دنیای اقتصاد - اظهارات روز گذشته احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر مخالفت جدی با عرضه بنزین به قیمت آزاد، واکنش دیگر نمایندگان را به همراه داشت.

خبرنگاران ما در گفت‌و‌گو با کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی عماد افروغ و امیررضا خادم اعضای کمیسیون فرهنگی، عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه یوسف محبی عضو کمیسیون عمران، قیصر صالحی عضو کمیسیون اصل ۹۰، استدلال آنان را در این خصوص جویا شدند. تمایل نمایندگان یادشده از ارائه طرحی برای ارائه بنزین به قیمت آزاد پس از پایان تعطیلات مجلس از جمله جدی‌ترین واکنش‌ها در این خصوص به شمار می‌آید. رییس کمیسیون انرژی تلقی دولت مبنی بر عرضه نشدن بنزین به قیمت آزاد را اشتباه خواند.

کمال دانشیار گفت: دولت باید بنزین کافی به صورت مازاد در اختیار عموم قرار دهد تا از نارضایتی مردم جلوگیری شود.

وی با اشاره به استدلال دولت و رییس مرکز پژوهش‌ها که پیامدهای تورمی را علت عرضه نشدن بنزین به قیمت آزاد عنوان می‌کنند، گفت: هم‌اکنون قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و با توجه به بازار سیاهی که شکل گرفته است،‌ قیمت‌ها براساس آن رشد می‌کند.

وی گام بعد از سهمیه‌بندی را تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: باید در راستای افزایش اتوبوس، گازسوزکردن خودروها همچنین تکمیل خطوط مترو اهتمام لازم صورت گیرد.

وی گفت: اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای تولید، واردات و استفاده از خودروهای کم‌مصرف نیز یکی از اولویت‌هایی است که برای بهینه‌سازی مصرف سوخت باید در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد که مجلس دولت را وادار به عرضه بنزین به صورت آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، عماد افروغ رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص عرضه همزمان بنزین به شکل سهمیه‌بندی و آزاد گفت: اگر قرار بود بنزین تنها به صورت سهمیه‌بندی عرضه شود، دلیلی بر تصویب همزمان عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی و قیمت آزاد نبود.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی مجلس تصویب کرده که باید سهمیه‌بندی همراه باعرضه آزاد باشد، دولت موظف است مصوبه مجلس را اجرا کند.

وی گفت: نمایندگان مجلس بر مصوبه خود در قالب بودجه سال ۸۶ تاکید دارند و دولت نیز با عرضه بنزین به قیمت آزاد، باید به مردم امکان استفاده مازاد بر سهمیه‌بندی خود را بدهد.

افزون بر این امیررضا خادم دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز با انتقاد از اظهارات دولتمردان و نمایندگانی که مخالف عرضه آزاد بنزین هستند، گفت: بارها خواسته‌ایم که مسوولان با اظهارات زودهنگام باعث وارد آمدن شوک به جامعه نشوند، زیرا بیان اینگونه اظهارات پیامدی جز افزایش نگرانی مردم ندارد.

وی گفت: در آخرین جلسه بررسی بودجه سال ۸۶ در صحن علنی مجلس، مصوب شد که دولت اجازه دارد بنزین را به شکل آزاد به مردم ارائه دهد و این امری منطقی است، چرا که جامعه به این عرضه نیاز دارد و دولت باید نیاز مردم را رفع کند.

وی با اشاره به مزیت سهمیه‌بندی بنزین که منجر به کاهش معرف قاچاق،‌آلودگی هوا و ترافیک می‌شود افزود: طیف‌های گوناگونی نیازمند استفاده بنزین مازاد بر سهمیه تعیین شده هستند، از این‌رو دلیلی برای محدود کردن آنان در دسترسی به بنزین خارج از سهمیه وجود ندارد به ویژه اینکه براساس قانون، دولت موظف به ارائه بنزین مازاد به قیمت آزاد است.

همچنین عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بند واو تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ اجرای کامل قانون در‌خصوص عرضه بنزین با قیمت آزاد در کنار بنزین سهمیه‌بندی با قیمت ۱۰۰ تومان را خواستار شد.

وی افزود: با وجود اینکه موافق عرضه بنزین به صورت تک نرخی بودم اما وظیفه‌ام دفاع از اجرای کامل قانون است.

وی افزود: قانون تصریح دارد که بنزین سهمیه‌بندی با قیمت ۱۰۰ تومان در کنار آن و همزمان، بنزین آزاد با قیمت مشخص عرضه شود. همچنین براساس مصوبه مجلس خودروهای دولتی حق استفاده از بنزین سهمیه‌بندی را ندارند.

آذر یادآور شد: اکنون با توجه به مفاد قانون، دو تخلف اتفاق افتاده است: اول اینکه خودروهای دولتی که حق استفاده از بنزین سهمیه‌بندی با قیمت ۱۰۰ تومان را نداشته‌اند اکنون از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند و دارای سهمیه هستند و دوم اینکه عرضه نشدن بنزین به قیمت آزاد باعث در تنگنا قرار گرفتن مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید بدون هیچ محدودیتی بنزین مورد نیاز خود را دریافت کنند، گفت: مردم باید سهمیه بنزین خود را لیتر ۱۰۰ تومان و مازاد آن را با قیمت آزاد استفاده کنند.

وی با اشاره به تاخیر دو ماهه دولت در اجرای بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه برای استقرار سیستم کارت هوشمند و تامین بنزین آزاد گفت: این تاخیر برای مجلس قابل توجیه بود ولی در حال حاضر می‌توان گفت بخشی از اقدامات دولت خلاف قانون است و باید به سرعت در رفع مشکلات موجود اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: به طور قطع یکی از دغدغه‌های مجلس، پاسخ به مشکلات و خواسته‌های مردم در چارچوب قانون است و مجلس بنابر بعد نظارتی پس از پایان تعطیلات از دولت اجرای کامل قانون را درخواست خواهد کرد.

وی با انتقاد از افرادی که دو نرخی شدن بنزین را موجب ایجاد تورم می‌داند، گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که در وضعیت موجود بنزین به قیمت چندنرخی عرضه می‌شود. در روزهای اخیر شاهد هستیم که بنزین با قیمت‌های ۵۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. بنابراین، سیستم موجود عرضه بر اساس سهمیه‌بندی نه‌تنها اثرات سهمیه‌بندی را کاهش می‌دهد بلکه اثرات روانی مخربی را به همراه دارد.

این در حالی است که یوسف محبی، نماینده لارستان با انتقاد از ارائه نشدن بنزین به شکل آزاد از سوی دولت گفت:‌ میزان بنزینی که در اختیار مردم قرار گرفته جوابگو نیست، به خصوص در شهرستان‌ها که بیشتر فعالیت‌ها به خاطر کمبود بنزین متوقف شده است.

وی با اشاره به موافقت با ارائه بنزین به شکل آزاد گفت:‌ تنها راه تکمیلی سهمیه‌بندی بنزین فروش به قیمت آزاد است. محبی خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون در شهرستان‌ها، بسیاری از افراد کارت ندارند یا بنا به دلایل دیگر، اجرای صرف برنامه سهمیه‌بندی نمی‌تواند، ما را به مقصود موردنظر نزدیک کند. محبی افزود: دولت می‌بایست بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی را با قیمت تمام شده به مردم ارائه کند، تا مشکلات ناشی از سهمیه‌بندی برطرف شود.

محبی با اشاره به برخی مشکلات مردم در مورد کارت‌های سوخت و ناهمخوانی بنزین دریافت شده از کارت هوشمند با سهمیه تعیین شده برای خودروها گفت: اکثریت نمایندگان خواستار ارائه بنزین به قیمت آزاد به همراه تداوم سهمیه‌بندی هستند که امیدوارم دولت در اولین فرصت، مقدمات اجرای قانون را فراهم سازد.