مناظره میان اقتصاددانان منتقد و حامیان دولت، دوشنبه شب وارد مرحله اجرا شد. پس از آنکه نزدیک به دو هفته حامیان دولت نهم پاسخ‌های پراکنده‌ای به نامه ۵۷ اقتصاددان منتقد دولت دادند، دوشنبه‌شب اولین مناظره رودرروی دو طرف انجام شد. این رودررویی که در یک برنامه تلویزیونی صورت گرفت، حسین عبده‌تبریزی، از امضاکنندگان نامه و دبیرکل سابق بورس تهران و الیاس نادران، مسوول کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و نماینده مجلس را مقابل هم قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس عبده تبریزی در این مناظره تلویزیونی گفت: نامه‌ای که ۵۷ معلم دانشگاه امضاء کردند نامه‌ای است که بیشترین نقش را در آن اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی داشتند و بعد اساتید دیگری نیز آن را امضا کردند، بنابراین من نماینده این افراد نیستم. دبیر کل سابق بورس تصریح کرد: طبیعی است هر ایرانی علاقمند است که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و این کاهش مخالفی ندارد، اما کاهش این نرخ به چه معنی است؟ چه هدفی را باید دنبال کند؟ و در چه بستری باشد؟ اینجا نقطه تقابل اختلاف‌نظرها است. عبده تبریزی گفت: نویسندگان نامه معتقدند که هرگز یک اقدام اداری نمی‌تواند نرخ سود را کاهش دهد و ممکن است نرخ سود اسما کاهش پیدا کند، اما عملا نرخ سود کاهش پیدا نخواهد کرد. عبده در پاسخ به نادران که کنترل انواع نرخ‌ها در دولت‌های مختلف را مثال زد و با ارائه آمار آن را در رشد اقتصادی و روند سرمایه‌گذاری در بانک‌ها بی‌تاثیر دانست، گفت: یکی از مشکلات ما این است که این داستان‌ها را سیاسی می‌کنید. اقتصاد مبحثی است که از تجربه روشنی در دنیا برخوردار است. وی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت انبساطی بوده، در پاسخ به نادران که پرسید آیا سیاست‌های دولت‌های قبل انبساطی نبوده است، گفت: نسبت به سیاست‌های قبل نیز انتقاد داشته‌ایم، ده‌ها و صدها نامه و انتقاد علیه دولت‌های قبل مطرح ‌شده است، ما حتی قبل از انقلاب نیز در حوزه مسائل اقتصادی انتقاد می‌کردیم و در حکومت طاغوت نیز انتقاد جرم نبوده است. عبده تبریزی یادآور شد: باید بپذیریم وقتی نقدینگی از ۶۸۵هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۳ به ۹۳۱هزار میلیارد ریال در سال ۸۴ و به ۱۲۸۴هزار میلیارد ریال در سال ۸۵ می‌رسد، سیاست‌ انبساطی در کشور حاکم است.

وی با اشاره به اظهارات نادران افزود: شما می‌گویید این سیاست انبساطی منجر به تورم نشده است و حتی تورم پائین آمده است. اما هر کس وضعیت جامعه را دیده تورم را احساس کرده است. این اقتصاددان تاکید کرد: واقعیت این است کسانی که با متغیرهای پولی بازی می‌کنند تجربه رشد و رفاه اجتماعی ندارند و حتی یک نمونه نمی‌توان پیدا کرد که کشوری با سیاست‌های دستوری به اهداف رشد و رفاه رسیده باشد. عبده تبریزی در پاسخ به این پرسش نادران که آیا شورای پول و اعتبار در گذشته چنین رویه‌ای داشته است، اظهار کرد: من نمی‌گویم همیشه اینکار را انجام داده است، در سیاست‌های دولت‌های قبلی هم نکات غلطی وجود داشته است. اما متاسفانه تمام آن نکات غلط الان مرکز سیاست‌های جدید دولت شده است. وی ادامه داد: اقتصاددانانی که این نامه را نوشته‌اند به دولت آقای خاتمی و هاشمی نیز این نکات را گفته‌اند. نادران در این لحظه به عبده تبریزی گفت: برخی از این اقتصاددانان در آن زمان خود مسوول بوده‌اند. عبده تبریزی پاسخ داد: در این نامه تلاش کردیم امضاکنندگان مسوولیت ۲ ساله و ۶ ماهه من را هم نداشته باشند که مشمول چنین انتقادی شوند. ضمن اینکه در دوران مسوولیت من قیمت مسکن یک ریال هم افزایش پیدا نکرد زیرا ما توانستیم منابع را به سمت بازار سرمایه حرکت دهیم. وی ادامه داد: اتفاق جالبی که در کشور افتاده این است که مقامات رسمی نگفته‌اند نرخ سود سپرده‌ها را پایین بیاورید، بلکه سوال می‌کنند شما نمی‌خواهید تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان برسد؟ طرح موضوع اینگونه است.

عبده افزود: این در حالی است که بین نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات رابطه‌ای وجود دارد. نمی‌توان تئوری جدیدی داد که بر اساس آن سودهای ۱۵،۱۶ و ۱۷درصدی به سپرده‌ها پرداخت کرد، اما نرخ تسهیلات ۱۲درصد باشد. عقل سلیم می‌پذیرد اگر نرخ سپرده ۱۷درصد باشد، نمی‌تواند تسهیلات با نرخ ۱۲درصد بدهد.

اما الیاس نادران نیز در این نشست گفت:‌ نامه به دلیل اینکه گرایش‌های مختلف فلسفه اجتماعی - اقتصادی را در خودش جمع کرده است به ناچار حاوی یکسری تناقضات داخلی است و به شکل متعارض بروز کرده است‌. وی افزود: ایراد دیگری که در ‌نامه وجود دارد این است که به جای اینکه به ساز‌و‌کارهای علمی و عینی بپردازد‌، بیش از حد شعاری و تبلیغاتی شده است. نادران در پاسخ به این سوال که آیا در این نامه هیچ نکته قابل تاملی که دولت باید به آن توجه داشته باشد، نیست؟ گفت: حتما این‌گونه است، یعنی من به هیچ‌وجه اعتقاد ندارم که وقتی یک نامه‌ای تنظیم می‌شود همه مفاد آن از ابتدا تا پایان بد است، اما وقتی حق و باطل با یکدیگر مخلوط می‌شود مقداری کار را مشکل می‌کند به خصوص که وقتی این نکات تبلیغی و سیاسی و تبدیل به شعار شود، در این صورت اصل آن مطلب حق نیز ضایع می‌شود. نادران با اشاره به صحبت عبده تبریزی که مطرح کرد کاهش نرخ بهره باعث شد که قیمت زمین بالا رود، تصریح کرد: واقعا اینکه فکر کنیم با کاهش ۲‌درصد نرخ سود بانکی، مردم تمام پس‌اندازهایشان را به بازار مسکن می‌برند‌، این‌گونه نیست. بازار مسکن یک تحلیل همه‌جانبه و جامع‌تری نیاز دارد. نادران با اشاره به مطرح شدن کاهش انباشت سرمایه نسبت به سال ۸۳ گفت: بر‌اساس آمار سرمایه‌گذاری نسبت به تولید ناخالص داخلی در هر دو سال ۸۴ و ۸۵ رشد داشت. وی افزود: نرخ رشد انباشت سرمایه سال ۸۳ حدود ۷‌درصد بود و در سال ۸۵ این نرخ به ۱/۸‌درصد رسید و سپرده‌های مدت‌دار که انتظار می‌رفت کاهش یابد در هر دو سال ۸۴ و ۸۵ رشد داشته است. این استاد دانشگاه یادآور شد: شعارها، تبلیغات و امور سیاسی اگر از این نامه حذف می‌شد نامه واقعی‌تر می‌شد و پذیرفتنی‌تر بود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در طرح ساماندهی اقتصادی، آیا یارانه‌ها را هدفمند کردند؟ بحث واردات و گمرکات حل شد، بحث تعادل‌های داخلی را حل کردند، بحث عدالت‌اجتماعی را حل کردند؟ نمی‌گویم دولت هیچ کاری نکرد، اتفاقا در موضع دفاع از عملکرد دولت آقای خاتمی از بسیاری اقداماتی که انجام شده می‌توانم دفاع کنم و بگویم کار خوبی بوده است ولی رویکرد‌، رویکردی نبوده که در جهت تحقق عدالت‌اجتماعی‌، حل معضلات اساسی و ساختار اقتصادی کشور باشد.