملی است که حیات سینماگران را مخدوش می‌کنند.با این اقدام زمینه‌ای فراهم می‌آید که ارتباط میان اهالی سینما و بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم شود و سینمای ایران امکان استفاده از منابع بیشتری داشته باشند.

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده فیلم‌های «آتش‌بس» و«زن زیادی» در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: «پرداخت دیون معوقه سینماگران قدم بسیار مثبتی است و از آن باید استقبال کرد.»وی ادامه می‌دهد: این پرداخت دیون سینماگران باید برای همه یکسان باشد و فقط برای چند نفر معدود نباشد.

نیک‌بین می‌گوید: تهیه کنندگانی همانند ما که جزو بدنه مطرح سینما محسوب می‌شوند و به صنعت سینما نیز رونق می‌دهند باید در چنین مواردی مورد توجه باشند و این گونه امکانات از آنها دریغ نشود.

مجید مدرسی‌، دیگر تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ما پرداخت دیون معوقه سینماگران را خبر خوبی برای دلگرمی سینماگران می‌داند و در ادامه به تاریخچه پرداخت دیون سینماگران اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: از سال ۶۴ پرداخت وام تبصره ۲ از زمانی شروع شد که بسیاری از سینماگران به دلایل متعدد امکان بازگشت سرمایه در فیلم‌هایشان وجود نداشت ولی از آنجا که این فیلم‌ها اعتباری برای نظام و آبروی صنعت سینما محسوب می شدند، تلاش شد برای بازگشت سرمایه این فیلم‌ها اقداماتی صورت گیرد.

مدرسی در ادامه می‌گوید: در زمان معاونت سیف‌ا... داد نیز شرایطی پیش آمد که به علت عدم باز پرداخت دیون بسیاری از سینماگران فراری شدند وبا تلاش‌هایی که درزمان دولت آقای خاتمی و مجلس صورت گرفت، این معضل حل شد و کار بزرگ و شایسته‌ای انجام گرفت.وی در ادامه می‌گوید: دفاتر تولید و پخش، همواره با بحران‌های متعددی مواجه هستند و دولت همانند کشورهای اروپایی که بالاترین میزان سوبسیدها را به سینما می‌دهند، باید همواره در جهت حمایت از سینما اقدام کند. مدرسی افزود: دولت باید به سینما توجه داشته باشد، چون سینما با فرهنگسازی بستر توسعه کشور را فراهم می‌کند.