دنیای اقتصاد - سخنگوی کارخانه تولید سوخت هسته‌ای نوو سپرسک گفت که سوخت تهیه شده برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر در کانتینرهای پلمپ‌شده در انبارهای این کارخانه نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار نووستی وی افزود: سوخت مذکور که برای واحد اول نیروگاه بوشهر در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تهیه شده است، به طور دائم با حضور نمایندگان ایرانی مورد بازرسی قرار می‌گیرد که آخرین بازرسی در پاییز سال ۲۰۰۶

انجام شد. خبرگزاری رسمی روسیه در خبر جداگانه دیگری به انعکاس اظهارات اخیر پرویز فتاح، وزیر نیرو مبنی‌بر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در اکتبر (آذرماه) پرداخت. اظهاراتی که تاکنون مقام‌های روس در مقابل آن واکنش نشان نداده‌اند، اما یک مقام مسوول ایرانی در گفت‌و‌گو با ایسنا چنین خبری را زیر سوال برد.

این مقام مسوول با اشاره به اعلام وزیر نیرو نسبت به این که هزار مگاوات برق هسته‌ای آذرماه از طریق نیروگاه بوشهر وارد مدار می‌شود، با رد تلویحی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در آذرماه، اظهار کرد: روس‌ها متعهد هستند که در آذرماه نیروگاه را راه‌اندازی کنند، اما با توجه به مدیریت ضعیف پروژه توسط پیمانکار روسی این امکان در آذرماه وجود نخواهد داشت.

این مقام مسوول با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: به نظر نمی‌رسد روس‌ها موفق شوند در موعد مقرر به تعهداتشان برای راه‌اندازی واحد اول نیروگاه بوشهر عمل کنند.

وی در خصوص سفر مقام‌های اتم استروی اکسپورت به ایران و مذاکره با مقامات سازمان انرژی اتمی درباره‌ نیروگاه بوشهر گفت:‌ این سفر به زودی انجام می‌گیرد، اما هنوز زمان آن مشخص نشده است. بنابر اعلام رسمی سازمان انرژی اتمی بیش از هشت سال است که روسیه در را‌ه‌اندازی نیروگاه بوشهر تاخیر داشته است.

در آخرین توافق رسمی میان رضا آقازاده و سرگئی کرینکو در مهرماه سال گذشته قرار شد، روسیه در آذرماه ۸۶ این نیروگاه را راه‌اندازی کند و نیز در اسفند سال ۸۵ (مارس ۲۰۰۷) سوخت نیروگاه را به ایران منتقل کند. این در حالی است که سوخت در موعد مقرر به ایران ارسال نشد.

پیش از آن قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی - آبی «و.و.ا.ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰میلیون دلار است.

در ماه فوریه ۱۹۹۸ نیز فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند.

این پروژه می‌بایست ۸جولای ۱۹۹۹ تکمیل می‌شد، اما تاریخ بهره‌برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.