سفیر چین در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کند و تاکید کرد که اکنون زمان خوبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل که در کنفرانسی خبری صحبت می‌کرد، گزارش داد: معتقدم که باید بر مسیر دیپلماتیک تاکید بیشتری داشته باشیم. وی اشاره کرد که ایران در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این گفت‌وگو‌ها باید دنبال شود. نماینده چین در سازمان ملل ادامه داد: اطمینان ندارم که اکنون زمان مناسبی برای اقدام شورای امنیت سازمان ملل باشد، به ویژه اگر که شورا به اتخاذ تدابیر سخت‌تری در حوزه تحریم‌ها فکر کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که گوانگیا این اظهارت را پس از آن عنوان کرد که آمریکا بحث درباره سومین سری از تحریم‌ها را آغاز کرد. وی گفت: فکر می‌کنم در حالی که البرادعی و سولانا در حال انجام مذاکراتی هستند، اگر کسی به فکر به گردش درآوردن قطعنامه تحریم در حال حاضر باشد اقدام سودمندی نخواهد بود. بر اساس این گزارش نماینده چین گفت که در حال حاضر مذاکره‌ ایران و آمریکا می‌تواند مفید باشد. وانگ گوانگیا ادامه داد: باور من آن است که طرف‌های دیگر که در یافتن راه‌حل دیپلماتیک این مساله نفع مستقیم دارند باید به طریقی وارد گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌ها شوند. نماینده دایم چین در سازمان ملل هم‌چنین در گفت‌وگو با العالم بر حق ایران در استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد. گوانگیا درباره اوضاع خاورمیانه تصریح کرد: اوضاع این منطقه‌ در حال حاضر پیچیده است و علت این امر ارتباط این مسائل به یکدیگر است. گوانگیا درباره پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد: چین و بسیاری از کشورهای دیگر خواهان تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکرات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز انجام مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا هستند. وی خاطر نشان کرد: راه‌حل مذاکرات بهترین راه‌حل بحران پرونده هسته‌ای ایران است. نماینده دایم چین در سازمان ملل در عین حال بر ضرورت پایان دادن به نگرانی‌های جهان از طریق افزایش نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. چین در کنار آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه یکی از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل است که دارنده حق وتو است. شورای امنیت تاکنون دو سری از تحریم‌ها را علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور اعمال کرده است. آمریکا و متحدین اروپایی‌اش قصد اعمال سومین سری از تحریم‌ها علیه ایران را دارند، اما تاکنون هیچ پیش‌نویسی از قطعنامه سوم در شورای امنیت سازمان ملل به گردش در نیامده است. به گفته یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که به خاطر مقدماتی بودن مذاکرات از اعلام نامش خودداری کرد، تحریم‌های جدیدی که دولت بوش به دنبال آن است، مستلزم آن است که همه کشورها محموله‌هایی را که به سوی ایران در حرکتند یا از ایران بیرون می‌آیند بازرسی کنند تا حاوی تجهیزات مربوط به برنامه هسته‌ای یا سلاح نباشند و نیز سرمایه‌های تعداد بیشتری از ایرانی‌ها را مسدود می‌کند. بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید علیه ایران در راس دستور کار مذاکرت جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی در نشست اخیرشان بود.

بر حقوقمان پافشاری می کنیم

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و امضا کننده پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، خواستار بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و نسبت به تعهدات و حقوق خود در این چارچوب، پافشاری می‌کند. به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، طی سخنانی در اجلاس سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در این رابطه مغایر با اهداف و منشور این سازمان دانست. عراقچی تاکید کرد: شورای امنیت نمی‌تواند تحت فشار برخی کشورهای خاص، حق مسلم ایران را نفی کند. عراقچی یادآور شد: اقدامات شورای امنیت علیه ایران در حالی انجام می‌شود که این شورا نسبت به اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی، بر علیه مردم مظلوم فلسطین، کوتاهی کرده است. معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت رعایت موازین حقوق بشر از منظر دین مبین اسلام گفت: در بررسی مقوله حقوق بشر و موضوعات مرتبط با آن، باید موضوعاتی مانند تنوع فرهنگی را مد نظر قرار داد. سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا به عنوان یکی از نتایج کنفرانس باندونگ اندونزی در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد. چهل و ششمین اجلاس سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا دیروز با حضور نمایندگان چهل و هشت کشور عضو این سازمان، در بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد.