موبایل‌ها آینده را راهبری می‌کنند

گروه کامپیوتر- در ۹ماه اول سال ۲۰۰۶ در حدود ۱۲میلیون دستگاه مجهز به سیستم مکان‌یاب جهانی (GPS) در سرتاسر دنیا فروخته شد. اما براساس پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی Canalys، این رقم تا پایان سال ۲۰۰۷ به بیشتر از دوبرابر یعنی ۲۸میلیون دستگاه می‌رسد که در این میان گویا اروپایی‌ها سهم بیشتری از خرید این دستگاه‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. در حال حاضر این دستگاه‌ها اغلب به صورت ابزارهای قابل حمل و دستی و یا دستگاه‌های قابل نصب تولید می‌شوند که تنها با دانلود و نصب نرم‌افزارهای ویژه فعال می‌شوند.

دستگاه‌های GPS اغلب به وسیله رانندگان خودروها، ملوانان و یا عابران پیاده که ممکن است در هوای ناآرام و طوفانی گرفتار شوند، استفاده می‌شوند.

با این همه اما گویا قرار است در سال ۲۰۰۷، سیستم‌های GPS به گوشی‌های موبایل محدود شوند. با این اتفاق، کاربران موبایل می‌توانند از مزایای مختلف خدمات مربوط به GPS بهره‌مند شوند.

این تکنولوژی در میان کشورهای جهان بیشتر از طرف کاربران ژاپنی مورد توجه قرار گرفته است در حالی که کاربران آمریکایی برای استفاده از آن هنوز به مجوزهای قانونی نیازمندند. در سال ۱۹۹۹ کمیته مخابرات ملی آمریکا قانونی را تصویب کرد مبنی بر آنکه استفاده از سیستم‌های GPS تنها با مجوز قانونی امکان دارد.