دنیای اقتصاد - رییس قوه‌ قضاییه در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک بین مجموعه دستگاه قضایی و کمیسیون‌های مجلس تاکید کرد و گفت: همکاری مشترک قوه‌ قضاییه و مجلس به صورت تخصصی و مستمر می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای مردم به بار آورد. به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، هاشمی شاهرودی با تشریح برخی سیاست‌های کلان دستگاه قضایی از جمله حبس‌زدایی، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و گسترش نهادهای شبه قضایی با هدف افزایش مشارکت‌های عمومی گفت: حبس‌زدایی و تلاش برای گسترش نهادهای شبه قضایی با هدف افزایش مشارکت‌های عمومی گفت: حبس‌زدایی و تلاش برای گسترش مجازات‌های جایگزین حبس و جلوگیری از صدور احکام بی‌رویه زندان یکی از مهمترین برنامه‌های دستگاه قضایی برای کاستن از ضررها و آسیب‌های جدی زندان به افراد و خانواده زندانیان و جامعه است که نیازمند همکاری جدی مجلس برای نهادینه شدن آن است.

وی، اصلاح قوانین و کاستن از عناوین مجرمانه‌ای را که مجازات آن زندان است، یکی از راهکارهای اساسی برای کاستن از تعداد زندانیان برشمرد و گفت: باید از تعداد زیاد عناوین مجرمانه‌ای که مجازات آن زندان است بکاهیم و به جای آن از دیگر مجازات‌ها استفاده کنیم.

رییس قوه‌ قضاییه، توجه و همکاری بیشتر مجلس را با کارشناسان و متخصصان قوه‌ قضاییه در هنگام بررسی لوایح قضایی خواستار شد و افزود: تعامل بیشتر و تخصصی‌تر مجلس با قوه‌ قضاییه برای بررسی لوایح تخصصی قضایی می‌تواند تاثیر بسیار مناسبی بر روند فعالیت‌های قضایی بگذارد و به تصویب لوایح تخصصی قضایی از سوی نمایندگان کمک کند که قطعا نتیجه‌ آن کمک و همیاری به مردم و جلوگیری از اطاله‌ دادرسی است.

هاشمی شاهرودی، تصویب لوایح مربوط به قضازدایی، جرم‌زدایی و زندان‌زدایی را در مجلس خواستار شد و افزود: تشکیل کمیته‌های مشترک مجلس و قوه‌ قضاییه می‌تواند به تسریع در تصویب لوایح قضایی که برخی از آنها مدت‌هاست در مجلس مانده است، منجر شود. رییس قوه‌ قضاییه با اشاره به اینکه برخی قوانین و مقررات موجود ضمن ایجاد نابسامانی در فرآیند کارها به ویژه در مباحث بانکی و اقتصادی موجب فساد اقتصادی می‌شود، گفت: اصلاح برخی سیستم‌های بانکی، زمین و اسناد مختلف ضروری است.

رییس قوه‌ قضاییه، اصلاح و تصویب قوانین محکم و دقیق را در زمینه‌ پیش‌فروش زمین و مسکن، ثبت اسناد و شرکت‌ها و نظارت بر صدور اسناد مختلف و پیشگیری از جعل اسناد خواستار شد و افزود: پیشگیری از این موارد نیازمند استفاده از مباحث علمی، دقت و بررسی موشکافانه و اصلاح قوانین پیشگیرانه است.

هاشمی شاهرودی در ادامه افزود: عدالت، محور تلاش اقتصادی در اسلام است و تامین و رفاه اجتماعی مردم و احیای بازار اقتصاد رقابتی و به تبع آن ایجاد اشتغال و درآمد، راه رسیدن به آن است.

رییس قوه‌ قضاییه، حفظ سرمایه‌ها، تقویت سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد بر اساس کار شریف و سالم را نخستین اولویت تامین اجتماعی دانست و افزود: فعال کردن بخش‌خصوصی، تعاونی و استفاده از روش‌های طی شده و موفق در دنیا برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری و در کنار آن گسترش بیمه‌های تامین اجتماعی می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای رسیدن به رفاه و آسایش نصیب ملت کند.

هاشمی شاهرودی، جسارت علمی و کار بنیادی تخصصی برای یافتن و پیاده کردن زمینه‌ها و راه‌های گسترش، رفاه و تامین اجتماعی از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها، ایجاد اشتغال و توجه جدی به اصل ۴۴ قانون اساسی را ضروری دانست و اعلام کرد: قوه‌ قضاییه آماده هر نوع همکاری در این‌گونه زمینه‌ها است.