مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: وقتی که شرکت‌های خارجی حاضر می‌شوند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، به معنی آن است که فشارهای آمریکا در این خصوص بی‌تاثیر است

دنیای اقتصاد - شرکت‌های رویال داچ‌شل و رپسول یک قرارداد همکاری برای توسعه میدان‌های گازی ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی با طرف ایرانی امضا کردند، ارزش این قرارداد که در نوع خود یک قرارداد بزرگ به شمار می‌آید ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ذکر شده است که درصورت نهایی شدن تا ۱۰میلیارد دلار قابل افزایش است. بر اساس این قرارداد شرکت‌های شل بین‌الملل و رپسول اسپانیا روزانه ۳میلیارد فوت مکعب گاز ترش را از مخازن میدان گازی پارس جنوبی استخراج و به پالایشگاه سایت ۲ واقع در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه منتقل خواهند کرد. همچنین بر اساس قرارداد، این شرکت‌ها وظیفه ساخت یک پایانه حمل‌ ال‌ان‌جی را نیز بر عهده دارند. شرکت‌های شل و رپسول در حالی حاضر به عقد قرارداد با ایران شده‌اند که ایالات‌متحده به شدت با این قرارداد و هر گونه همکاری گسترده دیگر کشورها با ایران مخالفت کرده است.

بلافاصله پس از عقد قرارداد اولیه گسترش میادین ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی به وسیله شل و رپسول، ایالات‌متحده با انتشار یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌های شل و رپسول با شرکت ملی نفت ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در مورد تحریم‌های احتمالی علیه این دو شرکت نفتی تصمیم‌گیری شود.

قانون داماتو که در سال ۱۹۹۵ در آمریکا به تصویب رسید و هم‌اکنون نیز به قوت خود باقی است، به دولت ایالات متحده اجازه می‌دهد تا کشورهایی را که بیش از ۲۰میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، مورد تحریم‌های گسترده و متنوع قرار دهد. هم‌اکنون نیز به اعتقاد برخی تحلیلگران با توجه به حجم ۳/۴میلیارد دلاری این قرارداد ممکن است کنگره آمریکا این قرارداد را مشمول قانون داماتو تشخیص داده و دو شرکت مذکور را تحریم کند. از سوی دیگر با توجه به اهمیت نقش انرژی در معاملات جهانی و ریسک‌هایی که تحریم انرژی می‌تواند برای اقتصاد جهانی به دنبال داشته باشد، تاکنون هیچ شرکت خارجی به دلیل سرمایه‌گذاری در بخش انرژی مشمول قانون داماتو و تحریم نشده‌است.شان‌مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: سیاستگذاران و مشاوران کاخ سفید و همین طور حقوق‌دانان با دقت به بررسی این قرارداد که به تازگی امضا شده است، خواهند پرداخت و در مورد انجام اقدام احتمالی علیه این قانون تصمیم‌گیری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به سوالی در مورد اینکه شرکت‌های شل و رپسول در صورت مواجه شدن با تحریم، در چه بخش‌هایی تحریم خواهند شد خودداری کرد و خبرنگاران را به کتاب قوانین کنگره آمریکا راهنمایی کرد.

غلامحسین نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت کشورمان در واکنش به این تهدیدها گفت: وقتی که شرکت‌های خارجی حاضر می‌شوند در ایران سرمایه‌گذاری کنند به معنی آن است که فشارهای آمریکا در این خصوص بی‌تاثیر است.وی در ادامه در خصوص ویژگی‌های این طرح گفت: طبق قرارداد امضا شده پیمانکار باید دست‌کم ۵۱درصد از کالاها و تجهیزات موردنیاز خود را از صنایع داخلی تامین کند.همچنین یک‌درصد از سرمایه پروژه صرف آموزش نیروی انسانی خواهد شد. برآورد هزینه در بخش اکتشاف و استخراج نزدیک به ۳/۴میلیارد دلار و در بخش تولید محصولات مرتبط ۵/۵ تا ۶میلیارد دلار است.براساس اظهارات رییس شرکت ملی نفت ایران بخش تولید محصولات این قرارداد به صورت بیع متقابل توسعه پیدا خواهد کرد اما در بخش اکتشاف و استخراج شرکت ملی نفت ایران ۵۰درصد و هر یک از دو شرکت شل و رپسول ۲۵درصد را در اختیار خواهند داشت.

در همین حال که ایالات‌متحده در حال فشار آوردن به دو شرکت مذکور برای خروج از میدان گازی پارس‌جنوبی است نماینده شرکت رپسول اسپانیا در مراسم امضای این قرارداد گفت: ما به آنچه در پروژه‌های توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس‌جنوبی دست یافته‌ایم افتخار می‌کنیم.فرناندز کاستا افزود: امروز روز افتخار است. روز افتخار برای حضور در این مکان و آنچه که به آن دست یافتیم.یعنی توافقی که برای یک پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری میان شرکت‌های بین‌المللی نفتی و شرکت ملی نفت ایران حاصل شد.خبرگزاری افراسپانیا نیز با مخابره کردن این خبر هدف از آن را استخراج گاز ترش و تبدیل آن به ال‌ان‌جی برای صدور به هند و شرق دور عنوان کرد. خبرگزاری اسپانیا این قرارداد را گام مهمی در جهت افزایش روابط دو کشور دانست.در‌حال‌حاضر قرارداد اولیه به امضا رسیده و پیش‌بینی می‌شود مراحل تکمیلی قرارداد طی ماه‌های مارس تا آوریل به امضای دو طرف برسد. در صورتی که این مراحل به خوبی پیش برود این قرارداد تا پایان سال نهایی خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تولید این دو شرکت در پارس جنوبی از سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱ آغاز شود.

موضوع تحریم شرکت‌های رپسول و شل در حالی مطرح می‌شود که تنی چند از اعضای با نفوذ کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های تجاری و مالی علیه دولت چین شدند.ایران و چین ماه دسامبر گذشته قرارداد مقدماتی توسعه میدان گازی پارس شمالی را به ارزش ۱۶میلیارد دلار به امضا رساندند که این موضوع با مخالفت آمریکا روبه‌رو شده است.ایران با داشتن ۲۸ تریلیون متر مکعب گاز، ۱۸درصد ذخایر اثبات شده جهان را در اختیار دارد و دومین دارنده ذخایر گاز جهان پس از روسیه به شمار می‌آید.ذخیره میدان گازی پارس جنوبی ۱۴تریلیون متر مکعب است که ۸درصد ذخایر گاز جهان به شمار می‌آید.این میدان با میدان «گنبد شمالی» قطر مشترک است. قطر سال‌ها است که برداشت گاز و تبدیل آن به ال‌ان‌جی را آغاز کرده است و هم‌اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان به شمار می‌آید.