دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور گفت: تمرکز بر مبارزه با عرضه موادمخدر، یک دور باطل و مبارزه‌ای یک‌جانبه و ناکافی است.

اسماعیل احمدی‌مقدم روز یکشنبه در همایش «مصون‌سازی محیط‌های کاری، آموزشی و حرفه‌ای» افزود‌: در مبارزه با اعتیاد باید به عرضه و تقاضا نگاه ساختارمند داشت. به گزارش ایرنا، وی گفت: در چند سال اخیر سعی شده با این نگاه از ورود و عرضه مواد‌مخدر جلوگیری شود و مبارزه با تقاضای مواد‌مخدر در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

مشاور رییس‌جمهوری با اشاره به افزایش ۳۰درصدی تولید مواد‌مخدر در افغانستان افزود: مرزهای گسترده، وفور مواد‌مخدر، بازار مصرف داخلی و کوتاهی مسیر برای عرضه مواد، همه نشان‌دهنده نزدیکی خطر است. احمدی‌مقدم، وجود اعتیاد در کشور را یک واقعیت دانست و گفت: تولید و عرضه مواد‌مخدر در دنیا قابل مهار نیست. دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تاکید کرد: نمی‌توان امید چندانی به ترک کامل معتادان در کشور داشت و باید سعی کرد رابطه بین معتاد و عرضه‌کننده مواد را قطع کرد.

وی ارائه متادون و اطلاع‌رسانی به معتادان برای دریافت مواد‌مخدر مطمئن‌تر و ارزان‌تر را یکی از اقدامات مناسب برشمرد و اظهار کرد: معتادان با مراجعه به ستاد تحت سه مرحله درمان قرار می‌گیرند.

احمدی‌مقدم از ارائه امکانات تزریقی به صورت بهداشتی‌، آموزش مسائل جنسی برای مراقبت از خانواده معتادان و ارائه موادی که بتواند نیازهای جسمی و روحی معتاد را برآورده کرده، او را از تزریق بی‌نیاز کند به عنوان سه مرحله درمان معتادان توسط ستاد مبارزه با مواد‌مخدر یاد کرد. مشاور رییس‌جمهوری تاکید کرد: اگر نتوان مشکلات روحی و روانی معتادان را برطرف کرد، آنها دوباره به اعتیاد روی می‌آورند و تمام زحمات بی‌نتیجه خواهد ماند.