سینمای هالیوود در سال ‌٢٠٠٥ با سوژه قرار دادن موضوعات تخیلی و افسانه‌ها و تولید آثاری چون «کینگ کنگ» (پیتر جکسون) و «افسانه زورو» (مارتین کمپبل) نگاه جدی ودقیقی بر مسائل حاد بین‌المللی نداشت واز معدود آثار موفقی که در گونه سیاسی ساخته شد، می‌توان به فیلمی چون «شب بخیر و موفق باشی» (جورج کلونی) اشاره کرد، اما سال گذشته میلادی رویکردی متفاوت داشت. به گزارش ایسنا،‌ مروری بر مهم‌ترین فعالیت‌های سینماگران صاحب نام سینمای هالیوود در سال ‌٢٠٠٦ نشان می‌دهد که موفقیت نسبی فیلم «جنگ دنیاها» (استیون اسپیلبرگ ‌٢٠٠٥) نقش مهمی در خلق آثاری با زمینه جنگ در سال گذشته داشته است. «کلینت ایستوود» بازیگر کهنه کار و کارگردان آثاری چون «رودخانه مرموز» و «عزیز میلیون دلاری»، در سال ‌٢٠٠٦ نیز سال پرکار و قابل اعتنایی پشت سر گذاشت و با ساخت دو فیلم «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایووجیما» حمله آمریکایی‌ها به جزیره ایووجیمای ژاپن در ‌١٩ فوریه ‌١٩٤٥ را از دو زاویه به تصویر کشید. این کارگردان فیلمش را با دو دیدگاه از جانب نظامیان آمریکا و سربازان ژاپنی ساخت و در لیست نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی مراسم «گلدن گلوب» قرار گرفت. نکته جالب توجه دیگر در عملکرد یک ساله سینمای هالیوود در سال ‌٢٠٠٦ فوکوس مجدد بر حادثه ‌١١ سپتامبر بود.

«الیوراستون»، «پل گرین گرس» و «کریس گوراک» هر کدام روایت‌های خود را از حادثه یازده سپتامبر ارائه کردند.

«مرکز تجارت جهانی» ساخته «الیور استون» بر اساس فیلمنامه‌ای از «آندریا برلوف» (بر اساس روایت‌های واقعی خانواده قربانیان ‌١١ سپتامبر) و با بازی نیکلاس کیج و مایکل پنا و چند تن دیگر، با مدت زمان ‌١٢٥ دقیقه داستان گیر افتادن دوافسر پلیس زیر آوار برج‌های مرکز تجارت جهانی و چگونگی نجات آنها را روایت می‌کند. در مجموع فیلمی خوش ساخت و بر پایه داستانی نسبتا قوی و با چیره دستی کارگردانی چون استون و با یک نگاه هوشمندانه به این واقعه پرداخته شده و قسمت‌هایی از فیلم نمایشی شاعرانه از ماجرا، احساسات انسانی را به تصویر کشیده‌است. «مایکل مور» سال گذشته فیلمی نساخت اما به خاطر شکایت یک سرباز سابق آمریکایی که مدعی شده بود مایکل مور بدون اجازه او از تصاویرش در فیلم فارنهایت ‌١١/٩ استفاده کرده به دادگاه فرا خوانده شد اما دادگاه او را به خاطر اصل آزادی بیان هنرمندان و فیلمسازان در آمریکا تبرئه کرد. «جورج کلونی» هم که با آثاری چون «سیریانا» و «شب بخیر وموفق باشی» خوش درخشیده بود، سال گذشته چون «مور» فیلم نساخت و به جای آن به فعالیت‌های انسان دوستانه‌اش برای نجات مردم «دارفور» سودان از جنگ داخلی هولناک این کشور ادامه داد. «مارتین اسکورسیزی» نیز با فیلم (Departed) « از دست رفتگان» یکی از بهترین فیلم‌های سالیان اخیر خود را ساخت و در رده آثار موفق قبلی خود چون «راننده‌تاکسی» و «گاو خشمگین» برگشت. به اعتقاد بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینمایی اسکورسیزی با این فیلم شانس بسیاری برای بردن جوایز گلدن گلوب و اسکار دارد. اسکورسیزی در این فیلم با به خدمت گرفتن «مت دیمون» و «لئونارد دی کاپریو» در نقش دو پلیس سعی در به تصویر کشیدن دنیای مخوف و مافیایی حاکم بر پلیس آمریکا دارد.