دیدارهای مهم ایوانف در تهران

علی لاریجانی سفر ایگور ایوانف، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه به تهران را بسیار مهم ارزیابی کرد و از تقدیم پیام‌های جداگانه رییس‌جمهور روسیه به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور ایران در این سفر خبر داد. پیام های پوتین به مقامات ایران تقدیم شد

دیدار‌های مهم ایوانف در تهران

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه با تاکید بر اینکه برنامه‌ هسته‌ای ایران راه‌حلی نظامی ندارد، گفت: روسیه از حل و فصل سیاسی برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی و ایگور ایوانف، دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر در جمع خبرنگاران قرار گرفتند و به پرسش‌های آنان پاسخ دادند.«ایگور ایوانف» ملاقات خود با مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: من پیام آقای پوتین رییس‌جمهوری روسیه را به رهبر و رییس‌جمهور ایران تقدیم کردم.

وی توضیح داد:‌ ایده اصلی این پیام‌ها در برگیرنده اراده روسیه برای گسترش روابط دوستانه با همسایه و شریک دیرینه خود ایران است.

ایوانف با اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری ایران و روسیه در زمینه اقتصادی و تجاری گفت: ما خواهان گسترش روابط با ایران در همه زمینه‌ها هستیم. دبیر شورای امنیت ملی روسیه اضافه کرد: ما با کمال خرسندی شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهور و سایر دست‌اندرکاران دولت جمهوری اسلامی خواستار گسترش و ارتقای روابط بودند. ایوانف ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و روسیه در رابطه با مسائل دوجانبه و بین‌المللی ادامه یابد. وی با اشاره به اینکه در رابطه با شرایط حاکم در منطقه تبادل‌نظری با مقامات ایران داشته است، گفت: متاسفانه منطقه خاورمیانه به ویژه عراق، لبنان و افغانستان همچنان منطقه‌ای پر بحران است و این بحران‌ها به خاورمیانه، عراق، لبنان و افغانستان مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایوانف ادامه داد: روسیه همواره خواهان حل و فصل همه مسائل و مناقشات از طریق راه‌حل سیاسی و راه‌حلی است که در برگیرنده منافع تمامی طرفین باشد. وی شرایط پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را از دیگر موضوعات مورد بحث با مقامات ایران عنوان کرد و اظهار داشت: روسیه همیشه از حل و فصل سیاسی برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده و می‌کند. دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه روسیه به حقوق قانونی ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذارد،‌ خاطرنشان کرد: در عین حال نیز موضوعات بین ایران و آژانس باید حل و فصل شود و در این رابطه فکر می‌کنیم که طرح جدید البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گرفتن یک «تایم اوت» می‌تواند قابل توجه باشد که از یک طرف در برگیرنده توقف موقت غنی‌سازی و از طرف دیگر توقف تحقق قطعنامه ۱۷۳۷ باشد. ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در خصوص اینکه آیا راه‌حل جدیدی برای برون‌رفت از مساله هسته‌ای ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: مساله هسته‌ای ایران مساله حل نشدنی و بسیار پیچیده‌ای نیست و به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌شود راه‌حل سیاسی برای برون‌رفت از این مساله پیدا شود. وی درباره زمان قطعی راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نیز با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه گفت:‌ در این کمیسیون تاریخی برای تحویل این نیروگاه تعیین شد و ما هم به تعهدات خود پایبندیم. دبیر شورای امنیت ملی روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیشنهاد گروه ۱+۵ چه راه‌حلی ارائه خواهد داد؟ گفت: روسیه در قالب گروه ۱+۵ و در زمان خود به تدوین پیشنهادهای سازنده پرداخت که می‌توانست شروع بسیار خوبی برای مذاکرات باشد. ایوانف گفت: ما در حال انجام مشورت‌هایی برای شروع مذاکرات هستیم که باعث شویم تا گزارش آژانس به شورای امنیت مثبت باشد. دبیر شورای امنیت ملی روسیه پیشنهاد گروه ۱+۵ را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: ۱+۵ برای آماده و تهیه کردن پیشنهادها برای شروع و انجام مذاکرات شکل گرفت.

وی گفت: در کارکرد این گروه ارزیابی عملکرد و مواضع سایر کشورها در دستور کار قرار ندارد.

ایوانف افزود: شرایط در منطقه و پیرامون برنامه هسته‌ای ایران آنقدر پیچیده است که همه طرف‌ها باید از خود خویشتنداری نشان دهند و از اظهارنظرها و ایراد اعلامیه‌هایی که به وخیم‌‌تر شدن شرایط می‌انجامد، خودداری کنند. ایوانف در ارزیابی خود از حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز گفت: این سوال خیلی کلی است، اما در مورد حضور آمریکا در عراق موضع روسیه کاملا مشخص است. وی افزود: باید طرحی برای حل و فصل مسائل عراق وجود داشته باشد که در آن تاریخ معین برای خروج نیروها از عراق مشخص شده تا قدرت به نمایندگان ملت عراق واگذار شود.

ایوانف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گام‌های ایران در رابطه با تجدیدنظر در روابط با آژانس تاثیر منفی در جلسه آینده شورای امنیت خواهد داشت؟ نیز با بیان اینکه برنامه‌ هسته‌ای ایران در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد، تصریح کرد: هدف مذاکرات ما در تهران نیز این است که یک راه حل سیاسی برای برون‌رفت از این بن‌بست به دست آوریم. وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ هسته‌ای ایران راه‌حلی نظامی ندارد، گفت: تمامی طرف‌ها باید حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا بر راه‌‌حل سیاسی متمرکز شوند.

«علی لاریجانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز در این کنفرانس از سفر ایگور ایوانف به تهران قدردانی کرد و افزود: ایران و روسیه در یکسال گذشته رایزنی‌های مستمری با یکدیگر داشته‌ا‌ند. لاریجانی اضافه کرد: ایران و روسیه روابط عمیقی در ابعاد مختلف و در زمینه‌ مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی سفر ایوانف به تهران را مهم ارزیابی کرد و گفت: آقای ایوانف حامل پیامی از طرف آقای پوتین رییس‌جمهوری روسیه برای مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری ایران بودند.

وی همچنین گفت که مذاکرات نسبتا مفصلی با همتای روسی خود داشته است. لاریجانی در ارزیابی خود از پیشنهاد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مساله هسته‌ای ایران موضوعی چند ضلعی است و پاسخ یک خطی ندارد، لذا باید پیشنهادها پرورش و شمول پیدا کند و منافع طرفین را هم در نظر بگیرد همچنین باید توجه کرد که چه مکانیزم‌هایی می‌تواند این‌گونه پیشنهادها را بارور کند.

لاریجانی همچنین در خصوص راه‌حل جامع‌الاطراف ایران برای برون‌رفت از بن‌بست هسته‌ای گفت: بحث‌های مفصلی با آقای ایوانف راجع به اینکه چگونه می‌توان با مساله هسته‌ای ایران مواجه شد داشتیم، البته یکی از پیشنهادهایی که مطرح شد موضوعی است که آقای البرادعی مطرح کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد مضمون پیام سناتورهای آمریکایی به ایران گفت: ضمن اینکه ایران و آمریکا ارتباطی با هم ندارند، اما این تعاملات وجود دارد و آنها به طور متعارف در موضوعات مختلف گاهی پیام‌هایی برای ما می‌فرستند و به آن پاسخ داده می‌شود. لاریجانی خاطرنشان کرد: این پیام‌ها به موضوع هسته‌ای ایران ارتباطی نداشته است.

عملکرد اروپا باعث بی‌اعتمادی

محمود احمدی‌نژاد نیز، در دیدار با دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان این که ایران و روسیه به عنوان دو همسایه قدیمی دارای منافع مشترک فراوانی به خصوص در حوزه‌های امنیت بین‌المللی، همکاری‌ها در زمینه انرژی و به خصوص امنیت منطقه‌ای هستند، گفت: «از یک سو منافع ملی ایران و روسیه در موارد متعددی به هم‌ گره خورده است و از سوی دیگر برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای نمی‌خواهند، این دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ، نقش مهم خود را برای ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنند و این نشان‌دهنده اهمیت همکاری و تبادل‌نظر هرچه بیشتر تهران، مسکو است».

رییس‌جمهور در این دیدار و پس از دریافت پیام کتبی رییس‌جمهور روسیه، با اشاره به سطح خوب روابط دو جانبه و همکاری‌های‌جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ابعاد مختلف گفت: «‌امیدواریم افزایش رایزنی‌ها و رفت‌ و‌ آمدهای مقامات بلندپایه دو کشور، سرعت گسترش روابط ایران و روسیه در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بیشتر کند».

وی با بیان این که حل مشکلات و مسائل پیچیده منطقه خاورمیانه نیازمند تدابیر جدید و همه جانبه مبتنی بر احترام به حقوق انسان‌ها است، گفت: «‌آمریکا امروز از درک و حل مساله عراق عاجز و کاملا در این کشور شکست خورده است، به طوری که با اعزام هزاران نیروی دیگر هم این درماندگی حل نخواهد شد و در صورتی که آقای بوش در عراق دست به اقدامات ناپخته دیگری هم بزند، نه تنها هیچ بهبودی در شرایط آمریکا ایجاد نخواهد شد، بلکه هرچه بیشتر گرفتار می‌شود». رییس شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر این که با تعمیق هرچه بیشتر همکاری خوب ایران و روسیه در مسائل مختلف می‌توان شاهد حل سریع‌تر مشکلات منطقه از جمله در عراق، افغانستان و خاورمیانه بود، گفت: «‌جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای همواره از موضع منطق و استدلال سخن گفته و آماده مذاکره بدون پیش‌شرط است، اما عملکرد نامناسب سه کشور اروپایی در سال‌های گذشته علاوه بر ایجاد حس بی‌اعتمادی در دولت و ملت ایران، تنها باعث تلف شدن فرصت شده است». رییس‌جمهور با تاکید بر این که اگر هدف از مذاکره در مورد موضوع هسته‌ای ایران، تحمیل شرایط ناعادلانه و محروم کردن ملت ایران از حقوق مسلم خود باشد، به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت:‌ «امروز دستیابی و بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مطالبه عمومی و مهم ایرانیان در همه نقاط جهان است و ملت بزرگ ایران متحد و بیدار، برای حفظ استقلال سیاسی کشور، در وسط صحنه ایستاده است».

ایگورایوانف دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار گسترش روابط دو کشور را در تمام بخش‌ها حائز اهمیت دانست و گفت: «روسیه و ایران در مسائل مهم و کلیدی جهانی همکاری‌های خوبی دارند که نمونه آن همکاری در مسائل بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است و دو کشور دارای مواضع و منافع مشترک در بسیاری از مسائل جهانی هستند». ایگور ایوانف همچنین با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر‌ جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف گفت: ‌روسیه خواهان گسترش هرچه بیشتر روابط با ایران براساس منافع متقابل است و امیدواریم طرح‌ها و موافقتنامه‌های امضا شده در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از جمله راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر در موعد مقرر اجرایی شوند. دبیر شورای امنیت ملی روسیه همچنین با اشاره به مساله هسته‌ای و اهمت آن برای ملت ایران و تلاش برخی قدرت‌ها برای پیچیده‌ کردن این مساله افزود: روسیه معتقد است مساله هسته‌ای ایران تنها از طریق گفت‌وگو و ادامه مذاکرات حل خواهد شد و در این خصوص آماده هرگونه همکاری برای یافتن راه‌حل سیاسی و بررسی پیشنهادهای مختلف برای رسیدن به دیدگاه مشترک و مورد قبول طرف‌های مذاکره است. ایگورایوانف همچنین طرح‌های آمریکا برای تک قطبی کردن جهان را محکوم به شکست دانست.