ایسنا- محمد سعیدی درخصوص اینکه اخباری مبنی بر نصب ۳۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ منتشر شده است، گفت: این اخبار درست نیست و ما طبق برنامه‌ای که به آژانس داده‌ایم کار را دنبال می‌کنیم. به گزارش معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه‌ کنفرانس خبری لاریجانی و ایوانف در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده بود که ۳۰۰۰ سانتریفیوژ را تا پایان امسال نصب می‌کند در حالی که اخبار ضد و نقیضی در این باره شنیده می‌شود، گفت: مشکل ما این است که ما برنامه‌مان را برای راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ به طور محرمانه به آژانس داده‌ایم و آژانس آن را پذیرفته است اما یا اخبار از آن طرف (آژانس) بیرون می‌آید و یا از طرف ما (ایران). معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: آژانس از برنامه‌ ما برای راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ مطلع است. سعیدی در خصوص این که اگر ایران شروع به نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ کند، اعلام عمومی خواهد کرد، گفت: بله، با شروع نصب سانتریفیوژها آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص اینکه آیا شروع نصب سانتریفیوژها را اعلام خواهید کرد یا پایان نصب آنها را، گفت: زمان این کار که برسد شروع نصب سانتریفیوژها را اعلام خواهیم کرد. سعیدی در پاسخ به این سوال که یعنی تاکنون سانتریفیوژ نصب نشده است، گفت: بله، هیچ سانتریفیوژی تاکنون نصب نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در یک ماه گذشته تردد بسیار بازرسان آژانس به ایران را داشته‌ایم، آیا ایران بازرسان را در چارچوب پروتکل الحاقی همچنان پذیراست، گفت: طبق پادمان تاسیسات اصفهان که در حال حاضر مواد هسته‌یی را تولید می‌کند می‌توانند هر پانزده روز یکبار یا هر یک ماه یکبار مورد بازدید قرار گیرد. این به عهده‌ آژانس است اما با توجه به شرایط فعلی آژانس هر پانزده روز یکبار بازرسی می‌کند.

سعیدی ادامه داد: بازرسان در طول سال حق دارند دوازده الی سیزده بار بازدید داشته باشند و این میزان را در طول سال تقسیم می‌کنند. معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر بازرسی‌ها در یکسال از این میزان بیشتر شود در سال آینده از تعداد معمول بازرسی‌ها کم خواهد شد. معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه روسیه از طرف خودش با طرح البرادعی موافقت یا از طرف کشورهای ۱ + ۵ آن را اعلام می‌کند، گفت: این ایده را آقای البرادعی مطرح کرده است و روسیه می‌تواند نظرات خاص خودش را داشته باشد.