سهام شرکت ارتباطات سیار سال آینده واگذار می‌شود

گروه کامپیوتر- به منظور اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر شد تا کمیته‌ای ویژه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل شود، این در حالی است که اخیرا وزیر ارتباطات خبر از واگذاری تمامی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در سال آینده داده است. به گزارش خبرنگار وزارت ICT در سال آینده ۴شرکت مخابراتی خود به همراه ۳۰شرکت مخابرات استانی را واگذار می‌کند که در میان آنها واگذاری شرکت ارتباطات سیار به علت سوددهی فراوان اهمیت بیشتری دارد.

طبق گزارشی که وزیر ارتباطات در هفته گذشته به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کرده است شرکت پست به علت زیان‌دهی برای واگذاری به بخش‌خصوصی آماده نیست اما از طریق ترکیب با سایر شرکت‌های مخابراتی می‌تواند واگذار شود.

به گفته وی وزارت ارتباطات لایحه ای را به هیات دولت ارائه کرده است تا براساس آن سهام تمامی زیرمجموعه‌های این شرکت شامل شرکت‌های ضررده و سودده در قالب یک مجموعه ترکیبی عرضه شوند.

به گفته صادق‌زاده رییس کمیته مخابرات مجلس نیز همراه شدن واگذاری سهام شرکت پست در کنار شرکت ارتباطات سیار به عنوان پرسودده‌ترین شرکت در مجموعه وزارت ICT حرکتی مثبت در جهت اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی برشمرده می‌شود.

در لایحه بودجه سال آینده نیز برای شرکت ارتباطات سیار بیش از ۲۰ هزار میلیارد و ۱۰۱میلیون ریال درآمد پیش‌بینی شده است.

بر همین اساس هزینه پیش‌بینی شده برای این شرکت رقمی حدود ۱۱هزار میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال است.

دولت نیز پیش‌بینی کرده است که در سال آینده شرکت ارتباطات سیار بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال مالیات به دولت پرداخت خواهد کرد.

شرایط ورود اپراتور سوم فراهم شد

در این میان طبق گزارش دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رییس‌جمهور ضوابط برگزاری مناقصه اپراتور سوم تلفن‌همراه را برای اجرا ابلاغ کرده است.

براساس این ابلاغیه که بنا به پیشنهاد وزارت ICT به تائید دولت رسید، برگزاری مناقصه اپراتور سوم با رعایت سه موضوع مجاز شده است.استفاده از نسل سوم تلفن سیار و سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی (سرمایه‌گذاری خارجی حداکثر ۴۹درصد و مدیریت فنی بر عهده شریک داخلی) از بندهای اول و دوم موافقتنامه دولت برشمرده می‌شوند.

براساس بند سوم آن نیز شبکه می‌تواند به صورت منطقه‌ای و به چند اپراتور مستقل واگذار شود.