دنیای اقتصاد- به گفته معاون وزیر نفت، هنوز زمان قطعی برای عرضه بنزین مازاد بر سهمیه تعیین نشده است، ولی پیش‌بینی می‌کنیم دو ماه پس از اعمال سهمیه‌بندی، قیمت آزاد بنزین تعیین شود؛ باهنر نیز گفته‌است در صورتی که تا دو ماه دیگر اندک فشاری به مردم وارد شود، عرضه بنزین آزاد با نرخ تعیین‌شده اعلام خواهد شد. با عرضه بنزین آزاد نگرانی‌ها رفع می‌شود

عزم دولت بر تداوم سهمیه‌بندی

دنیای اقتصاد- با گذشت چهار روز از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، وضعیت جدید کم‌کم عادی می‌شود و شهروندان در حال تطبیق دادن خود با شرایط تازه هستند.

مسوولان اجرایی طرح نیز به مردم اطمینان می‌دهند که نگرانی‌ای در مورد کمبود بنزین وجود ندارد و شهروندان تنها باید به مدیریت مصرف سوخت خود بپردازند.

عزم جزم دولت در اجرای مصوبه مجلس برای حفظ منابع ملی و جلوگیری از هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر کشور، نیازمند همکاری با این طرح عظیم ملی است.

تداوم سهمیه بندی

در همین حال وزیر نفت با رد شایعه توقف طرح سهمیه‌بندی بنزین، بر پیگیری اجرای آن تاکید کرد.

کاظم وزیری هامانه گفت: این طرح مصوبه مجلس است و دولت عزم خود را جزم کرده تا اجرای این قانون تداوم یابد.

وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره بنزین در کشور بالا است، افزود: اکنون تولید روزانه بنزین پالایشگاه‌های کشور به ۴۴میلیون لیتر رسیده است.

وزیری هامانه افزود: با مجموع ذخیره‌ای که در کشور وجود دارد، با مشکل کمبود بنزین مواجه نیستیم.

وی درباره احتمال صدور کارت هوشمند برای گازوئیل نیز تصریح کرد: هم‌اکنون صدور کارت هوشمند برای این فرآورده سوختی در برنامه وزارت نفت قرار ندارد.

معاون سیاسی وزیر کشور نیز با تاکید بر اینکه تعویق سهمیه‌بندی بنزین به هیچ‌وجه در برنامه نیست، اظهار کرد: مجلس سهمیه‌بندی بنزین را تصویب کرده است و ما نیز مجری قانون هستیم.

مجتبی ثمره‌هاشمی افزود: اکنون سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شده و اوضاع هم عادی است.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح سهمیه‌بندی بنزین قدم کوچکی برای رفع مشکلات توزیع و پخش بنزین در کشور است که البته مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

محمدحسن ابوترابی افزود: همه مردم باید با اتحاد و صبر کمک کنند تا مصرف واقعی بنزین در کشور مشخص شود.

وی گفت: مشکلات کارت هوشمند را نفی نمی‌کنیم ولی با مشخص شدن مصرف واقعی بنزین، تمام نگرانی‌های موجود مردم رفع خواهد شد.

ضرورت عرضه بنزین آزاد

با این حال هنوز یک سوال در این مورد باقی است: تکلیف عرضه بنزین مازاد بر سهمیه چه زمانی روشن می‌شود؟

محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این باره گفت: هنوز زمان قطعی برای عرضه بنزین مازاد بر سهمیه تعیین نشده است ولی پیش‌بینی می‌کنیم دو ماه پس از اعمال سهمیه‌بندی، قیمت آزاد بنزین تعیین شود.

وی افزود: از دارندگان خودرو و موتور سیکلت درخواست می‌شود که از سهمیه‌های خود به تناسب استفاده کنند و در استفاده از سهمیه‌های خود تعجیل نکنند.

نعمت‌زاده با اشاره به پیشرفته بودن این سیستم گفت: چنانچه یک خودرو از سهمیه خود در مدت ۴ ماه استفاده نکند سهمیه آن به ۴ ماه بعد منتقل می‌شود به گونه‌ای که صاحب خودرو می‌تواند از ۸۰۰ لیتر سهمیه برخوردار شود.

وی در پاسخ به ‌این سوال که وضعیت خودروهای دوگانه سوز به چه صورت خواهد بود، گفت: از آنجا که در بعضی از شهرها هنوز ایستگاه‌های عرضه CNG راه نیفتاده و یا بعضی از خودروها فاقد کپسول هستند در نتیجه بعضی از خودروهای دوگانه‌سوز نیز به مدت دو تا سه ماه مشمول سهمیه بنزین خودروهای بنزین سوز محسوب می‌شوند.

اما نمایندگان مجلس نیز بر عرضه بنزین مازاد بر سهمیه تاکید دارند. از جمله موسی قربانی عضو هیات‌رییسه مجلس از دولت خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین قیمت بنزین آزاد اقدام کند.

موسی قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه برخی مشکلات بسیار جزیی در بحث بنزین باعث لغو سهمیه‌بندی نمی‌شود، گفت: باید مشکل را حل کرد و بحث سهمیه‌بندی هم ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: حتما دولت قیمت بنزین آزاد را مشخص می‌کند و افراد می‌توانند از بنزین استفاده کنند.

جهانبخش محبی‌نیا دیگر عضو هیات‌رییسه مجلس نیز عرضه بنزین با نرخ آزاد را سوپاپ اطمینان اجرای طرح سهمیه‌بندی دانست و گفت: با توجه به مصوبه مجلس در اجرای سهمیه‌بندی بنزین، دولت مصر خواهد بود تا به کمک مجلس اجرای این قانون را ادامه دهد.

از سوی دیگر محمدرضا باهنر نایب‌رییس اول مجلس که هفته گذشته نیز بر عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد تاکید کرده بود، یک بار دیگر به ایرنا گفت: در صورتی که تا دو ماه دیگر اندک فشاری به مردم وارد شود، عرضه بنزین آزاد با نرخ تعیین‌شده اعلام خواهد شد.

وی همچنین گفت: افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌های مسافربری ممنوع است.

باهنر افزود: وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی‌ها، آژانس‌های درون شهری و برون شهری و خودروهای مسافربری حق افزایش قیمت کرایه را ندارند.

وی گفت: در سال گذشته پنج میلیارد دلار بنزین وارد شده به اضافه تولید داخلی مصرف شده‌ است که این مصرف انرژی بی‌رویه در کشور مانند سوزاندن اسکناس برای گرم شدن است و همچنین آلوده شدن محیط‌زیست و هوای شهر را به دنبال دارد. باهنر اظهار کرد: در صورتی که بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شد، امسال می‌بایست هفت میلیارد دلار بنزین وارد می‌شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در آیین گرامیداشت هفتم تیر به اردستان سفر کرده بود، گفت: سال گذشته روزانه ۶۵میلیون لیتر بنزین توزیع شد، ولی امسال با سهمیه‌بندی ۵۸میلیون لیتر بنزین برای مصرف خودروها در نظر گرفته شده ‌است.

وی افزود: با این میزان صرفه‌جویی در بنزین می‌توان هزاران کار عمرانی و اقتصادی در کشور انجام داد.

وی تصریح کرد: در ۱۰سال گذشته فقط ۱۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج و دو درصد تولید دوگانه‌سوز شده، در صورتی که در سال گذشته ۱۵۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج و امسال ۳۰۰هزار خودروی دوگانه سوز تولید شده است.

کاهش ترافیک و آلودگی هوا

اما نتایج مثبت اجرای سهمیه‌بندی بنزین طی سه روز گذشته در کشور مشاهده شد. روانی ترافیک و کاهش آلودگی هوا از جمله این مزایا است.

همچنین با اجرای این طرح، میل شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش یافت. جعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص گفت: با بسیج امکانات و تجهیزات ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت هم زمان با آغاز سهمیه‌بندی بنزین، سهم حمل و نقل عمومی از جابه‌جایی درون شهری در تهران به حدود ۵۰درصد افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری مهر وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰میلیون جا به جایی درون شهری در تهران صورت می‌گیرد که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین میل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش یافته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه با خلوت شدن نسبی خیابان‌ها، سرعت اتوبوس‌ها که عموما با ظرفیت کامل حرکت می‌کنند، افزایش پیدا کرده، گفت: هزار دستگاه اتوبوس در روزهای اخیر وارد ناوگان شده و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز طی ماه‌های آتی به ناوگان اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با رانندگانی که بخواهند با فرصت طلبی از موقعیت پیش آمده سودجویی کرده و نرخ کرایه‌ها را افزایش دهند، قاطعانه برخورد می‌شود، افزود: با رانندگان تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی که بخواهند وجه بیشتری از تعرفه مصوب از مسافران دریافت کنند، بدون اغماض رفتار کرده و با ابطال کارنامه تاکسیرانی و مجوز مسافربری آنها کارت سوخت حمل و نقل عمومی متخلفان را باطل می‌کنیم.

شرایط دریافت کارت ویژه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با صدور اطلاعیه‌ای شرایط دریافت کارت سوخت ویژه برای خودروهای مسافربر شخصی، آژانس‌های تلفنی و آموزشگاه‌های رانندگی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اطلاعیه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا آمده است: دارندگان این قبیل خودروها که قبلا از طریق سایت وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند ضمن استفاده از ذخیره سوخت کارت‌های عادی برای دریافت کارت سوخت ویژه با شرایط ذیل به واحدهای راهنمایی و رانندگی سراسر کشور مراجعه کنند.

در این اطلاعیه شرایط تحویل کارت سوخت مسافربران شخصی، رنگ آمیزی درب صندوق عقب و درب موتور با رنگ نارنجی به عرض ۲۰ سانتیمتر و نصب برچسب طرح شناسایی با ارائه معرفی نامه از سازمان تاکسی رانی شهر مربوطه ذکر شده است.

همچنین آژانس‌های تلفنی نیز می‌توانند با ارائه معرفی نامه از سازمان تاکسیرانی مربوطه و نصب برچسب طرح شناسایی، برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند.

تکذیب شایعه ‌تعویق سهمیه‌بندی بنزین

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار اطلاعیه‌ای در روز پنج شنبه شایعه تعویق سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا این شرکت در این اطلاعیه از صاحبان خودروها و موتورسیکلت‌ها خواست تا سهمیه سوخت خود را مدیریت کرده و برای دریافت سوخت عجله نکنند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تعیین سهمیه بنزین برای خودروها و موتورسیکلت‌ها و قابلیت انتقال آن به دوره‌های بعدی از هموطنان درخواست می‌شود با هدف مدیریت سهمیه سوخت مصرفی خود، برای دریافت سوخت عجله نکنند و برابر نیاز اقدام به سوختگیری کنند.