دنیای‌اقتصاد- در حالی که گزارش هشت‌ماهه واردات از کاهش ۷/۰درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت داشت، آمار ۹ماهه واردات از رشد ۳/۳درصدی خبر می‌دهد. ارزش واردات ۸ ماهه اول ۸۵ معادل ۶/۲۶میلیارد دلار بود که فقط در آذرماه حدود ۴میلیارد دلار به آن اضافه شده و به ۵/۳۰میلیارد دلار رسیده است. وضعیت تجارت خارجی ایران در ۹ ماه امسال

دنیای‌اقتصاد- در ۹‌ماه نخست سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی با ۷/۴۱‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به رقم ۱۱‌‌میلیارد و ۵۸۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار رسید.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، میزان وزنی کالاهای صادراتی در این مدت ۲۳‌میلیون و ۸۲۸‌هزار و ۸۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۴۲‌درصد افزایش داشت. از مجموع کل صادرات غیرنفتی ۳۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار آن به شیوه تجارت چمدانی و ۳۲۴‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار آن از طریق بازارچه‌های مرزی صادر شد.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت در حدود ۴۸۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵/۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت بخش کالاهای پتروشیمی به لحاظ وزن و ارزش بیشترین میزان را از مجموع کل صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داد.

این گزارش حاکی است، ۲/۳۹‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی به بخش پتروشیمی، ۳۷‌درصد بخش صنعت، ۱/۱۴‌درصد بخش کشاورزی، ۶‌درصد بخش معدن و ۷/۳‌درصد به بخش فرش و صنایع‌دستی اختصاص یافت.

۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی (پروپان، بوتان و...) با ۲‌میلیارد و ۷۸۰‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار، آهن‌آلات و فولاد با ۸۵۹‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار، پسته و مغز پسته با ۷۶۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار بوده است.

براساس این گزارش، فرش دستباف و شمش مس هر‌کدام با ۷/۲‌درصد، روغن - گریس با اختصاص ۲‌درصد، مصنوعات مسی با ۲‌درصد، سنگ و کنسانتره مولیبدن با ۸/۱‌درصد، مصنوعات پلاستیکی و ملامین با ۷/۱‌درصد و آلومینیوم ساخته شده با اختصاص ۶/۱‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی در ۹‌ماه امسال از دیگر اقلام عمده کالاهای صادراتی بودند. این گزارش می‌افزاید: ده قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت ۷/۵۳‌درصد از ارزش و ۱/۳۶‌درصد از وزن کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

در این مدت، بیشترین میزان کالا از طریق گمرک شهیدرجایی صادر شده است به طوری که ۵/۳۳‌درصد از وزن و ۱/۲۱‌درصد از ارزش کل صادرات از این گمرک به خارج از کشور صادر شد. پس از آن منطقه ویژه عسلویه با ۵/۱۹‌درصد از لحاظ وزن و ۲۰‌درصد از حیث ارزش در رده بعدی قرار گرفت.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات در این مدت به کشور امارات‌متحده عربی صورت گرفت. در ۹‌ماه امسال ۳‌میلیون و ۶۹۰‌هزار تن کالا به ارزش یک‌‌میلیارد و ۷۹۰‌میلیون دلار به امارات‌متحده عربی صادر شد.

چین با واردات یک‌‌میلیارد و ۲۴۳‌میلیون دلار کالا از ایران دومین خریدار کالاهای ایرانی در بین دیگر کشورها است. عراق، هند، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، عربستان سعودی، افغانستان و آلمان از دیگر کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی هستند.

در مجموع ۳/۶۱‌درصد از ارزش کل صادرات ایران به ده کشور یاد شده صادر شد.

صادرات کالاهای صنعتی

در ۹‌ماه ابتدای سال‌جاری ۵‌میلیون و ۴۷۴‌هزار و ۶۰۰‌تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش ۳‌میلیارد و ۹۲۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی ۴‌درصد و از حیث ارزش ۳/۲۷‌درصد افزایش یافت.

قیمت صادرات هر‌تن کالای بخش صنعت در این مدت ۷۱۶ دلار بود که ۲۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

آهن‌آلات و فولاد، شمش مس، روغن -‌ گریس، مصنوعات مسی و مصنوعات پلاستیکی و ملامین ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش صنعت بوده‌اند. ۹/۴۵‌درصد از ارزش کل صادرات بخش صنعت در این مدت به ۵ قلم یاد شده اختصاص دارد.

صادرات کالاهای پتروشیمی

در این مدت ۹‌میلیون و ۸۲۲‌هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۴‌‌میلیارد و ۱۵۷‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد، که این میزان به لحاظ وزنی ۲/۱۲۳‌درصد و از حیث ارزش ۶/۱۴۱‌درصد افزایش یافت.

میعانات گازی (پروپان، بوتان و...)، پلی‌اتیلن، متانول، بنزن و انواع آن و انواع قیر ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش پتروشیمی بوده‌اند. ۸/۷۸‌درصد از ارزش کل صادرات بخش پتروشیمی به این ۵ قلم اختصاص داشت.

صادرات محصولات کشاورزی

در این مدت یک‌‌میلیارد و ۴۹۸‌میلیون دلار انواع کالاهای کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که ۸/۲۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان وزنی صادرات محصولات کشاورزی یک‌میلیون و ۱۴۲‌هزار و ۷۰۰ تن بوده که ۶/۴۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

پسته و مغزپسته، کشمش و انواع آن، پوست و انواع سالامبور، خرمای تازه و خشک و زعفران ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بوده‌اند که ۵/۷۰‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.

صادرات فرش و صنایع دستی

صادرات انواع کالاهای صنایع‌دستی در ۹‌ماه سال‌جاری با ۳/۹‌درصد کاهش در ارزش به رقم ۳۸۸‌میلیون دلار رسید. در این مدت ۳۰۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شد که ۶/۹‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها از دیگر کالاهای عمده این بخش بود.

صادرات مواد معدنی

در این مدت ۶۳۲‌میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که ۳/۱۰۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

سنگ و کنسانتره مولیبدن، سنگ و کنسانتره روی، سنگ و کنسانتره سرب ۳ قلم عمده کالای صادراتی در بخش مواد معدنی بودند که ۷/۶۹‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.

واردات

در ۹‌ماه امسال ۳۰‌میلیون و ۵۳۶‌هزار و ۷۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۳۰‌‌میلیارد و ۴۴۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزنی ۳/۲۱‌درصد و از حیث ارزش ۳/۳‌درصد افزایش یافت. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۹۹۶ دلار و ۹۰ سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱۴‌درصد کاهش داشت.چدن، آهن‌آلات و فولاد با اختصاص ۹/۹‌درصد، لوازم‌صنعتی برقی با ۱/۶‌درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن با ۲/۳‌درصد، مواد شیمیایی با ۹/۲‌درصد، کاغذ و مقوا با ۸/۱‌درصد، محصولات دارویی با ۵/۱‌درصد، انواع کود‌شیمیایی با ۴/۱‌درصد، شکر و ذرت هر‌کدام با ۲/۱‌درصد و ماشین‌آلات راهسازی با اختصاص ۱/۱‌درصد از ارزش کل واردات در این مدت ده قلم عمده کالاهای وارداتی به کشور بودند.

بیشترین میزان کالاهای وارداتی در این مدت از طریق گمرکات شهید رجایی و بندر امام‌خمینی(ره) وارد کشور شده است.در ۹‌ماه سال‌جاری امارات‌متحده عربی، آلمان، چین، فرانسه، سوئیس، جمهوری کره، ایتالیا، هند، انگلستان و هلند ده کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند.

۸ /۶۹‌ درصد از ارزش کل واردات از طریق ده کشور مذکور وارد شد.