رییس دانشگاه پیام نور با اشاره به نامه ۵۷ اقتصاددان منتقد به رییس‌جمهوری گفت: نکته مهم این نامه آن است که دولت به علم اقتصاد تن دهد.

علیرضا علی احمدی که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در عین حال تصریح کرد: منتقدان اقتصادی دولت تئوری مناسب برای کشور ما را ارائه نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: گرچه برنامه‌ چهارم توسعه گزینه‌های خوبی دارد، ولی از نظر آمار و ارقام و شاخص‌ها و برخی رویکردها، برنامه چهارم هم محل نقد است. رییس دانشگاه پیام نور در میزگرد بررسی عملکرد اقتصادی دولت اظهار داشت: رشد برنامه چهارم آیا عملی است، در حالی که میانگین رشد کشورهای جهان ۷/۵‌درصد رشد کشورهای در حال توسعه ۴/۵‌درصد و نرخ رشد کشورهای پیشرفته ۵/۳‌درصد بوده، آیا نرخ رشد ۷‌درصدی یا بالاتر برای برنامه چهارم واقع بینانه است. علی احمدی همچنین گفت: توسعه دانایی محور در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته فرق دارد ، زیرا نظام ملی نوآوری شاه بیت کشورهای توسعه یافته است، در حالی که ما باید نظام یادگیری تکنولوژیک داشته باشیم. علی احمدی تصریح کرد: با پیروی کورکورانه و صرف از الگوهای اقتصاد غربی رسیدن به اهداف عالی امکان‌پذیر نیست. رییس دانشگاه پیام نور خطاب به منتقدان اقتصادی دولت، گفت: دوستانی که مدعی هستند، چند تئوری مناسب کشور اسلامی تدوین کرده‌اند؟

علی احمدی افزود: الگوی اقتصادسنجی برای توسعه ناکارآمد است، الگوی شبیه‌سازی در اقتصاد هم هست، چرا دنبال آن نمی‌روند. وی افزود: همچنین بسیاری از مفاهیم اقتصادی در طول دوران شکل گیری تکامل یافته‌اند، مفاهیمی چون ضریب جینی، تورم و رشد مانند ۱۰۰ سال قبل نیست، خیلی کامل‌تر شده است. علی احمدی با اشاره به این که در الگوهای مدیریت جهانی، مدیریت ژاپنی و چینی مطرح است، گفت: مدیریت ایرانی هم می‌توان در نظریه‌ها ارائه کرد، در اقتصاد هم با پیاده‌سازی فرمولهای اقتصاد غربی نمی‌توان لزوما به دستاوردهای غربی دست پیدا کرد. وی تصریح کرد: مدل اداره کشور اقتضایی است و بستگی به شرایط و اقتضا خاص زمان و مکان دارد.

علی احمدی با اشاره به اینکه از دستاوردهای علوم دیگران استفاده خواهیم کرد، گفت: در عین حال الگوی توسعه کشور با کشورهای دیگر یکی نیست.

وی گفت: نکته مهم نامه ۵۷ اقتصاددان این است که دولت به علم اقتصاد تن دهد. علی احمدی گفت: افراد منتقد دولت، یا مبانی نظری فکر دولت را مطابق آنچه خود در کلاس‌های درس می‌گویند، متفاوت می‌بینند با اینکه خواهان سامان وضع موجود برای رسیدن به اهداف اقتصادی هستند. وی تاکید کرد: یافته‌های علوم اجتماعی در جوامع غربی با جوامع دیگر مانند کشور ما فرق خواهد داشت.