پیگیر گزارش عملکرد برنامه چهارم هستیم

هنگامه علیقلی- «رییس‌جمهور محترم در هفته‌های آینده گزارش خود را درباره عملکرد یک‌ساله اجرای برنامه چهارم توسعه به نمایندگان مجلس، ارائه خواهد داد.»

حداد عادل، رییس‌ مجلس شورای اسلامی که دیروز با خبرنگاران نشست مطبوعاتی داشت مطلب فوق را در پاسخ به این شائبه که حمایت مجلس از دولت باعث چشم‌پوشی بر تاخیر تعلل دولت در ارائه گزارش علمکرد برنامه چهارم توسعه شده است، عنوان کرد. هر چند کمتر از یک ماه قبل رییس قوه مقننه با ارسال نامه‌ای از رییس قوه مجریه درخواست کرد که برای ارائه گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه در تاریخ ۲۶ تا ۲۹آذرماه در مجلس حاضر شود اما سفرهای متعدد رییس‌جمهوری مانع از حضور وی در مجلس و ارائه گزارش مذکور شد. حداد عادل درباره اقدام و پیگیری مجلس برای حضور رییس‌جمهور جهت ارائه گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه گفت: رابطه مجلس و دولت آنقدر خوب است که حتما برای حضور ایشان در مجلس اقدام خواهیم کرد و اینجانب نیز شخصا به رییس‌جمهوری خواهم گفت.

وی اطمینان داد که رییس‌جمهوری در هفته‌های آینده گزارش خود را به نمایندگان مجلس ارائه خواهد داد.

ارسال دیرهنگام لایحه بودجه و فشار مضاعف بر مجلس

«ممکن است دولت منتظر نتیجه لایحه متمم بودجه باشد اما از دولت خواسته و منتظریم که لایحه بودجه ۸۶ را زودتر به مجلس تقدیم کند.» هر چند رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد تا لایحه بودجه ۸۶ تا پایان دی‌ماه به مجلس تقدیم شود اما وی ارسال دیرهنگام این لایحه را عامل فشار مضاعف بر مجلس عنوان کرد و گفت: امیدوارم مجلس بتواند آن لایحه را تا پیش از پایان سال به تصویب برساند و کار به سال ۸۶ موکول نشود، هر چند می‌توان یک‌دوازدهم بودجه را تصویب کرد و بررسی مابقی لایحه به آغاز سال جدید موکول شود. اما اگر بررسی لایحه بودجه قبل از پایان سال تمام نشود آسمان به زمین نمی‌آید.

اجرای نظام هماهنگ پرداخت از ۱/۱/۸۶

«مجلس رفع مشکلات معیشتی را از ابتدا با بررسی لایحه مدیریت خدمات کشوری پیگیری می‌کرد و این لایحه یکی از لوایح بسیار مهم مجلس هفتم است که احتمالا امسال تصویب و از ابتدای سال‌جاری اجرا خواهد شد.» حداد عادل با بیان این مطلب افزود: مجلس و دولت بر سر این لایحه توافق خواهند کرد زیرا تلاش می‌کنیم تا فاصله حقوق‌ها کم شود و بار مالی لایحه نیز به نحوی باشد که دولت از عهده اجرای آن برآید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی از تحلیگران معتقدند که مصوبات مجلس درخصوص افزایش سن رای دهندگان به کاهش مشارکت می‌انجامد، نظر شما چیست؟ گفت: قطعا این مصوبات مجلس سیاسی نیست و اگر محدودیتی برای افزایش سن رای دهندگان ایجاد شود، برای همه ایجاد خواهد شد. اینکه مجلس قصد دارد به نفع یک جناح و یا گروه خاصی مصوبه داشته باشد، مورد قبول ما نیست. وی در پاسخ به اینکه چرا مجلس شرط فوق لیسانس و ۵ سال سابقه مدیریت برای نامزدی در انتخابات مجلس در نظر گرفته بود، تصریح کرد: عده‌ای برای ارتقای کیفیت کار این نظر را مطرح کردند، اما عده‌ای دیگر معتقد بودند که این باعث محدودیت می‌شود، اما در بررسی این طرح دیدیم که موافقان و مخالفان از میان نمایندگان اکثریت و اقلیت و همه گرایش‌ها بودند، بنابراین یک بحث کارشناسی بوده است. حداد عادل در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار که پرسید نظر شخص شما به عنوان یک نماینده مجلس در این زمینه چیست، گفت: نظر شخصی‌ام این است که مدرک کارشناسی برای شرط نمایندگی کافی است ولی در عین حال ما باید تابع مصوبه مجلس باشیم. رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه رییس و دبیر مجموع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند که در اجرای چشم‌انداز ۲۰ساله کشور دو سال عقب ماندیم، با انتقاد از نبود یک ساز و کاری مشخص در کشور در راستای برنامه ریزی گفت: باید موضوع تاثیر قوانین شامل‌تر و فراگیرتر بر قوانین زیر مجموعه آنها و یا اقدامات دولت به صورت یک ساز و کار دائمی و منطقی درآوریم یعنی باید ساز و کاری در کشور ایجاد کنیم که به صورت سلسله مراتبی به قانون اساسی، چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه، قانون بودجه و قوانین دیگر توجه داشته باشیم و بین آنها یک رابطه منطقی و تولیدی در نظر بگیریم. قوانین پایین‌دستی باید مولود قوانین بالاتر باشند و از دل آنها در بیایند.