برخی مسائل فقهی در باب احکام زنان سخن آخر نیست

حضرت آیت ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعال در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری تاکید کردند: در نگاه جامع اسلام به مساله زن، مسوولیت اداره و پیشرفت جامعه و کشور بر عهده همه افراد اعم از زن و مرد است اما مهمترین مسوولیت و نقش زنان، در هر سطحی از توانایی و فعالیت اجتماعی، نقش بسیار مهم آنان در خانواده است. به گزارش ایرنا، ایشان با تبریک میلاد با سعادت بانوی بزرگ تاریخ‌بشریت، حضرت فاطمه زهرا ( سلام ا... علیها) و تقارن این روز خجسته با سالروز ولادت امام خمینی (ره) تصریح کردند: تاکید اسلام بر اهمیت بی‌نظیر نقش زن در خانواده، به هیچ وجه به‌ معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه‌های مختلف نیست بلکه به معنای اصالت و اولویت نقش مادری و همسری در مقابل دیگر فعالیت‌ها و نقش‌ها است چرا که بقا و رشد و تعالی بشر و حفظ آرامش و سلامت جامعه در گرو تحقق این نقش است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود مجموعه عظیم بانوان نخبه را در کشور، نشان دهنده حقانیت و موفقیت نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به مساله زن دانستند و خاطرنشان کردند: در هیچ دوره‌ای مانند امروز، زنان محقق، دانشمند، متفکر، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی - اجتماعی در کشور وجود نداشته است و این واقعیت نشان می‌دهد که نگاه اسلامی به امر حجاب، برخلاف بی بند و باری نه تنها مانع رشد و تعالی زنان نیست بلکه رعایت حدود اسلامی و شرعی می‌تواند زمینه ساز و شتاب‌دهنده شکوفایی استعدادهای زنان باشد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با انتقاد از نگاه غلط غربی که تلاش می‌کند زنان را از ویژگی‌های فطری خود دور سازد و آنان را به کپی دوم مردان تبدیل کند افزودند: این نگاه، در واقع کسر شان زنان است چرا که زن کامل بودن در مواردی از مرد کامل بودن هم بالاتر و پرارزش تر است.

رهبر انقلاب اسلامی مسوولیت زنان نخبه کشور را در تصحیح نگاه غلط غربی به مساله زن یادآور شدند و افزودند: از دید اسلام زن بودن، اصالتا نوعی ارزش است و زنان و مردان در آفرینش حکیمانه الهی، هرکدام جایگاه و طبیعت و نقش خاصی دارند.

ایشان نگاه ابزاری غربی‌ها به زنان را ظلم به جامعه بشری و خیانتی بزرگ به حقوق زنان برشمردند و خاطرنشان کردند: زن، بخش زیبا، لطیف و مستور آفرینش است و بزرگترین گناهی که غربی‌ها باید پاسخگوی آن باشند این است که زن را در حد وسیله‌ای برای تبلیغات کالا، پول درآوردن بیشتر و ارضا (بی‌نظم و قانون) مسائل جنسی تنزل داده‌اند و از این طریق جوامع بشری را به دردهای غیرقابل علاجی مبتلا کرده‌اند.

ایشان با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای انطباق دادن اجباری احکام اسلامی با کنوانسیون‌های خارجی مرتبط با زنان، افزودند: البته برخی مسائلی که در فقه درباب احکام زنان وجود دارد سخن آخر نیست بلکه ممکن است با تحقیق یک فقیه ماهر و مسلط بر مبانی و متد فقاهت، نکات جدیدی استنباط شود اما تلاش برخی مرعوب‌شدگان در مقابل غرب، برای کم و زیاد کردن احکام اسلامی و انطباق دادن آنها با بعضی معاهدات جهانی، کاملا غلط است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تلاش دستگاه‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها برای تقابل صحیح وکیفی با دیدگاه‌ها و تبلیغات فمینیستی را، ضروری خواندند و افزودند: این کار خدمتی حقیقی به همه زنان جهان است.

رهبر انقلاب اسلامی، از برخی بی‌عدالتی‌ها در ارتباطات خانوادگی زن و مرد در کشورهای مختلف، انتقاد و ابراز تاسف کردند و افزودند: مردان نباید با سوء‌استفاده از توانایی جسمی و برخی خصوصیات دیگر، در درون خانواده به زنان زور بگویند و به آنان ظلم کنند.

ایشان تاکید کردند: رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، درک مبانی اسلامی و تهذیب مردان، عامل اصلی جلوگیری از زورگویی به زنان خواهد بود اما به‌هرحال چه با نصیحت و چه با استفاده از قانون، باید زمینه روابط سالم و صحیح خانوادگی فراهم شود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان جلسه با زنان نخبه را بسیار خوب و مفید خواندند و افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، شنیدن برخی مسائل از زبان جمعی از برگزیدگان و نخبگان جامعه زنان و نیز نگاه نمادین به مجموعه فعالیت‌های درخور تحسین زنان در جامعه اسلامی بود که برخی مطالب بیان شده نیز بسیار پرمغز و جالب توجه بود.