مایکل مور به ایران نمی‌آید

نگاه سوم- پس از خبرهای حاشیه‌ای مربوط به ساخت فیلم الیور استون درباره احمدی‌نژاد این بار نوبت به حضور مایکل مور در تهران رسید که به حاشیه کشیده شود. حضور مایکل مور در تهران روز دوشنبه از سوی مرکز سینمای مستند تجربی اعلام شد و دلیل این حضور نمایش آخرین ساخته این کارگردان به نام SICKO در جشنواره سینمای حقیقت بود.

در نمابری که از سوی این سازمان به رسانه‌ها ارسال شد آمده بود:«طی مذاکراتی که نمایندگان «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پخش کننده جهانی فیلم مستند «سیکو» آخرین ساخته مایکل مور به عمل آورده‌اند مقرر گردید تا ضمن شرکت فیلم مذکور در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینما حقیقت، این فیلمساز برجسته و جنجالی آمریکایی هم به ایران سفر نماید.»

در آخرین ساخته مایکل مور، این کارگردان برای اینکه بتواند نقص موجود در سیستم بهداشت و بیمه آمریکا را اعیان نماید، با ۳ نفر از نیروهای داوطلب امداد نجات به کشور کوبا سفر می‌کنند و در آنجا نظام بهداشتی کوبا را به تصویر

می‌کشد که چگونه بر خلاف آمریکا، خدمات درمانی رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. کارگردان مستند «فارنهایت۱۱/۹» با تولید این مستند، ضمن انتقاد شدید از سیستم بهداشتی و سازمان بیمه آمریکا، ابراز امیدواری کرده تا این فیلم بتواند آغازگر راهی باشد که به برخورداری تمامی مردم آمریکا از تسهیلات بهداشتی و بیمه‌ای انجامد.

تهیه‌کننده سیکو: شایعه است

مشخص نیست مشکل کجا است که در وب سایت شخصی مایکل مور شایعه مربوط به سفر این کارگردان تکذیب می‌شود و هیچ اشاره‌ای نیز به دعوت ایران از این کارگردان نمی‌شود. مگان اوهارا از تهیه‌کنندگان مستند «سیکو» با انتشار این بیانیه در وب سایت شخصی مایکل مور آمدن مایکل مور به ایران را شایعه‌ای بیش ندانسته و آن را حاصل تلاش جمهوری‌خواهان آمریکایی دانست. در این بیانیه آمده است: جمهوری‌خواهان به جای پرداختن به چنین شایعاتی باید به این مطلب بپردازند که چرا بوش دچار اشتباه درگیر کردن آمریکایی‌ها با جنگ عراق شده است. نکته جالب این خبر عدم اعلام دعوت از سوی منابع ایران که احتمال حضور «سیکو» و سازنده آن را در ایران ساخته و پرداخته ذهن مخالفان مور و طرفداران جورج دبلیو بوش دانسته است.

حضور این مستندساز جنجالی سینمای جهان پس از حضور ژولیت بینوش و شان پن می‌توانست سومین حضور از سینماگران مطرح جهانی در ایران باشد که گویا شایعه‌ای بیش نبوده است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینمای حقیقت، از ۲۳ مهر سال‌جاری کار خود آغاز می‌کند و به گفته مسوولان برگزاری از دیگر مستندسازان برجسته جهان نظیر «فرناندو سولاناس» آرژانتینی، «هری هانیگمان» هلندی و...هم برای حضور در ایران دعوت به عمل آورده‌اند. با این حال از هم‌اکنون می‌توانید یا منتظر جواب این کارگردانان به این دعوت باشید یا منتظر واکنش این کارگردانان مبنی بر عدم صحت چنین دعوتی!