نگاه سوم - امروز سالروز تولد ریحانه رسول‌اکرم(ص) حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن و مادر است. در قانون خلقت، هر چه مقام آفریننده‌ای بالاتر است، وظایف او هم سنگین‌تر می‌شود. در این میان زن که به عنوان انسان، جانشین خدا در زمین و به عنوان مادر، پرورش‌دهنده افراد جامعه بشری است، از مقام بلند و والایی برخوردار است.

خدای من! مادر، اسطوره‌ای مقدس است در زندگی انسان، بزرگ و بلند و شاید نیمی از انسان‌ها مادر شوند اما باز هم مادر بودن و مادری کردن مفهومی مقدس است. به لحاظ جامعه‌شناسی، مادر نوعی نقش اجتماعی است، اما به هر حال مادر و مادری کردن در حیطه تحلیل‌های جامعه‌شناسی نمی‌‌گنجد.

از مهربانی و لطافت مادر بارها یاد کرده‌ایم و ستوده‌ایم، اما، لحظه‌های ناب خشم و قهر او را نیز می‌ستایم، لحظاتی که پایم در راه می‌لغزند و سوی بیراهه می‌رفتیم، لحظاتی که دست به خطا می‌بردیم. نه به کلام او دل می‌سپردیم و نه به نگاه

زهار زده‌اش، سر در جیب جهالت فرو کردیم و راه خود را رفتیم اما او چون کوهی سترگ راه را بر ما می‌بست و چه زود پرده جهالت دریده می‌شود و چشم دل گشوده و می‌بینیم که آن خشم نیز لبریز مهربانی است و آن گاه است که فروتنانه به سپاس می‌نشینیم. با اینکه در تمام جهان روز دیگری به این عنوان یعنی روز مادر شناخته و گرامی داشته می‌شود اما ما ایرانیان و شیعیان به احترام مادری بزرگ و مقدس که الگوی همه زنان عالم است، روز ولادت نبی اکرم، همسر علی مرتضی، مادر حسین و زینب کبری حضرت فاطمه زهرا (س) را به تمامی مادران و زنان مسلمان تبریک گفته روز مادر را گرامی می‌داریم.