مهلت دوباره ای به پیمانکاران عمومی مخابرات داده نمی‌شود

گروه کامپیوتر- طبق مذاکرات جدید وزارت ارتباطات با پیمانکاران عمومی شرکت مخابرات (GCها) قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد و جریمه GCها طبق قرارداد پابرجا است. این خبر در حالی اعلام می‌شود که در هفته‌های اخیر اخبار متناقضی درخصوص وضعیت GCها منتشر شده است. چنانچه طبق گفته پیمانکاران عمومی مخابرات مهلت دوباره‌ای برای این پروژه به‌رغم تاخیرهای فراوانی که داشته‌اند، به آنها داده شده است.

در این میان نیز مخابرات تحت‌تاثیر جو تبلیغاتی ایجاد شده توسط GCها دچار سردرگمی شده است و گاهی اوقات به GCها بابت عدم اجرای تعهداتشان حق می‌دهد ولی بارها نیز از حرف خود بازگشته و آنها را مقصر معرفی می‌کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این زمینه گفته است: پیمانکاران تاکنون مشکلات خود را به شکل مکتوب به ما اعلام نکرده‌اند، قرار بود این کار را انجام دهند، بنابراین اگر مشکلات اعلام و بررسی‌ شود، اگر توجیهی داشته باشد، این مسائل می‌تواند در کاهش جریمه آنها تاثیر داشته باشد و گرنه جریمه GCها طبق قرارداد پا برجا است.

وحید صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که زمان اجرایی قرارداد پیمانکاران عمومی ارتباطات سیار از تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۸۴ تا ۲۸ اردیبهشت ۸۵ بود اظهار کرد: در این مدت زمان حتی یک سایت هم راه‌اندازی نشد، اما ما مهلت دادیم تا بر اساس برنامه‌ریزی که دارند، ۴۷۶۰ سایت را که تعهد کرده بودند، راه‌اندازی کنند، که قرار بود در چهار ماه سایت‌های شهری را و در ماه پنجم سایت‌های جاده‌ای را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: پس از پایان یافتن این مهلت، تنها در حدود‌هزار سایت راه‌اندازی شده بود، اما قرار شد با ایجاد یکسری محدودیت‌ها، فعالیت GC‌ها برای دو ماه آذر و دی ادامه پیدا کند، از این رو جریمه‌ به دلیل عمل نکردن به تعهدات پا برجای مانده و ادامه قرارداد مانع اجرای آن نیست و ما به عنوان کارفرما این اجازه را داشتیم یا قرارداد را خلع ید کنیم یا ادامه دهیم تا این که سایت‌هایی که از نظر عمرانی آماده شده بودند نهایی و تحویل داده شوند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار درباره توسعه ظرفیت برای واگذاری سیم کارت‌هایی که در بهمن ماه ثبت‌نام می‌شوند، گفت: هنوز راه‌اندازی سه‌هزار سایت از GC‌ها باقی مانده است از سوی دیگر برای توسعه در فاز ۳+، راه‌اندازی ۴‌هزار سایت پیش‌بینی شده است که قرار است از طریق پیمانکاران عمومی ‌استان‌ها انجام شود، بنابراین با توسعه این حجم از کار،‌ ظرفیت‌سازی لازم برای واگذاری سال آینده انجام خواهد شد، اما این که چه حجمی‌ از فعالیت‌های GC‌ها خلع ید می‌شود و چه حجمی ‌از کار ادامه خواهد یافت هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

همچنین صمد مومن با‌...، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جلسه رسیدگی به مسائل GCها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این جلسه در روز چهارم بهمن‌ماه جاری در وزارت ارتباطات برگزار شد که طبق آن قرار شد GC‌ها گزارشی از فعالیت‌های خود از ابتدا به شکل مکتوب ارائه دهند تا این موارد بررسی شود که تا چه‌ اندازه این خواسته‌های آنها منطقی و بجا است. همچنین آنها تا ۱۴بهمن فرصت دارند این گزارش را اعلام کنند.

وی افزود: این که گفته شده قرارداد جدید با GC‌ها بسته می‌شود صحت ندارد و ما تنها مشکلات آنها را از بعد حقوقی بررسی می‌کنیم.