دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و متحدان اروپایی آن خواست تا زمانی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای رفع بن‌بست هسته‌ای ایران هستند، اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را به تاخیر بیاندازند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بان کی مون گفت: شورای امنیت باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد برای یافتن راه‌حلی جهت رفع مناقشات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلاش کرده و به کار خود ادامه دهد. وی گفت: این امر باید از طریق مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو حل شود. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است خواستار طرح اقدام و مذاکره است‌، من از چنین اقدامی حمایت می‌کنم. کارشناسان آژانس قرار است برای مذاکره درباره طرحی برای رفع مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به ایران سفر کنند. به گفته البرادعی مذاکره درباره چنین طرحی حدود دو ماه وقت می‌برد.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکره را درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تحریم‌های فعلی سازمان ملل علیه ایران را تشدید می‌کند آغاز کرده‌اند. روسیه و چین با اقدامات تنبیهی بیشتر مخالفند.

واکنش آمریکا و اروپا به موضع بان کی مون درباره تحریم‌ها علیه ایران حاکی از اختلاف‌نظر در این زمینه است.

ریک گرنل، سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: راهی که باید در قبال ایران پیش بگیریم کاملا واضح است‌، چرا که قطعنامه‌های شورای امنیت وظایف ایران را به طور دقیق و با جزئیات بیان می‌کند. گوردون جاندروئه نیز گفت: ایران باید از قطعنامه‌های فعلی سازمان ملل پیروی کند تا نیازی به قطعنامه‌های دیگر نباشد.

از سوی دیگر، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد تاکید کرد که به دلیل مذاکرات در حال انجام میان سولانا و لاریجانی، شورای امنیت به این زودی پرونده هسته‌ای ایران را بررسی نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، کارن پرس، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت اظهار کرد: به دلیل مذاکرات در حال انجام بین خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شورای امنیت سازمان ملل به این زودی پرونده هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.

وی افزود: احتمال می‌رود این مذاکرات به زمان بیشتری نیاز داشته باشد‌، به همین دلیل بررسی پرونده هسته‌ای ایران در این شرایط وارد نیست و این پرونده تا قبل از پایان آگوست به شورای امنیت ارجاع داده نخواهد شد. وی درباره درخواست ایران از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر بازدید از رآکتورهای هسته‌ای ایران گفت: این اقدام گامی مفید بود، اما نمی‌دانیم که در اتخاذ گام‌های آینده موثر است یا خیر و هم‌اکنون زمام امور به دست سولانا، لاریجانی و گروه ۱+۵ است.

پیشنهاد جدید غرب

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها خبرداد: آمریکا و متحدانش که به دنبال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند درحال بررسی پیشنهادی هستند که براساس آن شورای امنیت متعهد می‌شود، درصورتی که تهران توسعه بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کند، تحریم‌های جدید علیه تهران را متوقف کنند. این خبرگزاری با بیان این که این پیشنهاد ازسوی انگلیس مطرح شده است روز جمعه افزود: موضع علنی واشنگتن و حامیان کلیدی‌اش هم چنان تعلیق کامل است، یعنی اینکه نه تنها توسعه قابلیت‌ها بلکه بازفرآوی اورانیوم و تولید تجهیزاتی را که برای این روند به کار می‌رود متوقف کند، اما این بازنگری نشانگر آمادگی احتمالی برای مصالحه در خصوص این درخواست از طریق پذیرش برنامه غنی‌سازی پیشرفته ایران دست‌کم در ابتدا در ازای احیای مذاکرات چندجانبه‌ای است که هدفش تعلیق بلندمدت غنی‌سازی است.

مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز از ایران خواست به طور کامل همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ماه مارس سال‌جاری متوقف شد از سر بگیرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی از استراسبورگ گزارش داد: مجمع پارلمانی شورای اروپا اصرار کرد که ایران اطلاعات مکفی و دقیقی را در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. بر اساس این گزارش، این مجمع همچنین از اعضا و ناظران شورای اروپا دعوت کرد که به تلاش‌های گروه ۱+۵ در مورد حل مساله هسته‌ای ایران کمک کند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا قاطعانه قصد دارد که مساله هسته‌ای ایران را در حوزه دید خود قرار دهد و به کمیته مسائل سیاسی خود دستور داد که به دقت این مساله را پیگیری کند. این گزارش حاکی است که مجمع همچنین از تهران خواست که به طور ریشه‌ای در روابطش با رژیم صهیونیستی تجدید‌نظر کرده و از اظهارات ضد‌صهیونیستی خودداری کند. مجمع پارلمانی شورای اروپا از ایران خواست که از حمایت حماس و حزب‌ا... امتناع ورزیده و از هر گونه عملکرد در جهت آنچه «بی‌ثبات‌سازی عراق» خواند، اجتناب کند. در عین حال، وزیر امور خارجه هلند گفت که قصد ندارد تضمین دولتی برای اعتبار صادرات در مورد فعالیت‌های تجاری را که تجارت با ایران می‌تواند بر آن متکی باشد، لغو کند. پایگاه اینترنتی اکسپاتیکا به نقل از ماکسیم فرهاگن، وزیر امور‌خارجه هلند که روز پنج‌شنبه در پارلمان کشورش صحبت می‌کرد گزارش داد: برداشتن چنین امنیتی برای تجارت در واقع به یک بایکوت اقتصادی منجر می‌شود و اکنون زمان انجام چنین کاری نیست.

براساس این گزارش، «مرکز اطلاعات و اسناد درباره اسرائیل» گفته است که دولت هلند باید ترغیب تجارت با ایران را به این شکل متوقف کند. ورهاگن گفت که به چنین اقدامی تمایلی ندارد.