خبرگزاری اینترپرس سرویس در مطلبی به روابط ایران و مصر و تلاش‌های ایران برای بهبود این روابط پرداخته و گزارش داد: دلیل اصلی بی‌میلی مصر برای آشتی با ایران سرسپردگی این کشور به سیاست آمریکا در منطقه است.

این خبرگزاری در این مطلب نوشت: هنگامی که محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری ایران ماه گذشته تمایل کشورش را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با مصر اعلام کرد، موجب شگفتی بسیاری شد. اما هفته گذشته هنگامی که وزیر خارجه مصر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را خطری برای امنیت ملی مصر خواند، امید‌ها را برای تجدید روابط این دو کشور نقش بر آب کرد. در ادامه این مطلب آمده است، احمد ابوالغیظ، وزیر خارجه مصر در سمیناری که در تاریخ ۱۸ ژوئن (دوشنبه، ۲۸ خرداد) در مصر برگزار شد گفت: گسترش نفوذ ایران در عراق، امنیت ملی مصر و کشورهای عرب را به خطر می‌اندازد. این امر قاهره را بر آن می‌دارد تا روابط خود را با ایران محدود کند. وی در ادامه برخی عناصر ایرانی را به حمایت از حماس در به کنترل گرفتن نوار غزه متهم کرد و گفت: چون نوار غزه فاصله بسیار کمی با مصر دارد این امر برای امنیت ملی مصر خطرناک است. سخنان وزیر خارجه مصر در حالی مطرح شد که ایران اخیرا چندین مرتبه تمایل و آمادگی خود را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با مصر که حدود سه دهه کاملا قطع شده بود اظهار کرده است.

این خبرگزاری در ادامه این مطلب نوشت: چهار روز پس از آن منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به تکرار مجدد تمایل ایران برای تجدید رابطه با مصر پرداخت و گفت: ایران به عادی کردن روابط با مصر تمایل دارد و تنها منتظر جواب قاهره است. ابوالغیظ در پاسخ به این مقدمه چینی‌ها سخنان احمدی نژاد را مثبت دانسته و قول داد در طول سفر وزیر خارجه ایران به قاهره در این باره با وی صحبت کند، اما تاریخ مشخصی برای این دیدار در نظر گرفته نشد.

این خبرگزاری با اشاره به درخواست مصر برای تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی در تهران نوشت: ابوالغیظ ماه گذشته مجددا این مساله را به عنوان مانع اصلی عادی کردن روابط ایران و مصر مطرح کرده و گفت: اگر ایران نام این خیابان را عوض کند ۹۰‌درصد مشکلات حل خواهد شد و این امر به دو کشور اجازه خواهد داد تا در روابط آینده‌شان تجدید نظر کنند. اما تحلیلگران سیاسی معتقدند قاهره از این مساله تنها به عنوان یک پوشش سیاسی استفاده می‌کند و دلیل اصلی بی‌میلی مصر برای آشتی با ایران بیشتر به سرسپردگی مصر به سیاست آمریکا در منطقه که بخش عمده آن منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است مربوط است.

محمد ابوالحدید، تحلیلگر سیاسی و رییس چاپخانه دارالتحریر در مصر که چاپ روزنامه الجمهوریه را بر عهده دارد در این باره گفت: نام این خیابان مانع اصلی تجدید روابط ایران و مصر نیست. مساله اصلی به دیدگاه‌های متفاوت این دو کشور در منطقه و روابط و متحدان متفاوتشان مربوط می‌شود.

عبدالحلیم قندیل، سردبیر اصلی هفته نامه الکرمه نیز این ارزیابی را تایید کرده و گفت: گزینه‌های دیپلماتیک قاهره به واسطه روابط نزدیک این کشور با آمریکا شدیدا محدود شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تمایل ایران برای بهبود روابط با قاهره با وجود نزدیکی این کشور با آمریکا کاملا صادقانه به نظر می‌رسد. محمد خاتمی رییس‌جمهوری سابق ایران در ماه مارس در سفر به مصر به منظور شرکت در کنفرانسی دینی، مصر و ایران را «دو ستون جهان اسلام» دانسته و گفت: من هنگامی که رییس‌جمهور ایران بودم از هیچ تلاشی برای بهبود روابط با مصر فروگذار نکردم، اما متاسفانه نتوانستم این هدف را تحقق بخشم.

خاتمی افزود که هم وی و هم حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر خواستار روابط مطلوب بوده و اظهار امیدواری کرد که هر دو طرف برای تحقق این خواسته حد اکثر تلاش خود را به کار ببندند.

اما به رغم این سخنان آشتی‌جویانه، ابوالغیظ گفت: وضعیت ژئوپولیتیک در خاورمیانه برای برقراری روابط کاملا دیپلماتیک مناسب نیست.

وزیر خارجه مصر با اشاره به وضعیت موجود در عراق، لبنان و فلسطین گفت: بحران‌های بسیاری در منطقه وجود دارد و متاسفانه روابط ایران و مصر با این بحران‌ها گره خورده است.