حقوق انسانها قطعا در تقابل با حقوق اجتماعی و حاکمیت قرار می‌گیرد

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در همایش قوه قضاییه و حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی واژه جدیدی در ادبیات حقوق است که دو معنای مطلق حقوق عمومی و یک معنای خاص دارد و حاکمیت نمی‌تواند حقوق افراد را نادیده بگیرد و عدالت نباید قربانی امنیت شود.

به گزارش ایسنا، وی گفت: بر اساس معنای محدودتر، حقوق شهروندی به معنای حقوقی است که در رابطه شهروندان با حاکمیت به وجود می‌آید و در این معنا مدیریت باید به گونه‌ای شکل بگیرد که حقوق سلب یا تضییع نشود. رییس قوه قضاییه تاکید کرد: حقوق فردی افراد نباید در لابلای تشریفات اداری و تکالیف کلان مدیریت جامعه از بین برود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: وقتی دایره کلان و وسیع حقوق شهروندی مطرح می‌شود، تنها وظیفه قوه قضاییه نیست بلکه همه قوا باید در این زمینه اقدام کنند.

وی گفت: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران از این جهت بسیار افتخارآمیز است، چون مکتبی مبتنی بر اسلام است که حقوق شهروندی در آن اساس همه مسائل است.

هاشمی شاهرودی با ابراز تاسف از این‌که به طور کامل نتوانسته‌ایم قانون اساسی را اجرا کنیم، گفت: آن‌چه امروز مشکل کشورهاست اصل عدالت و حقوق نیست بلکه بیشتر چالش در اجرای آن حقوق است، یعنی در مقام اجرا، این حقوق تضییع می‌شود.

وی گفت: همه این تضییع‌ها نیز به معنای تخلف حاکمیت و مجریان نیست، این یکی از عوامل است و شاید محدودترین آن باشد. مساله مهم‌تر آن است که در مقام اجرا به مقررات و ساختارهای مناسب توجه نشده و به این موضوع اولویت داده نشده است.

هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: در مواردی نیز حقوق شهروندی در تشریفات اداری و اجرایی و حتی قانونی پایمال می‌شود.

وی گفت: وقتی تشریفات قضایی به گونه‌ای باشد که مراحل دادرسی را طولانی کند، حقوق افراد تضییع می‌شود و مسائل امنیتی و انتظامی نیز خیلی وقت‌ها این حقوق را از بین می‌برد.

وی با بیان این‌که حکومت برای احیای حقوق شهروندی آمده است، گفت: اگر حکومتی تحت عنوان حفظ امنیت مسوولان و امنیت‌های اجتماعی وهمی، این حقوق را پایمال کند دیگر حکومت اسلامی نیست. اصل، کرامت انسان‌ها است و سایر مسائل باید در خدمت احیای کرامت باشد.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: حقوق انسان‌ها قطعا در تقابل با حقوق اجتماعی و حاکمیت قرار می‌گیرد و اینجا است که مشخص می‌شود حاکمیت چقدر به حقوق انسان‌ها اهمیت می‌دهد.