پنج تولیدکننده برتر گوشی موبایل
گروه کامپیوتر- بازار جهانی گوشی‌های موبایل در روزهای پایانی سال 2006 وارد مرحله جدیدی از روند رو به رشد خود شد.
این اتفاق به دنبال رسیدن حجم صادرات این محصولات به بیشتر از یک‌میلیارد دستگاه تا پایان سال میلادی گذشته، اتفاق افتاد.

آخرین گزارش IDC در این زمینه نشان می‌دهد حجم صادرات جهانی گوشی‌های موبایل تا پایان سال 2006 به 1میلیارد و 19میلیون دستگاه رسید که این میزان نسبت به سال 2005 با رشد 5/22درصدی همراه بوده است.
از طرفی گویا فصل پایانی سال گذشته هم با صادرات ۹/۲۹۴میلیون دستگاه گوشی‌ موبایل، رکورد قابل توجهی را در میزان صادرات فصلی برای یک فصل به دست آورده است.
«رامون لیاماس» یکی از تحلیل‌گران IDC در این رابطه می‌گوید: «در این میان بازار کشورهای در حال توسعه بیشترین میزان فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که تا مدتی پیش بازار کشورهای پیشرفته شامل ژاپن، آمریکای شمالی و اروپای غربی بیشترین میزان فروش را در سطح دنیا در اختیار داشته‌‌اند. اما این روزها بازار فروش گوشی‌های موبایل در دست کشورهای آسیای پاسیفیک، اروپای مرکزی و شرقی، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است.»
او معتقد است شرایط اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک این کشورها چنین میزان تقاضایی را به دنبال خود داشته است.
«ریان ریت»، کارشناس بخش تحقیقات بازار موبایل IDC هم در این مورد می‌گوید: «رشد استفاده از اینترنت به وسیله موبایل، ورود موبایل‌ TVها به بازار بعضی کشورها، افزایش حجم تبلیغات و آگهی‌ها از طرف اپراتورها و تولیدکنندگان گوشی، ورود نرم‌افزارهای جدید و البته رشد چشمگیر صادرات دستگاه‌های مکان‌یاب (GPS) از جمله عوامل افزایش میزان فروش گوشی‌های موبایل در سرتاسر دنیا بوده است.»
پنج تولیدکننده برتر
Nokia: شرکت فنلاندی Nokia سال 2006 را همانطور که شروع کرده بود به پایان رساند.این شرکت توانست با به دست آوردن رکورد جدیدی در صادرات محصولات خود رهبری خود را در بازار گوشی‌های موبایل جهان حفظ کند.
در نهایت Nokia توانست در سال ۲۰۰۶ میزان صادرات گوشی‌های خود را به ۳۴۷میلیون دستگاه برساند.

Motorola: صرف‌نظر از رکورد خوب در میزان صادرات، شرکت آمریکایی Motorola نتوانست به سود قابل توجهی از فروش محصولاتش در طول فصل چهارم سال 2006 دست پیدا کند.
کارشناسان معتقدند این اتفاق به دنبال تاخیر Motorola در عرضه محصولات منطبق با فناوری ۳G خود، افتاده است.
با این حال این شرکت اعلام کرده که تصمیم دارد محصولات جدید خود را براساس مدل‌های موفق RAZR و به ویژه در بازار کشورهای در حال توسعه، عرضه کند.
Samsung: بعد از موفقیت مدل‌های جدید ارائه شده توسط این شرکت کره‌ای، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حجم صادرات محصولات Samsung تا پایان سال جدید به ۱۳۳میلیون دستگاه می‌رسد.به این ترتیب Samsung توانست جایگاه خود را در رتبه سوم جدول پنج تولیدکننده برتر گوشی موبایل در دنیا حفظ کند.
Sony Ericsson: این شرکت هنوز توانسته جایگاه خودش را در میان دو رقیب کره‌ای خود حفظ کند.
Sony Ericsson توانست با عرضه گوشی‌های جدید خود مجهز به سیستم‌های واکمن شرکت Sony، به فروش قابل توجهی در بازار جهانی دست پیدا کند.
LG Electronics: شرکت کره‌ای LG توانست سود حاصل از فروش محصولاتش را تا پایان سال 2006 تا 9/72درصد در مقایسه با سال 2005 افزایش دهد.
موفقیت این شرکت به عقیده کارشناسان به خاطر نزدیک شدن به سلیقه بازار و فروش خوب در بازار کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده است.