دیدار وزیر صنایع و معادن کشورمان با وزیر امور خارجه بلاروس

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه بلاروس گفت: ۸۰درصد همکاری‌های ایران و بلاروس در بخش صنعت و معدن است. علیرضا طهماسبی تولید سمند در بلاروس را سمبل و نماد همکاری‌های بین دو کشور دانست و خواستار تسریع در اجرای تفاهمات به عمل آمده در خصوص راه‌اندازی فاز دوم کارخانه سمند در بلاروس شد. طهماسبی همچنین گفت: ما از حضور شرکت‌های بلاروسی در توسعه معادن ایران استقبال می‌کنیم. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی کشور متبوعش در تولید ماشین‌آلات معدنی از حضور فعال شرکت‌های بلاروس در بخش معادن ایران استقبال کرد. پیش‌بینی حل مشکلات صنعت در طرح رفع موانع تولید

گروه صنعت و معدن- طرح ۱۴ ماده‌ای رفع موانع تولید در کمیسیون صنایع و معادن بررسی نهایی شده است و قبل از ارائه به شورای نگهبان قرار است نمایندگان مجلس در صحن علنی درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم‌گیری کنند. به گزارش خبرگزاری فارس کمیسیون صنایع و معادن دوره آزمایشی طرح رفع موانع تولید را ۵سال در نظر گرفته که در صورت رای نمایندگان به این پیشنهاد و پس از طی دوره ۵ساله مجلس درباره اجرای دائمی این قانون تصمیم خواهد گرفت. در طرح رفع موانع تولید به چالش‌های مهم و اساسی بخش صنعت و معدن توجه ویژه شده و سعی شده با تغییراتی در قوانین آنها را در جهت سازگار با تولید اصلاح کند. تجمیع عوارض، چگونگی استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی، جوایز صادراتی و قوانین کار از جمله موضوعاتی هستند که در طرح رفع موانع تولید به آنها پرداخته شده است. در این طرح و در ماده ۲ آن پیش‌بینی شده جهت حمایت از صادرات صنعتی دولت موظف است مبلغی را به منظور جبران بخشی از هزینه‌های صادراتی کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای، اجزا و قطعات و مجموعه‌های تولید و خدمات فنی و مهندسی کشور که فهرست آن در ابتدای هر سال با پیشنهاد وزارت صنایع و معادن به تصویب شورای عالی صادرات می‌رسد را حداقل معادل حاصل ضرب یک‌سوم ارزش صادرات سال قبل و مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات بانکی داخلی با نرخ بین بانکی در بودجه‌های سالانه پیش‌بینی و به صادرکنندگان محصولات فوق‌الذکر حداکثرتا سه ماه از تاریخ صادرات پرداخت کند. در طرح رفع موانع تولید برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع نیز پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده است. براساس ماده ۶ این طرح شورای اقتصاد موظف است نرخ محاسبه قیمت برق واحدهای صنعتی در ساعات و فصول اوج و ساعات و فصول کم‌باری را به گونه‌ای تعیین نماید که متوسط نرخ پرداختی توسط آنها از متوسط نرخ برق خانگی تجاوز نکند و منحصرا موجب کاهش مصرف در ساعات اوج شود. بر طبق ماده ۷ نیز دولت موظف است گاز مورد درخواست واحدهای صنعتی به عنوان مواد اولیه و منابع انرژی را با اولویت تامین کرده و قیمت و شرایط تامین گاز و میعانات گازی برای صنایع پایین دستی در بخش دولتی یا تعاونی و خصوصی را یکسان و به گونه ای تعیین کند که تا سال ۱۳۹۰ حداقل بیست و پنج درصد گاز تولیدی کشور صرف مواد اولیه صنایع پایین دستی داخلی شود و متوسط قیمت گاز صنعتی حداکثر ۲۰درصد بیشتر از متوسط قیمت گاز خانگی نشود.

صنعت قند و شکر در روزهای سخت به سر می‌برد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به چالش‌های پیش‌روی صنعت قند و شکر کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران و رییس این مرکز ضمن ارزیابی فضای محیطی، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی صنعت قند و شکر ایران تصریح کرد که به دلیل نبود سیاست‌های حمایتی در سطح عالی دولتی، صنعت قند و شکر کشور با چالش‌هایی مواجه شده است، زیرا درحال حاضر قیمت پایه شکر، میزان خرید دولتی و نرخ‌ها نامشخص هستند و پس از گذشت هشت ماه از سال هنوز قیمت شکر مشخص نشده و این درحالی است که از ۱۵اردیبهشت ماه سال‌جاری تعرفه ورود شکر خام صفر و تعرفه ورود شکر سفید ۶‌درصد اعلام شده است که این مساله بازار داخلی شکر را بی‌ثبات کرده است. از سوی دیگر از صفرشدن تعرفه واردات و کاهش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت شکر در بازارهای جهانی باید برای ارتقای این صنعت بهره‌برداری می‌شد که این امر نیز محقق نشده است.

هندی‌ها برای تولید فولاد در ایران، قرارداد امضا کردند

ایرنا- دو گروه صنعتی هندی برای تولید پنج میلیون تن فولاد و مواد اولیه این محصول، در ایران قرارداد امضا کردند. در چارچوب یکی از این قراردادها و برپایه توافق گروه صنعتی «تاتا استیل» و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، طرح تولید دو میلیون تن فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع در بندرعباس اجرا می‌شود. همچنین موافقتنامه‌ای برای تولید سه میلیون ماده اولیه تولید فولاد (بیلت) با شرکت هندی «اسارپارس» به ارزش ۹۰۰میلیون دلار منعقد شده که سهم ایران در مرحله نخست ۴۰درصد است. خبرنگار ما در روزهای آینده اخبار جدیدی از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در صنعت فولاد کشورمان منتشر خواهد کرد.

در نه ماه امسال

۹میلیارد دلار کالای صنعتی و معدنی صادر شد

گروه صنعت و معدن- معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی کشور در نه ماه اول سال ۸۵ با احتساب صادرات صنایع‌دستی به ۸ میلیارد و ۷/۹۴۴میلیون دلار رسید. به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع و معادن، در این مدت ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی بالغ بر ۸ میلیارد و ۸/۸۶۰ میلیون دلار بوده که با احتساب صادرات صنایع دستی به ۸ میلیارد و ۷/۹۴۴میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۸/۶۵درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، از دلایل عمده رشد صادرات صنعتی و معدنی در مقایسه با رشد صادرات غیرنفتی در نه ماه اول سال ۸۵ رشد ۵/۳۳۸درصدی صادرات میعانات گازی، رشد صددرصدی صنایع معدنی و رشد ۴/۱۸۰درصدی صادرات فلزات غیرآهنی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.