نعمت‌‌ا... الهی‌پناه، مدیر نظارت بر طرح‌های تامین و توزیع آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت در سال‌های اخیر و مقتضیات توسعه که نیاز به آب را هر روز بیشتر می‌کند، هر چه زمان می‌گذرد، با چالش‌های کم‌آبی بیش از پیش مواجه می‌شویم. وی درباره استان‌های هرمزگان و خراسان جنوبی که امسال بارندگی مناسب نداشته‌اند و با خشکسالی نسبی مواجه‌اند، گفت: سد استقلال که تامین‌کننده آب بندرعباس است، هم‌اکنون میزان بسیار پایینی آب دارد که با این حساب مشکل کم‌آبی در هرمزگان به‌شدت احساس می‌شود. بر این اساس، ممکن است در تابستان به‌اجبار، به جیره‌بندی آب در آن منطقه، متوسل شویم. البته با توجه به اعتبار ویژه‌ای که دولت امسال برای آن منطقه اختصاص داده است، سعی می‌کنیم با اجرای طرح‌های اضطراری از طریق حفر، جابه‌جایی و کف‌شکنی چاه‌ها، آب بندرعباس را از منابع زیرزمینی تامین کنیم.

او افزود: همچنین آب شیرین‌کن‌ها نیز در مناطق‌جنوبی کشور کاربرد دارند که اگر بتوانیم از این روش ۱۰‌میلیون مترمکعب آب دریا را شیرین و استفاده کنیم، ۷۰‌درصد این مقدار تجدیدپذیر است و می‌توان از پساب آن برای فضای سبز و افزایش منابع آب زیرزمینی استفاده کرد.

وی درباره تامین آب خراسان خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب از سد دوستی به مشهد در تابستان سال آینده با حدود ۶۰‌میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد که اگر این مساله محقق شود، تا یک افق ۱۵‌ساله مشکل تامین آب آن منطقه رفع خواهد شد.