عاشورا شگفت‌انگیزترین تابلو در تاریخ بشر است

نگاه سوم- روز‌های ۸، ۹ و ۱۰بهمن‌ماه همراه با سراسر کشور، خانه هنرمندان نیز به برپایی مراسم سوگواری امام‌حسین‌(ع) و یارانش پرداخت. در روز دوم این مراسم مصادف با شب عاشورای حسینی، سیدمحمد خاتمی با حضور در جمع عزاداران به سخنرانی درباره واقعیت عاشورا پرداخت. عکس: خبرگزاری فارس

در این مراسم که با حضور گسترده هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، رییس‌جمهور سابق ایران گفت: عاشورا شگفت‌انگیز‌ترین تابلویی است که در تاریخ بشر نقش بسته و تمام تاریخ در این تابلو جمع شده است. همه انسان‌ها می‌توانند از این تابلو الهام بگیرند، همان‌طور که گاندی الهام گرفت.

وی انسان را موجودی تاریخی عنوان کرد و گفت: تفاوت انسان با دیگر موجودات این است که تاریخ دارد و اینکه تاریخ چیست ، بحث‌ گسترده‌ای است که یکی از مباحث اساسی فلسفی امروز است.

خاتمی افزود: اما تاریخ هرچه باشد، اینکه آیا انسان در ادوار مختلف تاریخ اسیر است یا تاریخ امری است اعتباری، هرچه باشد در طول تاریخ شاهد حوادثی بودیم که منشا تاثیرات فراوانی در آینده بوده است،به نحوی که سرنوشت را برای کل بشریت یا بخش‌هایی از آن عوض کرده است.

خاتمی گفت: «تصمیم حضرت ابا عبدا... در خروج از مدینه و رها کردن حج از روز هشتم ذی‌الحجه و انتخاب شیوه این زندگی، تاثیرگذارترین لحظات تاریخ بوده است.

امام حسین (ع) آشکارا حرکت خود را آغاز کرد در حالی که می‌توانست با یزید بیعت کند.

یا اینکه زندگی مخفی داشته باشد و به قیامی از نوع قیامی که بعدها بزرگانی نظیر زید داشتند، دست بزند. اما انتخاب امام حسین (ع) این بود که مراسم روز هشتم ذی‌الحجه را ناتمام بگذارد و دست نزدیکان و بستگانش را بگیرد و آشکارا حرکت خود را به سوی هدف عالی خود ادامه دهد.»

وی تصریح کرد: «تصمیم مقابل امام حسین (ع) تصمیم خطرناکی بود که از سوی یزید انتخاب شد. او زمانی که سر اباعبدا... را جلویش گذاشت، با چوپ دستی با لب‌های امام حسین (ع) بازی می‌کرد و مغرور و سرخوش و مست از تصمیم خود بود و احساس می‌کرد با تصمیم خود مسیر تاریخ را به نفع خود تغییر داده است. او گمان می‌کرد پایان اصالت پیامبر (ص) را با شهادت امام حسین (ع) اعلام کرده است.»

خاتمی خاطرنشان کرد: «یزید می‌خواست با حکمرانی خود بر مردم، سلطنت کند و فکر می‌کرد با کشتن امام حسین(ع) کار را تمام کرده است اما نمی‌دانست که یک فرمانروای مقتدر (امام حسین (ع)) با تصمیم درست خود در تاریخ، حکم او و این تصور را که اسلام در تاریخ دفن شده و یزید به پیروزی رسیده است را نقش بر آب کرد.»

رییس‌جمهور سابق کشورمان افزود: «تمام انتخاب های اباعبدالله(ع) به‌گونه‌ای بود که نه‌تنها حساسیت انسان‌های زمان خود، بلکه حساسیت انسان‌‌های زمان‌های بعد را نیز برانگیخت تا تاریخ به نفع او نگاشته شود.»

او درباره اهداف امام حسین برای چنین اقدامی گفت: «اولین هدفی که او عنوان می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر است.

امام حسین منکری را بالاتر از حکومت جباران و کسانی که انسان را هیچ می‌دانند، نمی‌داند و معروفی جز اعتراض به این شیوه حکومت نمی‌شناسد. دومین هدف او خواست و اراده مردم بود که سبب شد به میدان بیاید.»

خاتمی در ادامه گفت: «حکومت در صورتی مطلوب است که فضلیت حاکم باشد و مردم آن را بخواهند. بنابراین پایه حکومت مطلوب این است که حکومت در اختیار انسان‌های با فضیلتی قرار بگیرد که مورد تایید مردم هستند.

مردم‌سالاری مبتنی بر دین را در این تفکر می‌توان دید. امام حسین می‌گوید که مردم از من دعوت کرده‌اند و من باید به خواست مردم تن بدهم.»

رییس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به سفر خود به سوئیس برای شرکت در اجلاس داووس در قسمتی از سخنانش گفت: «در حاشیه این اجلاس با جان کری، در مورد امام حسین (ع) و حضرت علی(ع) صحبت کردیم و او گفت چون ما اینها را نمی‌شناسیم تصمیم‌های غلطی می‌گیریم».

در این جلسه «اسماعیل بنی‌‌اردلان» و «مجید مجیدی» سخنران کردند و همچنین «فاطمه راکعی»، «عبدالجبار کاکایی»، «سهیل محمودی» و «سیدمهدی حسینی» و «محمدعلی چاوشی» به شعرخوانی پرداختند.

همچنین «قاسم رفعتی» و «سیدی» نیز مدیحه‌سرایی کردند. سیدمحمد خاتمی پیش از حضور در این مراسم از بخش‌های مختلف خانه هنرمندان دیدن کرد.