گفت‌وگوی بدون قید و شرط با ایران

دنیای اقتصاد: در حالی که دولت آمریکا هنوز هم بر طبل اتهام علیه ایران می کوبد، برخی کاندیداهای تصاحب صندلی ریاست در کاخ سفید، از موضع واشنگتن در قبال تهران انتقاد می‌کنند و گفت‌وگوی بدون قید و شرط با ایران را یک ضرورت می‌دانند.

در همین زمینه بیل ریچاردسون، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸، گفت که آمریکا باید به جای موعظه کردن برای دولت ایران بدون پیش شرط با این کشور گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریچاردسون، در یک سخنرانی از سیاست خارجی دولت جورج بوش، در زمینه عراق و استفاده از فشار یک جانبه در قبال ایران و کره شمالی انتقاد کرد. وی گفت: آمریکا علاوه بر آن به جای استفاده از نام‌هایی از جمله «محور شرارت»‌ باید به دنبال یافتن نقاط مشترک با دولت فعلی ایران باشد. ریچاردسون به اعضای مرکز سیاست ملی گفت: اگر می‌خواهیم ایران رفتارش را بهبود بخشد، باید از تهدید حمله به آن‌ها دست برداریم.

وی البته با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما باید به خاطر داشته باشیم که هیچ کشوری تاکنون با زور دست از تسلیحات هسته‌ای بر نداشته است.

کلینتون نیز در یک سخنرانی در «مرکزی برای امنیت آمریکای نو» گفت: دولت آمریکا که تعامل مستقیم کمی با ایران دارد، ظاهرا مایل به ادامه مذاکره با تهران نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌هیلاری کلینتون، دیگر نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۰۸، با بیان اینکه آمریکا باید به مذاکره با ایران ادامه دهد، گفت: بزرگ‌‏ترین چالش آمریکا در سطح بین‌‏المللی دوباره به قدرت رسیدن از طریق ارزیابی مجدد متحدان، پایبندی به ارز‌‏ش‌‏ها و درک این موضوع است که قدرت آمریکا صرفا برای «نمایش قدرت» نیست.

تکرار اتهامات

از دیگر سو وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که ایران به وعده کمک به ایجاد ثبات در عراق عمل نمی‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، شان مک کورمک این ادعا را در پاسخ به درخواست دولت عراق برای ازسرگیری مذاکرات با ایران درباره اوضاع امنیتی عراق، مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: شرایط را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه زمانی برای دیدار (با ایران درباره عراق) مناسب است.

وی ادعا کرد: مهم است که ایران به گفته‌های خود مبنی بر علاقه به ایجاد ثبات در عراق عمل کند در حالی که فعالیت‌های ایران در تناقض آشکار با این هدف اعلام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که واشنگتن «محک دشواری» برای از سرگیری مذاکرات با ایران (درباره عراق) تعیین نکرده است، افزود: سیاستمداران آمریکا با بررسی شرایط تصمیم می‌گیرند که آیا موقعیت برای دیداری در این زمینه مناسب است یا خیر.وی ادامه داد: همان طور که گفتم ایرانی‌ها واقعا به آنچه که گفتند انجام خواهند داد عمل نکرده‌اند. مک کورمک با ایراد اتهاماتی تکراری علیه ایران گفت: ایران باید فراهم کردن سلاح و نیز آموزش گروه‌هایی که سربازان ‌آمریکایی در عراق را می‌کشند، متوقف کند. همچنین برخی مقام‌های آمریکایی بار دیگر مدعی شدند که ایران شبه نظامیان را در عراق تعلیم می‌دهد و به طراحی حملات در عراق کمک می‌کند. به گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز گزارش داد، ژنرال کوین برگنر، سخنگوی ارشد نیروی نظامی آمریکا در عراق مدعی شد: فعالان ایرانی سلاح‌هایی در اختیار دارند، مبارزین را آموزش می‌دهند، منابع در اختیارشان می‌گذارند، به طرح‌های عملیاتی کمک می‌کنند، سلول‌های سری را برپا می‌کنند و این اقدامات عراق را بی‌ثبات می‌کند.

وی در کنفرانس خبری گفت: ما تمایل بسیاری داریم که اقدام آنها را برای کاهش سطح تلاش و کمک به امنیت عراق شاهد باشیم؛ اما هنوز شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم. همچنین یکی از مقام‌های ارشد دفاع موشکی آمریکا با دفاع از طرح نصب دیوار دفاعی ضد موشکی آمریکا در اروپای مرکزی ادعا کرد: تهدید موشکی ایران و کره‌شمالی به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاتریشیا ساندرز مدیر اجرایی آژانس دفاع موشکی آمریکا در جلسه‌ای در پارلمان اروپا ادعا کرد: سیستم دفاع موشکی با تهدیدی واقعی و روز افزون روبه‌رو است.

واشنگتن مدعی است این دیوار دفاعی شبکه‌ای دفاعی تولید می‌کند تا اروپا و آمریکای شمالی را از حمله احتمالی ایران و کره‌شمالی محافظت کند. این در حالی است که مقام‌های ناتو خواستار بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر شده و گفته‌اند: هنوز فوریت یا قریب‌الوقوع بودن این تهدید ارزیابی نشده است.

این‌بار بنزین

آسوشیتدپرس گزارش داد: سران یکی از کمیته‌های دو حزبی مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای افزایش فشار به ایران لایحه‌ای را پیشنهاد دادند که هدف آن کاهش واردات بنزین به ایران است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به موجب لایحه‌ای که توسط مارک کرک و رابرت اندروز، اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد، هر شرکتی که بنزین در اختیار ایران بگذارد یا به واردات بنزین به ایران کمک کند تا پایان سال میلادی جاری مشتریان آمریکایی خود را از دست خواهد داد.

اگرچه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت است، به دلیل کمبود پالایشگاه مجبور است حدود نیمی از بنزین مصرفی خود را وارد کند. کرک در این‌باره گفت: وابستگی ایران به واردات بنزین به یکی از نقطه ضعف‌های اصلی دولت ایران تبدیل شده است، کمبود بنزین یکی از خطراتی است که دولت ایران را تهدید می‌کند و این فرصتی دیپلماتیک‌ برای کشورهای غربی است تا ایران را مجبور به پیروی از قوانین هسته‌ای بین‌المللی کنند.

این لایحه به جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد یکی از جریمه‌ها از جمله خودداری از دادن وام و اعتبار از بانک‌های واردات و صادرات و نیز وام‌ها و اجازه آمریکا برای صادرات به آمریکا را انتخاب کند. تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا ریسک تداوم برنامه هسته‌ای ایران را برای این کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه آمریکا و متحدان اروپایی آن در تلاش هستند فشار به ایران را افزایش دهند، گفت: ما در حال بررسی تحریم‌های احتمالی بیشتر و شدیدتر علیه ایران هستیم.