تسریع در بازسازی مجموعه تئاتر شهر

نگاه سوم- از زمانی که بحث بازسازی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد، حاشیه‌هایی برای این موضوع به وجود ‌آمد. سازمان میراث فرهنگی به دلیل سابقه فرهنگی این مجموعه نظارت در بازسازی آن را ضروری می‌دانست.

در همین رابطه پارسایی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی چند روز پیش اعلام کرد که نامه‌ای درباره تقاضا مبنی بر حضور یک مشاور در نوسازی برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارسال شده است که از سوی این سازمان بدون پاسخ مانده است. در رابطه با صحبت‌های پارسایی، یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی استان تهران پاسخ داد: این نامه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور فرستاده شده است و پاسخ آن را رییس سازمان باید اعلام کند نه مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران.

روز گذشته مهدی معمارزاده مشاور سازمان میراث فرهنگی و حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایش در خبرگزاری ایسنا حضور یافتند و درباره بازسازی مجموعه تئاتر شهر به تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه محسن پارسایی با اشاره به ارسال نامه‌ای به رحیم مشایی گفت: اواخر فروردین ماه این نامه را مستقیما به دفتر مشایی ارسال و درخواست کردیم نماینده‌ای از سوی این سازمان به عنوان نماینده مستقیم میراث فرهنگی به ما معرفی شود اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم تا این که مدتی بعد نامه‌ای از سوی میراث فرهنگی دفتر استان تهران دریافت کردیم و طبق این نامه درخواست‌مان را همراه با طرح‌هایمان می‌بایست به استان تهران ارسال کنیم.همچنین به گفته معمارزاده هم‌اکنون روند طبیعی پیگیری این موضوع مشخص شده و مشکلات گذشته کاملا حل شده است.

اما ساخت و ساز زمین مجاور تئاتر شهر در کنار مجموعه تئاتر شهر مشکل دیگری است که این روزها مطرح می‌شود.حسین پارسایی درباره احداث مجتمع ولی‌عصر (عج) در ضلع جنوبی تئاتر شهر گفت: ساخت و ساز اماکن مذهبی امری است بسیار پسندیده اما می‌توان این اماکن را در فاصله مناسب از مراکزی همچون تئاتر شهر که به دلیل سابقه فرهنگی‌شان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند احداث کرد تا هر دو مکان وضعیت مناسبی داشته باشند.مهدی معمارزاده پیشنهاد کرد: نامه مشترکی از سوی هر دو مرکز به آقای قالیباف نوشته شود تا گودبرداری زمین مجاور متوقف شود و این پروژه با تغییر کاربری، تبدیل به پارکینگ مجموعه تالار شهر شود.

بنابر این گزارش درپی برگزاری نشست مشترک میان مسوولان مرکز هنرهای نمایشی و نماینده سازمان میراث فرهنگی استان تهران، بازسازی مجموعه تالار شهر با حذف سازه‌های پشت بام، تغییر کاربری، تعمیر سالن شماره ۲ و تعمیر و بازسازی راهروی طبقه دو در حال انجام است، اجرای عملیات رنگ‌کاری و اجرای نمونه‌های کاشی کاری در راهروهای طبقه دوم مجموعه تئاتر شهر یکی از بارزترین اقدامات انجام شده حال حاضر این مجموعه است.گذشته از کارگرانی که مشغول رنگ زدن دیوارهای راهرو با سطل‌های رنگ هستند، سالن شماره دو نیز که قرار است برای ایجاد سالن کنفرانس تجهیز شود، در حال تعمیر است.بنابر گفته یکی از مسوولان تئاتر شهر هیچ گونه تغییری در معماری این بنا انجام نمی‌شود و آنچه رخ می دهد در محدوده بازسازی و نوسازی است و با حل شدن اختلاف‌ها از این پس می‌توان انتظار داشت که در بازسازی بزرگترین مجموعه تئاتری کشور سرعت بیشتری صورت گیرد.