پایان دیدار بوش و پوتین

دیدار دو روزه‌ روسای‌جمهور آمریکا و روسیه بدون فائق آمدن به اختلاف میان دو کشور درباره طرح سپر دفاع موشکی آمریکا پایان یافت. پیشنهاد جدید پوتین

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در دیدار خود با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا پیشنهاد جدیدی درباره طرح مورد مناقشه سپر دفاع موشکی آمریکا ارائه کرد.

بنا به پشنهاد جدید پوتین که در تکمیل پیشنهاد سابق وی است، آمریکا و روسیه می‌توانند علاوه بر ایستگاه رادار «گاباله» در آذربایجان، از سیستم‌های رادار مستقر در جنوب روسیه نیز مشترکا استفاده کنند.

ولادیمیر پوتین ماه گذشته در جریان اجلاس گروه هشت در هالیگین‌دام آلمان به آمریکا پیشنهاد کرد، به جای استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، از تاسیسات رادار «گاباله» استفاده‌ی مشترک کنند. تاسیسات «گاباله»، واقع در شمال شرق باکو، متعلق به جمهوری آذربایجان است که در اجاره‌ ده‌ساله‌ روسیه قرار دارد. پوتین پیشنهاد تکمیلی خود در جریان کنفرانس خبری دو رییس‌جمهوری مطرح ساخت. این کنفرانس در پایان دیدار دو روز‌ه جورج بوش و ولادیمیر پوتین در «کنه‌بانک‌پورت»، اقامتگاه خانوادگی بوش در شهر «ماین» آمریکا برگزار شد.

پوتین در این کنفرانس خبری گفت: «پیشنهاد ما این است که یک مرکز مبادله‌ اطلاعات در مسکو و در صورت لزوم یک مرکز دیگری نیز در بروکسل ایجاد شود تا مناسبات آمریکا و روسیه را در ارتباط با سیاست‌های امنیتی تقویت نماید.» رییس‌جمهور روسیه افزود: «به این ترتیب روابط میان دو کشور ما به سطحی کاملا جدید ارتقا می‌بابد و دیگر ضرورتی برای استقرار سپر دفاع ضدموشکی جدید در شرق اروپا وجود نخواهد داشت.» جورج بوش پیشنهاد ولادیمیر پوتین را «مبتکرانه» خواند، اما گفت بر سیاست استقرار سیستم سپر دفاع ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک باقی می‌ماند. طرح سپر دفاع موشکی آمریکا شامل یک سیستم رادار برای استقرار در جمهوری چک و ۱۰ موشک رهگیر جهت استقرار در لهستان است.

استفان هادلی، مشاور امنیت ملی جورج بوش تایید کرد که دو طرف در ارتباط با طرح دفاع موشکی اختلاف‌نظر دارند، با وجود این، به نظر وی پیشنهاد پوتین حاکی از آمادگی جدی روسیه برای همکاری در این زمینه است.