علی طجوزی- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاکید ایران بر این نکته است که در برای مذاکره همچنان باز است و ایران آماده مذاکره بدون پیش‌شرط است. محمدعلی حسینی یکشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به نامه‌ای که اخیرا از سوی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، برای ۱۴ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است، گفت: این نامه شامل محور‌های گوناگون از جمله تاکید بر اهمیت و جایگاه ان‌پی‌تی، تشریح صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین دعوت برای بازگشت به میز مذاکره است.

وی اضافه کرد: اولین محور این نامه به اهمیت معاهده ان‌پی‌تی مربوط است و حقوقی که ملت‌ها می‌توانند در چارچوب آن از حقوق هسته‌ای خودشان دفاع کنند و لذا جامعه بین‌المللی نباید تصمیماتی را با مبانی سیاسی اتخاذ کند که باعث تضعیف معاهده شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه قطعنامه ۱۷۳۷ از مصادیق تضعیف ان‌پی‌تی هست، افزود: دومین محور این نامه مربوط به مواضع و فعالیت‌هایی بود که ایران زیرنظر بازرسان آژانس و در چارچوب مقررات مربوط به ان‌پی‌تی آغاز کرد و بنابر مواضع شفاهی و کتبی آنان و مدیرکل آژانس هیچ‌گونه تخلفی در فعالیت‌های ایران مشاهده نشد و همچنین مدرکی دال بر انحراف ایران از مقاصد صلح‌آمیز نیز وجود ندارد.

حسینی گفت: در این نامه به گام‌هایی که ایران در راستای اعتمادسازی برداشته شده است، اشاره شد و همچنین تاکید بر این نکته که ایران در مذاکره را باز نگه داشته و آماده هرگونه مذاکره بدون پیش‌شرط است. وی تاکید کرد: در این نامه اعلام شده که تهدیدات و فشارهایی که صرفا جنبه سیاسی داشته باشد و قطعا دولتمردان و مسوولان ما را از پیگیری حق قانونی کشور که در چارچوب ان‌پی‌تی است منصرف نخواهد کرد. حسینی ادامه داد: از سوی دیگر در این نامه به کشورهای مختلف توصیه شده که به راه مذاکره باز گردند و این مساله را که به راحتی قابل حل است به بحران پیچیده‌ای تبدیل نکنند چرا که در آن صورت موضوع به زیان جامعه بین‌المللی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نامه‌ای که به تازگی از سوی آژانس برای ایران ارسال شده و در آن تجدیدنظر ایران در عدم‌پذیرش ۳۸ بازرس این نهاد مورد تاکید قرار گرفته بود، گفت: هنوز این نامه به صورت رسمی توسط مسوولان ایرانی دریافت نشده است.وی در پاسخ به پرسشی در‌باره برنامه ایران برای مدت زمان باقی‌مانده از اولتیماتوم شورای امنیت در قطعنامه ۱۷۳۷ توضیح داد‌: برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران به این قبیل مدت زمان‌ها مربوط نیست و راهی که ما اتخاذ کرده‌ایم بسیار روشن و مشخص است.

حسینی تصریح کرد: تهدیدات و تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های مختلف باعث نمی‌شود که ایران از حق قطعی خویش در زمینه هسته‌ای صرف‌نظر کند. حسینی در توضیح مواضع اخیر وزیر امورخارجه ایران مبنی بر اینکه «ایران همچنان به دستیابی به فرمولی جامع‌الاطراف در رابطه با مساله هسته‌ای امیدوار است» و پاسخ به این سوال که آیا تعلیق هم شامل این فرمول می‌شود؟ گفت: این مباحث را به موضوع تعلیق گره نزنید، چرا که ما پیش از این موضع‌مان را درباره تعلیق اعلام کرده‌ایم و تغییری هم در این موضع به وجود نیامده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: راه‌حل جامع‌الاطرافی که مورد‌نظر آقای متکی بود، راه‌حلی است که ضمن رفع نگرانی‌های طرف‌های مقابل متضمن حقوق ملت ایران نیز باشد و در چارچوب نامه‌ای که برای ۱۴ عضو شورای امنیت ارسال کرده‌ایم هم عنوان شده که ایران در چارچوب ان‌پی‌تی و تکالیف قانونی اش می‌تواند به حق خود برسد و بر همین مبنا از هرگونه طرحی که این ابعاد را داشته و متضمن حقوق ایران باشد استقبال می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا ایوانف در جریان سفرش به ایران حامل پیامی از سوی برخی کشورهای غربی برای کشورمان و یا بالعکس است؟ افزود: اگر آقای ایوانف پیامی داشته باشند این پیام از روسیه برای ایران است.

حسینی درباره دعوت ایران از کشورهای مختلف برای بازدید از تاسیسات اتمی ایران نیز گفت: این دعوت همچنان به قوت خود باقی است و سفارت‌های ما نیز در کشورهای مختلف برای دعوت از مقامات این کشورها از جمله اعضای عدم تعهد و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی اقدامات لازم را انجام می‌دهند و به هر صورت همه می‌توانند از این تاسیسات بازدید کنند.سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین تصمیمات کمیته تجدید‌نظر در روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این کمیته به تصمیمات خوبی به خصوص در عرصه اقتصادی رسیده‌اند که به موقع اعلام خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیامی از جانب برخی سناتورهای آمریکایی برای ایران ارسال شده، گفت: بررسی‌ها در‌باره این پیام‌ها ادامه دارد ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، اما آنچه از محتوای این پیام می‌توان ذکر کرد آن است که به شکلی می‌خواهند به تصحیح سیاست‌های غلط آمریکا و برخی کشورهای غربی علیه ایران بپردازند و آن را از پیچیدگی‌هایی که در پی این سیاست‌ها ایجاد شده خارج سازند.